Prestatiemerries zonder het prestatiepredikaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Prestatiemerries zonder het prestatiepredikaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 21:01

Vandaag heb ik voor de 4e keer in een paar weken tijd overzichten aangevraagd van bepaalde KWPN-merries. Voor de 3de keer zat daar een merrie bij die al ruimschoots voldeed aan de eis voor het prestatiepredikaat op basis van de sportresultaten van haar kinderen.

Het gaat om merries waar met de nakomelingen ook nog gewoon gefokt is/wordt. Persoonlijk hecht ik aardig wat waarde aan prestatiepredikaten in de moederlijn en het verbaast me eigenlijk dat er dus aardig wat merries rondlopen waar het predikaat voor handen is maar waar niemand de moeite voor neemt om het aan te vragen.

Bovenstaande is geen unicum want de afgelopen jaren heb ik meerdere mensen erop geattendeerd dat hun merrie pref of prest was op basis van de nakomelingen.

Kijken de fokkers hier op bokt de moederlijn eigenlijk wel eens na of er een predikaat aangevraagd kan worden?

En ben ik nu de enige die zich af vraagt waarom het KWPN dat niet automatisch kan toe kennen? Immers wat ik op die overzichten zie, ziet het KWPN (of het computersysteem van het KWPN) toch ook?

Suzanne F.

Re: Prestatiemerries zonder het prestatiepredikaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:37

Tja je moet het nog steeds aanvragen, hoeft niet de eigenaar zelf te zijn en kan ook postuum. Maar automatisch gaat het niet nee.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:55

Het is net als een bijstandsuitkering.......
Als je dat niet aanvraagt krijg je het niet vanzelf.........

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 01:10

Ziolette je hebt zeker een punt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het KWPN neemt een zeer afwachtende houding hier in aan en een stamboek wat zich vooruitstrevend noemt zou hier zeker aktiever in mogen zijn.

Heb je dit al onder de aandacht gebracht daar en zoja wat was de reaktie daarop?????????
Ik ben benieuwd hiernaar.

Dit gaat natuurlijk ook op voor het preferentschap.

1 druk op de knop of misschien 2 drukken op de knop ( mits ze het proces goed sluitend hebben ) en het is geregistreerd, dat is al iets natuurlijk.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 01:12

CGJ12 schreef:

Je schreeuwt wel maar wanneer kom je eens met een idee om er wat aan te veranderen?.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:21

Ik heb het ook gehad met mijn merrie.
Maar dat was voor het preferentpredikaat.
Ik heb toen een brief geschreven en haar stamboom erbij gedaan en binnen een week had ik een nieuw stamboom met het preferentpredikaat erop.
Lijkt mij inderdaad niet echt moeilijk, maar goed, wie ben ik.

IK had nog netjes de stamboomnummers van de nakomelingen erbij gezet waar het om ging enzo.

En zo stond mijn merrie dus dit jaar in het preferentboekje dat bij de IDS zat. *trots*

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:34

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de fokker eigenlijk. Als je een beetje serieus bezig bent kun je dat papier toch wel even opsturen?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:43

Labine schreef:
CGJ12 schreef:

Je schreeuwt wel maar wanneer kom je eens met een idee om er wat aan te veranderen?.

Zeg grappnemaker, dat soort dingen is iets complexer dan je denkt.
Nederlandse resultaten verwerken vraagt om vergaande samenwerking tussen het KWPN en de KNHS. En gezien de staat van autmatisering van de KNHS, en de capabiliteit van de bijbehorende informatie-analisten / systeemontwikkelaars loop je daar al tegen een sterk beperkende factor aan.........

....... en dan heb ik het nog niet over de resultaten vanuit het buitenland. De sportgegevens uit Korea, Qatar en Venezuela zijn niet zo simpel door te voeren.

Vandaar dat enige zelfwerkzaamheid van merrie-eigenaren en andere betrokkene nu nog onmisbaar is.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:47

Ik was te laat met het aanvragen van het prestatie predikaat...

merrie van mijn paard, voldeed in begin jaren 90 al aan het predikaat, maar daar kwam ik in 2000, bij aankoop van mijn merrie pas achter...

Maar werd helaas niet meer toegekend....

Nu moet deze merrie , uit 1976, voldoen aan de prestatie eis van nu.....

Ze voldeed er een paar jaar geleden weer net niet aan, toen de eis voor prestatie predikaat hoger kwam te liggen en haar laatste nakomeling een paar maand later Z springen met wp liep....

Merrie bracht dus Z1 + 7 wp, Z+6 spr, en diverse paarden die dus M spr en dres zijn met wp...

wel jammer..........

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:51

sigrid1182 schreef:
Ik was te laat met het aanvragen van het prestatie predikaat...

merrie van mijn paard, voldeed in begin jaren 90 al aan het predikaat, maar daar kwam ik in 2000, bij aankoop van mijn merrie pas achter...

Maar werd helaas niet meer toegekend....

Nu moet deze merrie , uit 1976, voldoen aan de prestatie eis van nu.....

Die regeling is ook inderdaad van de zotte........ en ook niet te beargumenteren.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:57

Onze voormalige fokmerrie is ook reeds ruim prestatie. Ze staat nu in Duitsland en niemand die het aanvraagt. Dus staat het er nog niet.
Maar met vier (inter)nationaal lopende kinderen (twee springen, één dressuur en één hunter) voldoet ze ruimschoots aan de eisen.

Maar goed, ze is niet meer van ons en de nakomelingen zijn ook allemaal verkocht dus wij maken ons er niet druk om. Maar het zegt wel wat over de relativiteit van die lijst.

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:00

Labine schreef:
Z
Heb je dit al onder de aandacht gebracht daar en zoja wat was de reaktie daarop?????????
Ik ben benieuwd hiernaar.

Dit gaat natuurlijk ook op voor het preferentschap.

1 druk op de knop of misschien 2 drukken op de knop ( mits ze het proces goed sluitend hebben ) en het is geregistreerd, dat is al iets natuurlijk.

Nee, ik heb het nog niet aangekaart maar dat was ik zeker van plan.

Het systeem wordt bijgewerkt met gegevens die ze rechtstreeks van de KNHS krijgen en het lijkt me een kleine moeite om iets in het systeem te bouwen dat een automatische waarschuwing geeft bij het behalen van een predikaat. Het sportpredikaat van merries wordt immers ook al automatisch toegekend zodra de gegevens binnen komen van de KNHS (bron: medewerker van het KWPN zelf ).

Mocht het gaan om buitenlandse prestaties lijkt het me idd wat lastiger en zal een schriftelijke aanvraag met "sluitende bewijsvoering" ( ) niet te voorkomen zijn.

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:20

Als ze het automatisch gaan invoeren komen er heel wat merries rond te lopen waarvan de eigenaar niet weet dat ze pres/pref is Er lopen heel wat boertjes rond hier in noord nederland die de merrie pres/pref hebben maar het niet weten. Heb er ook wel eens iemand op gewezen. KWPN mag ook wel graag wat wijzigen in de eisen voor de predikaten...

Daarnaast is het KWPN ook altijd heel leuk bezig met paarden die in het buitenland lopen.... soms duurt het een eeuwigheid voordat een merrie prestatie is, terwijl een nakomeling in USA 1.60 loopt... en hier in NL 2 nakomelingen in de ZZ + punten. Heb eens gezien hoe ze leden het er maar moeilijk mee kunnen maken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:15

Hoe zou je dat automatisch moeten doen dan, de fokker moet het papier toch echt opsturen om het met een predikaat erbij terug te krijgen.

Als ze daar al zo chagrijnig zijn(nooit wat van gemerkt trouwens, heb ze laatste tijd regelmatig lastig gevallen) moet je ze daar ook nog mee opzadelen.

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 21:05

[***] schreef:
Hoe zou je dat automatisch moeten doen dan, de fokker moet het papier toch echt opsturen om het met een predikaat erbij terug te krijgen.

Hoeft niet persé aangezien merries ook postuum deze predikaten kunnen krijgen. Het prestatiepredikaat kan ook interessant zijn voor mensen die fokken met een dochter van een "prestatie"merrie. Dit predikaat hoeft dan ook niet door de eigenaar van de merrie, die ht prestatiepredikaat verdient, aangevraagd te worden.

Citaat:
Als ze daar al zo chagrijnig zijn(nooit wat van gemerkt trouwens, heb ze laatste tijd regelmatig lastig gevallen) moet je ze daar ook nog mee opzadelen.

Lees ik ergens over heen in dit topic , want ik kan geen tekst vinden waar het KWPN als chagrijnig wordt bestempeld?

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:32

Ziolette schreef:
Vandaag heb ik voor de 4e keer in een paar weken tijd overzichten aangevraagd van bepaalde KWPN-merries. Voor de 3de keer zat daar een merrie bij die al ruimschoots voldeed aan de eis voor het prestatiepredikaat op basis van de sportresultaten van haar kinderen.

Het gaat om merries waar met de nakomelingen ook nog gewoon gefokt is/wordt. Persoonlijk hecht ik aardig wat waarde aan prestatiepredikaten in de moederlijn en het verbaast me eigenlijk dat er dus aardig wat merries rondlopen waar het predikaat voor handen is maar waar niemand de moeite voor neemt om het aan te vragen.

Bovenstaande is geen unicum want de afgelopen jaren heb ik meerdere mensen erop geattendeerd dat hun merrie pref of prest was op basis van de nakomelingen.

Kijken de fokkers hier op bokt de moederlijn eigenlijk wel eens na of er een predikaat aangevraagd kan worden?

En ben ik nu de enige die zich af vraagt waarom het KWPN dat niet automatisch kan toe kennen? Immers wat ik op die overzichten zie, ziet het KWPN (of het computersysteem van het KWPN) toch ook?

Je bent zeker niet de enige die zich dit afvraagt. Ik heb in de loop der jaren hier al verschillnede keren een briefwisseling over gehad met het KWPN. O.a een keer toen er weer een giga bedrag op de begroting stond voor de automatisering. Het zou automatiseringstechnisch een kleine moeite moeten zijn om een keer per maand een uitdraai te maken van merries die voldoen aan de eisen voor een predikaat. Maar je krijgt of geen serieus antwoord of er wordt geschermd met dat dat op dit moment technisch nog niet mogelijk is.
Ook het argument van mij dat zoiets toch een leuke service naar de leden toe zou zijn mocht niet baten.
Ze zijn sneller met het versturen van rekeningen dan met het verlenen van service naar hun leden.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:03

Je hebt er aan de ene kant wel gelijk in Ziolette..

aan de andere kant...
[***] schreef:
Ik vind het de verantwoordelijkheid van de fokker eigenlijk.

Kan ik me hier ook in vinden.

Het lijkt mij als fokker dat het interessant voor je is om de nakomelingen te volgen (dit is niet altijd even makkelijk, dat begrijp ik) en heel veel moeite is het niet om zo iets in te sturen.

Wel vind ik het raar dat er bij een merrie op den duur het predikaat niet meer wordt toegekend...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:10

Ziolette schreef:

Lees ik ergens over heen in dit topic , want ik kan geen tekst vinden waar het KWPN als chagrijnig wordt bestempeld?

ander topic viewtopic.php?f=22&t=606652

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:08

peninna schreef:
Je bent zeker niet de enige die zich dit afvraagt. Ik heb in de loop der jaren hier al verschillnede keren een briefwisseling over gehad met het KWPN. O.a een keer toen er weer een giga bedrag op de begroting stond voor de automatisering. Het zou automatiseringstechnisch een kleine moeite moeten zijn om een keer per maand een uitdraai te maken van merries die voldoen aan de eisen voor een predikaat.

Gewoon een weekbatch laten draaien inderdaad. Dat mag technisch niet moeilijk zijn, omdat ze ook "ont the fly" een nakomelingenoverzicht kunnen produceren met alle sportgegevens erbij.........

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:44

Maar zelfs dat willen ze zo min mogelijk doen.

oliebol53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:30

Ziolette schreef:
[***] schreef:

Hoeft niet persé aangezien merries ook postuum deze predikaten kunnen krijgen. Het prestatiepredikaat kan ook interessant zijn voor mensen die fokken met een dochter van een "prestatie"merrie. Dit predikaat hoeft dan ook niet door de eigenaar van de merrie, die ht prestatiepredikaat verdient, aangevraagd te worden.

Citaat:

Dit houdt dus in dat jij voor die betreffende merrie het prestatiepredikaat kan aanvragen en er geen kosten aan verbonden zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:31

Sammie schreef:
Ziolette schreef:

ander topic viewtopic.php?f=22&t=606652

Ja je moet het allemaal maar volgen

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 08:37

oliebol53 schreef:

Dit houdt dus in dat jij voor die betreffende merrie het prestatiepredikaat kan aanvragen en er geen kosten aan verbonden zijn?

Idd .

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:44

Het kostte mij idd ook niets hoor om het predikaat aan te vragen.
Ja, alleen een postzegel...

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:31

Weten jullie ook op welke basis ze het prestatiepredikaat krijgen.
Op de kwpn site kan ik wel de eisen voor het preferentschap zien, maar niet voor prestatie.