[TI] Cob / Gray

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noetanchamon

Cob / Gray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 21:36

Ik ben zelf erg verzot geraakt op de Tinker van mijn man en dochter. Alleen is dat een cob en voor mij een maatje te klein en dressuurmatig voldoet hij niet aan mijn eisen.
Zijn rustige, stabiele, goedaardige karakter echter wel!!

Is er veel karakterverschil tussen de Gray en de Cob?
Wie heeft informatie voor me?

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:53

Wat versta je onder klein. Mijn cob is 1.55, en haar cobdochter is al 1.60.

Hier een foto van mijn 1.55 hoge merrie:
Afbeelding

Kwa karakter is elk paard verschillend natuurlijk, maar mijn ervaring is toch wel dat de wat lichtere paardjes ook vaak wat "vlotter" zijn en wat feller kwa reacties. Maar bij alle heb je uitzonderingen natuurlijk, en voer heeft ook vaak veel invloed (veel brok voeren wordt die van mij een bommetje van bijv.)

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:21

over het algemeen!!!!!!!!!!!!!! staat een grai wat hoger in bloed dan een cob /vanner dus zijn ze wat meer pittiger

Cobs kunnen ook hoogte krijgen.. maar meestal zie je wat kleiner formaat.

Grais zijn luxer en wat ieler dan de rest.
Maar het is maar net wat je er mee doet.
hoe veel voer etc etc.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:38

Ik denk niet dat je bepaald op zoek moet naar een type, maar naar een tinker die aan je eisen voldoet.
Blijkt dat een grai te zijn, dan is dat zo, blijkt het een cob of vanner te zijn is dat ook zo...
Er zijn ook zat cobs die dressuurmatig wel capaciteiten hebben en er zijn zat grais met een goeie kop erop en een cool karakter. Net zoals er gekke cobs zijn en grais met geen aanleg voor dressuur.

Zomaar een type zoeken helpt dus volgens mij niet, je kan wél op een rijtje zetten hoe jouw paard moet zijn en dat kan dan bijvoorbeeld een mix zijn van: werkwillig, aanleg voor dressuur, koele kikker wat betreft schrik voor van alles en nog wat, etc
Met die beschrijving kan je dan op zoek gaan en dan kan je vallen op zowel cob als grai volgens mij...

Poosje81

Re: Cob / Gray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:04

Heb zelf een Goedgekeurde Graihengst die ook dekt, maar een engeltje in karakter is. Natuurlijk wel hormonaal beinvloed, maar das logisch.

Persoonlijk heb ik nog niet veel verschil gemerkt.

Een cob kan ook flink aan de maat zijn, echter is het wel normaal dat deze minder geschikt zijn voor de dressuur. Uitzonderingen nagelaten natuurlijk.

Baggio is nu L2 startgerechtigd, maar wordt in het zomerseizoen niet uitgebracht. In september gaan ze weer aan de slag en ze verwacht halverwege de winter M1 te zijn met hem.

BTW, hij is 165 hoog (officieel gemeten), laatste eigen meting was 167.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:08

@ Noetanchamon: jij bent toch een vriendin van twinkel? Kom anders eens met twinkel bij mij buurten. Ik woon redelijk bij jullie in de buurt en heb zelf een Grai-merrie van ca. 1.55-1.56 m.

Verschil in karakter? Hangt sterk af per paard. Niet alle Cobs zijn van die rustige en relaxte gevallen. Niet alle Grais zijn vreselijke hittepetitten.
Mijn merrie is er een met karakter. Lief, doet veel voor mij, werkt hard en graag maar als d'r pet verkeerd staat kan ze zich het lamlazerus schrikken van een vallend blaadje (terwijl die net passerende tractor d'r dan weer geen zier uit maakt).
Op het moment heb ik er al zeker een week of 3 niet meer op gezeten maar ik weet als ik haar nu opzadel kan ik er zo weer mee weg rijden zonder gebok, geren of andere leuke grapjes.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 16:46

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben zelf 1.80 dus een paardje van 1.50 misstaat gewoon

@ Jan, binnenkort neem ik een keer contact met je op. Marlies (van Sophie) gaf me je naam als refentie

@ Flettie, ik kom binnenkort echt een keer bij je kijken, alleen of met Twinkel. Ben reuze benieuwd

Nogmaals:

Paardje moet dressuur aanleg hebben.
Niet kleiner dan 1.65 (hoewel, ze zijn natuurlijk een stuk breder).
Niet de gewoonte hebben te bokken / steigeren.
Koele kikker gehalte hebben over de 900 m die ik naar de binnenbak moet over de weg. (landbouwverkeer / (vracht)-auto's.

Ik heb de tijd, mag voorlopig toch niet paardrijden. Maar als jullie iets geschikts denken te hebben..............

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:56

Noetanchamon schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben zelf 1.80 dus een paardje van 1.50 misstaat gewoon

Zelf ben ik 182 en ik misstond ook niet op 150 Natuurlijk is 160 mooier :j

Nogmaals:

Paardje moet dressuur aanleg hebben.
Niet kleiner dan 1.65 (hoewel, ze zijn natuurlijk een stuk breder).
Niet de gewoonte hebben te bokken / steigeren.
Koele kikker gehalte hebben over de 900 m die ik naar de binnenbak moet over de weg. (landbouwverkeer / (vracht)-auto's.

Ik heb de tijd, mag voorlopig toch niet paardrijden. Maar als jullie iets geschikts denken te hebben..............

Er zullen nog wel veulens van Baggio van dit jaar te koop komen. Worden flink aan de maat en zijn absoluut luxer van type! Misschien is dat wat als je voorlopig niet kan rijden?

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:15

je moet echt op een paard zitten om te kijken hoe het staat. want een paard van 165 die mager is daar hangen je beentjes ook onder en ga vele tinkers bekijken dan weet je zelf wel welke je het leukst vindt

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:24

Als je een brede tinker van 1,50 hebt dan kan dat best nog als je zelf 1,80 bent. Het ligt heel erg aan de bouw van t paard. Ik ben 1,72 en mijn tinker 1,50. Maar eigenlijk ben ik er zelfs nog een beetje klein voor Hier is een voorbeeldje:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... CT0074.jpg

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:28

Dit vind je dan missschien ook interessant

viewtopic.php?f=98&t=540335

en aanstaande zondag is er een tinkerdag/ wedstrijd in Made, misschien ook leuk om veel verschillende tinkers in aktie te zien ... en 27 augustus in Drunen (www.manegeadvanbladel.nl)

en ook een leukerd (ondertussen M1+8) (voor de foto's even op pagina 1 wat naar beneden scrollen )

viewtopic.php?f=98&t=538882

Mijn tink is behoorlijk vlot/ heet, maar bokken of stijgeren dat zal ze nooit doen . Ik kan haar ten alle tijde terug nemen, ze wordt nooit sterk of zo --> dat is ook wel een prettig gevoel

Ook is ze dus absoluut niet bang voor grote gevaartes enzo (kijkt niet op of om)

MAAR een eikel die achter haar op de grond valt kan bv wel weer heel eng zijn of een paraplu die uitklapt of een omgevallen boom op het pad (die er 1st niet lag) enz...
Maar dat uit zich in:
- willen stoppen (soort met de rem erop lopen, ja hoe leg je dat anders uit) en nek erop en oren (en ogen) die er bijna afvallen
-of raar scheef dribbelend (idem oren en ogen ) er toch maar langs gaan
-of kontje er even onderschieten, maar dat is ook binnen paar passen weer over

en meestal als ze t 1 x gezien heeft, kijkt ze er daarna niet meer voor op of om (fijn zo'n goed geheugen --> zie dat bij veel tinkers terug )

Ze kan denk ik niet altijd tippen aan de gangen van bv boris of baggio (noem er zomaar 2, waarvan ik weet dat de gangen volgens mij behoorlijk goed zijn ), maar denk dat ze toch aardig mee kan komen (alleen moet ik t nog beter leren )

Ze laat in iedergeval al verruiming zien in haar gangen (stap, draf) en galop gaat ook al steeds beheerster (verzamelder en beter gesprongen, was eerst hard en plat door de bocht ) en ook de zijgangen leert ze makkelijk (nu ik nog, zonder dat t racen wordt )

o ja en ik ben 1.75m en Sayla 1.54m http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=VCQRDFLU en zijkant http://members.lycos.nl/sayla/hpbimg/ik ... 0sayla.jpg

Fiorile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:04

mijn tinkermerrie is 1.57 m en ik ben zelf 1.66 m. Ze had wat mij betreft wel 10 cm kleiner mogen zijn. Mijn bijrijdster is daarentegen groter dan 1.80 m en dat misstaat echt niet!!
Mijn tink is als middelzwaar cob geclassificeerd en behoorlijk bomproof en braaf met wel aanleg voor dressuur, maar daar doen we verder niets mee. Ik heb geen idee hoe ze beoordeeld zou worden bij het NST (welk type)..... (zie evt. foto's in mijn profiel)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:08

Noetanchamon schreef:
@ Flettie, ik kom binnenkort echt een keer bij je kijken, alleen of met Twinkel. Ben reuze benieuwd

Je/jullie bent/zijn van harte welkom!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:13

Wat fijn dat jullie zo mee denken

Een paard blijft een paard, blijft een vluchtdier en een sprongetje opzij of een hupsje is helemaal niet erg, maar ik moet er geen een die van elk vallend blaadje of voorbij vliegend meesje op hol vliegt! De Tinker die we nu hebben is wat dat aan gaat helemaal super.

Ooh ja, het rijden van jonge paarden heb ik nu wel een beetje gehad, zucht , dus een paardje wat net beleerd is of nog beleerd moet worden is voor mij geen optie meer.

Ik heb Multiple Sclerose, en toen ik onlangs van mijn kwpn-er ben afgegooid heb ik 2 borstwervels, net onder mijn nek, gebroken! (en mijn onderarm gebroken en mijn bovenbeen was 20 cm vel af en mij schouder zit scheurtje in.....)
Tijdens het maken van een MRI ontdekte men ook 2 nieuwe haarden van de ms in het ruggenmerg.
M.s is een vaak progressieve ziekte, het verloop gaat echter dikwijls heel langzaam. Bij mij dus ook. Maar die 2 haarden bovenin het ruggenmerg moeten volgens de deskundigen absoluut effect hebben op de kracht in mijn armen en benen.
Mijn jonge KWPN-er heeft dit ws al lang aangevoeld en me er daarom afgegooid. (Waarom zou je hard gaan werken als je er onderuit kunt komen?)
Dus vandaar mijn eisenlijstje.
Geen zieligdoenerij ofzo, maar dan weten waarom ik nu graag voor safe ga!!

Groetjes Noetanchamon

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:59

Wat betreft de maat: denk niet dat je je daarop blind moet staren (niet dat je van mij niet op zoek mag naar een tink van 1m65, gewoon een tip )
Ik ben zelf 1m81 en heb twee tinks van 1m51 en 1m46. Op beide missta ik niet, zelfs al is mijn kleinste tink niet eens zo'n brede (en heeft ook dressuuraanleg)

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:27

Ik heb ook een Grai, en qua karakter vind ik hem super. Zoals al eerder gezegd, de grai's voeren wat meer bloed en zullen over het algemeen wel wat feller zijn dan de cobs en vanners, hoewel uitzonderingen natuurlijk de regel bevestigen.
Jordy, mijn tinker, is heel voorwaarts van zichzelf en kan zich behoorlijk opwinden af en toe. Maar daarbij blijft hij superbraaf en goed te controleren.
Wat verkeer betreft is hij absoluut bomproof, vrachtwagen en trekkers kunnen op centimeters afstand passeren en hij vertrekt geen spier. Bij iets wat hij eng vind dribbelt hij alleen opzij, maar dat ik hem ergens niet langs krijg komt eigenlijk niet voor, ook al is het dan snorkend en met de staart in de lucht
Ik heb zelf flinke artrose en een hernia, voor mij is vallen ook geen goed idee, al is het voor jouw natuurlijk nog erger, maar op Jordy maak ik me daar echt geen zorgen over.
Kleine kids en bange ruiters zet ik er ook met een gerust hart op.
Jordy is rond de 1.55 hoog en niet bepaald breed, maar toch misstaat een grotere ruiter niet op hem. Dit is Jordy met mijn instructeur, en die is wel wat langer dan 1.80
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3SKSDSRW
Een paar weken terug heeft de zoon van mijn stalhouder erop gezeten, die is tegen de 2 meter en weegt dik 100 kg, pas dan lijkt Jordy echt klein
Hij kan qua dressuur heel goed meekomen met de warmbloeden, zijn gangen doen niet onder voor de meeste KWPN'ers en zijn superruim. En dat vind ik ook wel zo prettig, aangezien ik toch best fanatiek dressuur met hem.
Zelf ben ik een heel stukje kleiner, ik ben zo'n 1.62 laag, maar als ik mijn lengte en de lengte van mijn instructeur vergelijk op foto's, dan valy het mij op dat je eigenlijk niet eens zo heel veel verschil ziet qua lengte, hoewel ik zo'n 25 cm kleiner ben dan mijn instructeur:
http://img204.imageshack.us/img204/598/dscf00290dp.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/7230/dscf02459gj.jpg

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 18:21

@ supertje, geweldig verhaal en leuke foto's. Ik vindt Jordy op geen van alle klein lijken hoor!

Onze lieve Cob Djowy is echter 1.45 en geloof me, een stevige meid van 1,80 daarop is echt geen gezicht
Een buitenritje lekker stappen en wat draven door de bossen gaat overigens prima hoor, maar nogmaals, ik ben echt te groot voor 'm.

Ik ga me niet blind staren op de maat, dat is duidelijk gemaakt door jullie. Goed advies denk ik.
Ik heb de tijd en ik ga gewoon rustig op zoek naar een lieverd aan wie ik nog jaren plezier kan beleven zowel dressuurmatig als buitenritten.

Fijn weekend,

Groetjes Noetanchamon

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:31

Ik heb twee merrie's, de ene een duidelijke Cob, zwaar van bouw. De andere is een beetje een grensgeval Grai/Cob.
Toch zit er een wereld van verschil tussen deze merrie's;
Shakyra is de zwaarste kwa bouw en die is echt heel erg nuchter en heel erg rustig. Schrikt nergens van op, ideaal om mee buiten te rijden maar vrij lomp kwa gangen (en oke, in de omgang ook wel ..al vind ik dat dat haar juist zo leuk maakt )

Terwijl Darlah echt een hittepitje is, een merrie die álles ziet, veel pit erin, goede gangen en wanneer er iets interessant is gaat die nek erop, en niet zo'n beetje ook Verder erg lief in de omgang maar voor mij erg wennen geweest om opeens zo'n druktemakertje te hebben. Wel denk ik dat ze slim genoeg is, en de juist gangen heeft voor de dressuur.

Beide zijn trouwens kleine maatjes (Shak hooguit 1.40, Darlah 1.45/1.47, en ik vind dat ik met m'n 1.70 op geen van beide missta, maar beide hebben best wel wat body, darlah is kwa beenwerk wel vrij licht.)

RoosG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:55

ik heb een cob en daar kan ik heel veel mee zo als wijken (echt wijken) en die kan aan de teugel prima lopen.
mijn vriendin heeft een gray en die is iets drukker.
ik denk dat je het zelf maar met de tinker moet doen.
ik heb het ook aan mijn cob geleerd en die had er geen problemen mee.
je kan met ieder paard goed dressuur doen...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:56

Even ter verduidelijking van het verschilt per paard:

Afgelopen zaterdag nog een buitenrit gemaakt met Flanagan (een Vanner, 1.60 m. groot en breed waardoor ik in een spagaat zit ). Die staat er om bekend om zijn zgn. spastische trekjes.... Meneer kan dus ook schrikken om niets met het gevolg dat hij of op de rem gaat of opzij springt of zijn kont eronder schiet en je opeens in galop zit. Is me afgelopen zaterdag weer een keer of 3 overkomen... Gelukkig ben ik ze gewend van Fayette en is Flanagan altijd weer erg goed terug te rijden