Stamboekkeuring Heikant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhitneyAA

Stamboekkeuring Heikant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:14

Ik begrijp het KWPN niet (meer).
Ik bracht in Heikant een 3-jarige merrie voor op de stamboekkeuring met volgende punten:
Exterieur : 65 (commentaar=te iel en jeugdig)
Stap : 75
Draf : 90
Galop : 85
Houding : 80
Na de beoordeling komt dhr Poppelaars achter me aanrennen met het verzoek om de merrie volgend jaar terug te presenteren, want "met 50 kg erbij wordt ze gemakkelijk ster"!
Nou ben ik de eerste om toe te geven dat de produkten uit deze elite merrie laatrijp zijn, maar sinds wanneer worden de predikaten toegewezen op basis van het gewicht ?
Ik had toch verwacht dat de heren juryleden op zoek waren naar kwaliteit ? Dan moet je door het jeugdige heen kunnen kijken denk ik.
Bovendien, een 3-jarige hoeft er voor mij niet uit te zien als een volwassen Grand Prix paard.
Hopelijk kan ik mezelf motiveren om volgend jaar terug te keren.

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:46

Exterieurbepaling heeft ten dele ook te maken met bespiering, kijk maar naar het scoringsformulier. Maar ik geef toe.. als je zulke cijfers hebt voor de beweging moet daar toch doorheen gekeken worden.

WhitneyAA

Re: Stamboekkeuring Heikant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:47

De merrie heeft een dressuurindex van 158 (betrouwbaarheid 35%), dus een beetje krediet had ze wel verdiend.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:14

O, dat is jammer, had ze 70 voor exterieur gehad dan was ze ster geworden en met zulke punten voor beweging!
Wat voor afstamming heeft ze?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:19

Als Poppelaars aan komt rennen gok ik op Polansky .

WhitneyAA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 15:29

Jazz x Ferro

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:58

Een Jazz x Ferro niet ster verklaren!! Dé schande

WhitneyAA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 18:46

Sammie schreef:
Als Poppelaars aan komt rennen gok ik op Polansky .

Je insinuaties zijn volledig op lucht gebaseerd, net als je kennis van fokkerij waarschijnlijk.
Sammie schreef:
Een Jazz x Ferro niet ster verklaren!! Dé schande

De merrie is (nog) niet ster verklaard, maar wat ik niet kan volgen is de argumentatie, nl waarom zou zij dan volgend jaar wel vlot ster worden!
Misschien omdat dan de kwaliteit van de beweging op voorhand bekend zou zijn?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:05

Ik vind het ook heel apart, want blijkbaar zien ze er wél een sterwaardig paard in...anders kunnen ze zulke voorspellende uitspraken niet doen. Had je zelf verwacht dat ze ster werd? En hadden ze verder geen duidelijk op- of aanmerkingen op het exterieur?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:11

WhitneyAA schreef:
Je insinuaties zijn volledig op lucht gebaseerd,

Geen gevoel voor humor

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:27

De Nederlandse fokkerij is ondertussen al wel verzadigd van de Jazz stermerries, misschien was dat een reden om te wachten met de sterverklaring? Maar als de merrie toch vlot ster kan worden zou ik het volgend jaar gewoon weer proberen: wat extra bespiering erop en showen maar!
En als je het scoringsformulier terugkrijgt zou ik ook even kijken of ze geen bemerkingen hebben op beenstand o.i.d. Dan kan de beweging nog zo goed zijn, maar beengebreken kunnen ze ook geen sterpredikaat geven.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:51

livvy schreef:
De Nederlandse fokkerij is ondertussen al wel verzadigd van de Jazz stermerries, misschien was dat een reden om te wachten met de sterverklaring?

Onzin, een merrie wordt beoordeeld op haar kwaliteiten, afstamming speel daar geen rol in. Als je al wil beweren dat afstamming een rol speelt bij de beoordeling, dan zou ik het eerder om durven draaien..Een merrie die op het randje ster/geen ster zit dan zal een Jazz x Ferro het nét wel halen, en een Stravinsky x Haarlem nét niet.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:08

Ik kan me niet voorstellen dat een merrie die zulke punten voor de beweging krijgt, been gebreken oid zou hebben. Dan krijgen ze echt wel een deuk op de beweging.
Het kan best zijn dat ze wat jeugdig is en daarom niet (volledig) in het "royale" type van het KWPN staat.
Hoe dan ook, ik zou het volgend jaar idd nog eens proberen.
Het is wel jammer, kan ik me goed voorstellen.
En op afstamming niet sterwaardig gevonden worden, lijkt me erg vreemd.
O,ja wat zit er verder achter, enne de moederlijn?

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:36

chantal1 schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een merrie die zulke punten voor de beweging krijgt, been gebreken oid zou hebben. Dan krijgen ze echt wel een deuk op de beweging.

van een reebeen lopen ze niets minder, maar een merrie zal er nooit ster mee worden.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:58

Goed, dan noem je 1 van de afwijkingen maar ik neem aan dat de TS dat er wel bij zou vermelden en zouden ze dan wel de 65 punten op exterieur halen? Dan zou de voorzitter ook niet zeggen dat de merrie volgend jaar nog eens zou moeten terug komen.
Tevens kan dat erfelijk zijn als ik me niet vergis dus niet wenselijk.

WhitneyAA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 06:10

De beenstanden van de merrie zijn absoluut korrekt en op het scoringsformulier is verder geen enkele afwijking of gebrek vastgesteld.
Hoe dan ook, het moet een sportpaard worden en tussen de witte hekjes heeft een sterpredikaat weinig waarde, maar voor mijn fokkerij met de moeder is het wel van belang.
Misschien moet ik volgend jaar toch nog maar eens langs Heikant passeren.

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 06:57

Moeilijk geval!

Aan de ene kant moet de jury beoordelen wat ze op dat moment zien.
Niet wat ze er in zien.

Ik vind het wel goed dat men duidelijk aangeeft dat, wanneer de merrie zich verder goed ontwikkeld, ze haar graag terug zien om de ster toe te kennen.

Verder ben ik ook van mening, dat je zelf eerst kritisch naar de ontwikkeling/conditie van de merrie moet kijken en ook de beslissing moet durven te nemen om bijvoorbeeld een jaartje te wachten (zeker in het geval van een jeugdig dier uit een jeugdige stam).

WhitneyAA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 07:03

Fokker79 schreef:
Verder ben ik ook van mening, dat je zelf eerst kritisch naar de ontwikkeling/conditie van de merrie moet kijken en ook de beslissing moet durven te nemen om bijvoorbeeld een jaartje te wachten (zeker in het geval van een jeugdig dier uit een jeugdige stam).

Daar heb je wellicht gelijk in, die les heb ik nu ook geleerd.