Heb ik nu een springpaard of een dressuurpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Heb ik nu een springpaard of een dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 17:13

Mijn paard heeft als vader een springgefokte hengst.
Dus zou je verwachten dat ze meer een springpaard is. Maar ik vind haar bewegingen ook goed.
Ik wil beide kanten met haar op, dus dressuur en springen (en mennen).

Wat vinden jullie, is ze meer een springpaard of meer een dressuurpaard?

Eerst een foto waar ze in de bak staat. Het is niet de meest gunstige foto, maar het geeft wel een beeld. Foto is van een maand geleden.
Afbeelding

De filmpjes starten vrij traag bij mij, maar ze doen het wel (afspeeltijd per filmpje max. 16 seconden).

Hier een filmpje van het springen:
http://media.putfile.com/springen-98

Stap en overgang naar galop:
http://media.putfile.com/wydonna-71

draf-galop:
http://media.putfile.com/wydonna-12

draf:
http://media.putfile.com/Wydonna

draf2:
http://media.putfile.com/draf-75-20

Mossel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:19

je ziet het aan de bouw van een paard vooral de voorbenen of het een spring of dressuur paard is een dresuurpaard heeft langere benen die van jou heeft kortere dus is het een springpaard. kan helaas je filmpjes neit zien dus vanuit de gangen kan ik het neit zien

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 17:25

Ik vind haar dus qua bouw ook iets meer een springpaard, maar qua beweging kan ze ook rustig tussen de dressuurpaarden lopen. Maar ze kan dus ook wel weer springen.
En verder vind ik dat jonge paarden snel veranderen. Mijn paard ziet er nu ook al weer anders uit.

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:54

Ik zou er mee gaan springen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:17

Je moet niet zo in hokjes denken en lekker dat met je paard doen wat je leuk vindt. Toch mooi dat ze allround is als je verschillende dingen met haar doet?

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:19

Precies [***].... Doe gewoon wat jullie beide het leukste vinden... Dan komt het allang goed !!

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:20

Lekker allround

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 19:23

Tuurlijk is dat mooi dat ze alles kan (zelfs in het tuig ben ik haar aan het beleren). Ik wil ook geen springpaard dat niet kan draven of een dressuurpaard dat over de eerste de beste balk struikelt. Ik wil ook een allrounder.

Maar is mijn paard wel in een hokje te plaatsen? Je moet tegenwoordig kiezen, springen of dressuur.

Helaas is de fokrichting 'allround' er niet.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:31

Ik denk dat als je fokt dat je dat van de hengst moet laten afhangen.......

MissHIS

Re: Heb ik nu een springpaard of een dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:44

Gaat ze ook naar de keuring eigenlijk? Lijkt me een "allrounder".

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:44

En je moet helemaal niks. Het is nog steeds aan jezelf om te fokken wat je zelf wilt, maar ik heb niet uit je vraag begrepen dat dat je bedoeling was.
Ze heeft iig niet het exterieur van een dressuurpaard, maar ik kan op zo'n filmpje van het springen niet zien of ze daar wel hoge punten voor zou halen op een keuring.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 10:53

Maar voor welke richting zouden jullie haar dan inschrijven als het jullie paard was?

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:25

springen, omdat ze dat type heeft....

sommige mensen die noemen hun paard all round, als ie redelijk beweegt en redelijk springt.........eigenlijk heb je dan IMO van beide niets...

Ik noem een paard all round als ie netjes beweegt , waarvan een goede galop en stap en nette draf en goed springt, een paard wat dus Z kan springen en als ze dat kunnen lopen ze ook hun sloffen Z2 dres.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:15

Leuke filmpjes!

Als ik je paard zo zie, vind ik haar geen model hebben van een dressuurpaard. De hals is aan de korte kant, vrij iel en abrupt aangezet. Ik vind je paard nou niet echt veel front hebben. In beweging zie ik haar ook niet de hals welven en swingen.

Ik zou, ware dit mijn merrie, haar niet aanbieden als dressuurpaard. Haar draf en galop lijken prima genoeg voor een leuk rijpaard, maar de 'show' die een dressuurpaard maakt, mist (nog?). Als ze een leuke sprong kan maken, is het zeker de moeite waard het te proberen in de springrichting.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:11

Ik vindt het meer een springpaard. Ken ook het probleem. Heb een jonge merrie van een springhengst uit een gelderse merrie waarmee ik twee kanten hadt uit gekunt. Qua exterieur een springpaard geworden. kan ook goed springen maar heeft de bewegingen van mams mee gekregen en kan heel spectaculair lopen. Maar hadt haar wel voor de springrichting ingeschreven. Vindt dat ook niet belangrijk. Het gaat erom wat je zelf vindt en wat je ermee wilt

Tanja_dB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:54

De draffilmpjes laten duidelijk zien dat je paard meer de gangen van een springpaard heeft. Stevige afzet, krachtig, ruim en weinig verzameld.

Een krachtige draf is in de dressuur en voor de wagen echter ook mooi meegenomen.

Lijkt me dus een ideaal paardje

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:20

sigrid1182 schreef:
springen, omdat ze dat type heeft....

sommige mensen die noemen hun paard all round, als ie redelijk beweegt en redelijk springt.........eigenlijk heb je dan IMO van beide niets...

Ik noem een paard all round als ie netjes beweegt , waarvan een goede galop en stap en nette draf en goed springt, een paard wat dus Z kan springen en als ze dat kunnen lopen ze ook hun sloffen Z2 dres.

Dat ben ik met je eens. Heb vaak het idee dat een dressuurpaard dat niet kan lopen en een springpaard dat zijn nek breekt over een houtje allrounders worden genoemd.

Maar een alrrounder is er één waar je echt 2 kanten mee opkan omdat ie allebei evengoed kan (en dus niet evenslecht)...

Ik zou met deze gaan springen (als je moest kiezen). Als je die keuze niet hoeft te maken zou ik ermee gaan "rijden" en lekker van alles een beetje doen, wedden dat je dan veel plezier hebt!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:29

Citaat:

Maar een alrrounder is er één waar je echt 2 kanten mee opkan omdat ie allebei evengoed kan (en dus niet evenslecht)...

De mijne dus. Zo heb ik haar ook gekocht, ik wil gewoon alle kanten opkunnen.

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:51

qua bouw is het voornamelijk springpaard. Niet een super opgerichte hals, kort voorbeen etc.
Maar je moet vooral doen wat jullie beide leuk vinden! Gewoon uitproberen en kijken wat het beste gaat.
Succes ermee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:06

Ik ken maar weinig dressuurpaarden die op internationaal nivo goed meedraaien die een lang voorbeen hebben...............

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:07

mijne is een ulft x belisar en ik dacht dressuur, totdat we op de keuringsoefenavond ook vrij gingen springen, dat deed ze wel heel netjes. Nu dus maar in overleg met de jury bepalen waar ze voor moet worden ingeschreven....