[TI] als ik nu een tinker zou verkopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

als ik nu een tinker zou verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 21:24

ik zit er natuurlijk helemaal niet in, in de handel. maar hoe ik er nu tegenaan kijk, zou ik bezorgd zijn of ik mijn tinker, al dan niet een veulen, wel binnen een redelijke tijd zou kunnen verkopen.

als ik zie wat voor hoeveelheid er wordt aangeboden, ik vraag me af, is er toch zoveel vraag naar een tinker/veulen?

Kytha

Re: als ik nu een tinker zou verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:26

er staat idd nogal wat te koop, en zeker hengstjes verkoop je niet zo heel snel.. komt natuurlijk mede door de fantasieprijzen die tegewoordig gevraagd worden, maar op den duur wordt het aanbod groter dan de vraag, denk ik. Denk dat het in elk geval nu moeilijker is om een veulen te verkopen dan 3 jaar geleden.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:28

Ik weet niet of de vraag nu nog zo hoog is maar wel dat de populariteit van de tinker wel de laatste jaren heel erg is gestegen, ik weet niet hoe het komt maar ze zijn wel populair, *Het blijft natuurlijk een geweldig ras *

En hengstjes daar kom je nou eenmaal ook minder snel van af dus dalijk staan er heel veel hengsten te koop dat hebben we dalijk ook nog, terwijl dan iedereen juist een merrie wil ofzo

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 21:36

ik snap dat ook niet zo goed, hengsten verkopen minder, die kun je dan toch laten castreren? in je marge meerekenen en dat bedrag van de vraagprijs proberen te peuteren.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:47

Ik denk dat het moeilijker is voor een particulier dan voor een bekende handelaar. Die veulens zijn vaak bij voorbaat al verkocht of anders binnen een paar maanden. Komt ook door de bekendheid van de hengsten denk ik.

Toen ik op zoek was naar een tinker maakte het mij niet eens uit of het een merrie of een ruin was. En dat is nog steeds zo. Een hengstveulen is vaak ook goedkoper. Dit denk ik met het oog op de castratiekosten.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:57

ja iedereen wil een merrieveulentje dat moet je inderdaat niet laten casteren!! en daar kan je laten mss zelf nog een veulentej uit fokken!!

IK heb toevallig een hengstje te koop staan maar als hij nie verkocht is dan blijft hij mijn hart is te groot ik dump nergens een paard of veulentje. Als je fokt weet je dat er 50% kans bestaat dat er een hensgtje op de wereld komt en dan moet je daar rekening mee houden!!! Dat vind ik

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 22:10

ik denk dat toch ook een héle hoop mensen gewoon een rustig rijpaardje willen, misschien wel het liefst een ruin ragna.

flicka idd, ik denk dat sommige stallen meer kans maken op snelle verkoop dan particulier, tenzij je gewoon een mooi en goed veulen hebt gefokt.

als je er wat meer in zit, ga je daar nu ook naar kijken, wie is de afstamming etc.
Laatst bijgewerkt door Pellie op 15-06-06 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:11

Ik heb nog geen problemen gehad met het eventuele verkopen van mijn veulens (had Fagan al 5x kunnen verkopen, en Dipsy ook als ik dat gewild had... )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 22:13

ja jij... bij jou staan ze al in de rij man!

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:39

tinkers zijn in opkomst,mensen beginnen ze ook steeds leuker te vinden

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:50

Ik denk dat om een tinker snel kwijt te raken je een aparte moet hebben, en dan heb ik het vooral over de volwassen tinkers.
Probleem is IMO ook nog steeds dat er weinig prijsverschil is tussen de tinkers. Er wordt al heel gauw gedacht 'het is een tinker, dus die en die prijs erop want een tinker is dat waard'. En dus krijg je erg weinig spreiding in de prijzen. Voor een minder mooie tinker wordt al gauw een heel bedrag gevraagd 'omdat het een tinker is'.
En ik denk dat die tegenwoordig heel wat langer blijven staan. Er komen steeds meer tinkers, en meer mensen gaan het verschil zien qua kwaliteit omdat er meer vergelijkingsmateriaal is. Ik denk dat in het 'begin' het een stuk makkelijker was om een tinker te verkopen daardoor.
Maar dat regelt zichzelf wel op den duur denk ik, ik denk dat er nu wel meer spreiding in de prijzen gaat komen.

Wat betreft de veulens, de reden dat daarvan zoveel te koop zijn zou wel eens kunnen zijn dat er onder tinkerhouders relatief veel mensen zijn die fokken, verhoudingsgewijs meer dan bij de andere rassen. Bij tinkers is meer hobbyfok, en als particulier zijnde is er vaak weinig mogelijkheid om een veulen aan te houden. En voor een veulen gaan mensen toch eerder naar een fokker waar vaak ook meer keuze is dan naar een particulier.
Hengstjes zijn bij zo'n beetje ieder ras moeilijker kwijt te raken. Met een merrie kun je altijd nog fokken, met een hengst is dat nog maar de vraag. Practisch iedere vruchtbare merrie kan worden ingezet voor de fok (of het verstandig is is een tweede), een hengst 'moet' eerst goedgekeurd worden en de hengsten die dat halen is maar een heel klein percentage. Mensen die een ruin willen, willen een paard over het algemeen voor de recreatie, zeker bij tinkers, en gaan dan toch eerder voor een volwassen paard. Voor je met een veulen aan de slag kunt zitten er toch heel wat kosten aan.
Een (jonge) hengst is ook moeilijker bij andere paarden te houden dan een merrie, ook een reden.

Zo, mijn gedachten

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:18

wat supertje zegt is ook zo.
Ik kon cayuse voor veeeeel geld kwijt. Was ook mooi bont etc. was toen nog hengst.

Bono krijg ik aan de straat stenen niet kwijt.. baal er van.. heb me prijs al drastisch naar benee gedaan.

Tja een 10 in dozijn paard.. voor de liefhebber super! maar je kan er niks mee. bedoel niet fokken oid * tis ruin *

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 08:30

ja ik kan me er ook goed in vinden, zeker in dat mensen kritischer gaan kijken.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:43

Ik merk toch wel dat mensen steeds meer naar afstamming gaan kijken hoor
Voor Chenoa staan ze ook in het rijtje, hoewel hij hengst is. Maar beide ouders zijn ster en bovendien is hij natuurlijk apart getekend.

Natuurlijk zijn er ook mensen die een stamboekloos hengstje nemen om te laten castreren en als recreatieruin te gebruiken, maar die zijn toch duidelijk in de minderheid... Voor dat doel neem je gewoon beter geen veulen, maar meteen een ruin van een aantal jaar oud...

Merrieveulens verkopen over het algemeen vlotter, om redenen die supertje al aanhaalde.

Dat de markt oververzadigd raakt zou ik niet meteen willen stellen. Wél dat stamboek inmiddels toch een stuk beter verkoopt, hoewel er vaak geen vraagprijsverschil is of juist omwille daarvan, en merrietjes gaan vlotter weg dan hengstjes.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:05

Ik fok zelf ook kleinschalig tinkers, maar maak me totaal geen zorgen over of ik hiervoor een koper heb straks. Hindu was binnen 2 weken al verkocht.

Maar vorig jaar had ik een leuke bonte merrie te koop, en dat was al moeilijker. Want die was qua kwaliteit anders.

Je moet verschil maken tussen fokpaarden en recreatiepaarden. Als je een potentiele fokmerrie of dekhengst verkoopt dan is die meer geld waard dan een potentiele recreatiemerrie of hengst. De markt voor fokpaarden is ook nog steeds groot genoeg, daarom verkoop je snel.
De markt van afnemers is heel anders, veel kleiner, met ook een ander budget.

Ik vind het een super ontwikkeling, want het is inderdaad een punt dat er "teveel" mensen hobby matig een veulen fokken waarover niet is nagedacht. Dan krijg je onverstandige combinaties en de daarbij bijbehorende mindere kwaliteit fokmateriaal. Die zijn nu steeds moeilijker te verkopen, met als gevolg dat die mensen dus ook minder snel gaan fokken. Dat vind ik een goede ontwikkeling persoonlijk.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:11

esmee... iedereen wil jouw Tinkers omdat ze weten dat het topdieren zijn
probleem is dat de markt steeds minder echt goede dieren krijgt ( nou ja.. die zijn er wel,maar de verhoudingen met slechte dieren wordt steeds groter)en de slechte Tinkers inderdaad ook voor belachelijke prijzen worden verkocht. op een bepaald moment zie je als koper de bomen door het bos niet meer. je hebt gewoon TEVEEL keus in wat je kunt kopen.

banketstaaf fokken vind ik ook nog steeds geen goede ontwikkeling bij Tinkers als het echt puur om het verkopen gaat omdat een tinkerveulen zoveel opbrengt ( en die lui zijn er zat )
alleen fokken om het fokken ( dus rasverbetering) of omdat je een nakomeling van je merrie wilt of juist van een hengst die je echt mooi vind en waarvan je in de toekomst wat mee wil gaan doen, vind ik goede redenen om te fokken.