Dayano

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 08:23

Hoi,

ik ben op zoek naar een geschikte hengst voor mijn Welt Hit II x Kennedy merrie, nou zag ik Dayano, formaat, uitstraling en natuurlijk de kleur. Wat vinden jullie van deze hengst? hij is natuurlijk nog vrij jong, maar zijn er al veulens van hem? heeft iemand hem ooit op een hengstenshow gezien of op de keuring? ik ben heel erg benieuwd wat jullie van hem vinden.

Groetjes Anne

weule

Re: Dayano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:51

er zijn nog geen veulens van hem, de hengst is nog maar 3 jaar oud... in (ik geloof) Holstein was hij de enigst geprimeerde dressuurhengst tijdens de hengstenkeuring. Hij komt bij het KWPN in het najaarsonderzoek. ikzelf heb hem gezien tijdens de 1ste, 2de en 3de bezichtiging en mijn vader heeft hem gezien op de show bij Nijhof Wij vonden het echt een opvallende hengst en hebben daarom onze merrie erbij gedekt.. in 1 keer drachtig. , en nu hopen op een goed veulen volgend jaar.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:37

Ik heb hem op de eerste bezichtiging van het KWPN gezien en daar kreeg hij als enige een uitgebreid aplaus van het publiek.

Ik ben er trouwens zelf ook wel gek van. Vind het een fijne hengst. Heb hem later ook bij Reinie Tewis op show gezien en vind hem wel mooi uitzwaren...
Afstamming is natuurlijk ook niet raar.....

stephanie123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:43

Wanneer heb je hem bij Reinie Tewis op de show gezien?

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:07

bedankt voor de info!
ben heeeeel erg benieuwd naar je veulen stephanie123! gaat vast een mooi veulen worden, bij wat voor moeder heb je hem gebruikt?
idd hananya, had al gelezen ja, hij kreeg van het publiek een staande ovatie!
die afstamming, tja dat is natuurlijk droombloed!

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:39

Vind dr eigenlijk niet zo heel veel aan moet ik zeggen...

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:07

Ik vind hem nogal zwaar, wij hebben er wel al een merrie drachtig van maar deze fokt dan ook eigenlijk te luxe, we hopen in Dayano een dermate zwaar paard te vinden die misschien een iets zwaarder en groter veulen bij deze merrie kan maken.
Ik denk dat Dayano een heel zwaar paard gaat worden als hij wat ouder is en volop aan het werk.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:15

dat iets zwaardere is ook 1 van de redenen dat wij hem gebruikt hebben, we vonden dat de merrie niet bloederiger moest worden en zelf meer dan luxe genoeg was, vandaar ook deze hengst, tezamen met zijn afstamming, goede stam, exterieur en beweging. hij kreeg in Holstein wel een bemerking op zijn iets koehakkige manier van lopen (onze merrie is meer dan correct, dus dit was geen beperking voor ons)

hananya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:07

hanneliesje schreef:
Ik vind hem nogal zwaar, wij hebben er wel al een merrie drachtig van maar deze fokt dan ook eigenlijk te luxe, we hopen in Dayano een dermate zwaar paard te vinden die misschien een iets zwaarder en groter veulen bij deze merrie kan maken.
Ik denk dat Dayano een heel zwaar paard gaat worden als hij wat ouder is en volop aan het werk.

Er lopen idd voor deze hengst gelukkig genoeg giraffes rond binnen het KWPN....

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:09

Ik vind het niet eens zo verkeerd dat deze hengst wat zwaarder zou zijn en dit doorfokken, er zijn imo genoeg merries waarbij hij een goede aansluiting zou vinden.
Maar als je de DVD van Nijhof bekijkt, begrijp je wel waarom ik er niets aan vind.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:31

Ja maar op dvd of in het echt daar kan nogal wat verschil in zitten.
Onze merrie is nou niet bepaald een giraffe te noemen, ze is gewoon niet groot en is een erg fijn paardje, daar bij ook ontzettend heet.
We hebben meerdere hengsten gebruikt bij haar.
Ik zou hem ook niet op onze andere merrie's willen gebruiken, alleen op deze merrie denk ik dat hij haar minpunten zou kunnen verbeteren.
De beweging van deze merrie is fenomenaal en dat fokt ze gelukkig bij elke gebruikte hengst mega door, alleen de grote en karakter mag anders.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:06

hanneliesje schreef:
Ja maar op dvd of in het echt daar kan nogal wat verschil in zitten.

Vertel mij dan eens wat voor verschil daar tussen is. Het zijn beide moment opname maar de huidige opname apparatuur kan toch wel degelijk een zeer duidelijk beeld weergeven.
Hij beende van achteren zijn voorbenen niet bij. Hij maakte zijn pas van achteren niet af en liet hem eerst een tijd in de lucht zweven en vertragen voordat hij hem neer zette. Is toch zonde, want het is een mooie hengst. Maar als ze zo lopen hoef ik ze niet.

stephanie123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:57

hananya wanneer heb je hem dan op de hengsten show van Reinie Tewis gezien?

monnes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:28

Heb je de moeder van Dayano ook gezien op de show bij Nijhof?? Ik ben zeeeer benieuwd wat hij gaat doen in de verrichtingstest. En wat ze van zijn achterbeen gaan zeggen (en dat van de moeder evt in het rapport)

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 15:19

mijn merrie mag zowiezo wel wat meer maat, ze is niet overdreven 'luxe' maar vind haar iets te fijntjes, en als ik kijk naar welt hit en haar bouw, zal ze nooit breed worden zal ik maar zeggen.

@ monnes: zit daar iets achter, die opmerking van dat achterbeen? heb je daar iets gezien dan ofzo?

Ritmisch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:03

Vvalar over dat achterbeen heb je gelijk. Maar toen hij vrij bewoog op de eerste bezichtiging van het KWPN is mij dat niet opgevallen. Misschien heeft het ook een stukje te maken met de rijerij en het nog niet 'klaar' zijn onder het zadel?
Ik ben kort geleden bij Nijhof geweest om foto's te maken van Dayano. Annemiek werkte er toen nog niet zo lang, maar was er al van overtuigd dat Dayano een goed karakter heeft.
Daar komt bij dat hij zich bewoog met een goede balans (voor zo'n jong paard) en dat hij zich goed liet bewerken. Dat tezamen met zijn afstamming maakt hem denk ik wel interessant voor een aantal fokkers. Wel denk ik dat je een bloedmerrie nodig hebt voor Dayano (een Jazz-dochter bijvoorbeeld of een dochter van een volbloed). Dayano is al behoorlijk uitgezwaard en robuust van type. Persoonlijk hou ik daar wel van bij een dressuurpaard, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar op valt.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:19

Ritmisch schreef:
Vvalar over dat achterbeen heb je gelijk. Maar toen hij vrij bewoog op de eerste bezichtiging van het KWPN is mij dat niet opgevallen. Misschien heeft het ook een stukje te maken met de rijerij en het nog niet 'klaar' zijn onder het zadel?

Ik heb hem in vrijbewegen gezien, dus dan zouden zijn bewegingen gewoon correct horen te zijn.
Moet er wel bij zeggen dat ik hem nog maar één keer heb gezien, en weet dus ook niet of hij altijd zo loopt of dat dit eenmalig was. Hoe dan ook, wellicht ontwikkeld hij zich super onder het zadel maar als een hengst zo loopt ben ik er al niet zo enthousiast over.

hananya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:40

stephanie123 schreef:
hananya wanneer heb je hem dan op de hengsten show van Reinie Tewis gezien?

Sorry, had er over heen gelezen....
Ik weet nit meer precies welke datum het was, maar hij heeft toen twee hengstenshows gehouden op vrijdag en op zaterdag. Vrijdag was toen een besloten feestje ( met ook voornamelijk eigen hengsten) en zaterdag waren er ook veel hengsten van andere hengstenhouders. Oa Nijhof die Dayano toen ook bij zich had...

Meende dat het ergens in Februari was.....??

hananya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:45

Ritmisch schreef:
Ik ben kort geleden bij Nijhof geweest om foto's te maken van Dayano. Annemiek werkte er toen nog niet zo lang, maar was er al van overtuigd dat Dayano een goed karakter heeft.
Daar komt bij dat hij zich bewoog met een goede balans (voor zo'n jong paard) en dat hij zich goed liet bewerken. Dat tezamen met zijn afstamming maakt hem denk ik wel interessant voor een aantal fokkers. Wel denk ik dat je een bloedmerrie nodig hebt voor Dayano (een Jazz-dochter bijvoorbeeld of een dochter van een volbloed). Dayano is al behoorlijk uitgezwaard en robuust van type. Persoonlijk hou ik daar wel van bij een dressuurpaard, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar op valt.

Heb zelf nog een Jazz x Hill Hawk XX staan....
(over giraffes gesproken.... )

Maar even zonder gekheid. Ik denk dat deze hengst idd goed bij zulke merries zoud passen.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:04

@ Ritmisch; zou jij die foto's misschien willen sturen, op elke site kom je dezelfde foto's van hem tegen, een paar andere foto's zouden ook leuk zijn!

cart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:43

Ik vind dat hij op de foto's een relatief korte (onder)hals heeft en zijn rug nogal eens durft weg te duwen. Op de hengstenshow daarentegen vond ik hem wel overtuigen. Ook het feit dat zijn moeder zo'n goed dressuurpaars is, spreekt erg in zijn voordeel.

Hier is alvast nog een fotoootje dat ik van hem heb gevonden :
Afbeelding

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 12:30

bedankt cart!

monnes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:21

De moeder sleepte onder andere met het achterbeen door de bak toen ze werd gereden op de show bij Nijhof. Ik zelf was in eerste instantie erg gecharmeerd van Dayano vooral door zijn uitstraling. Hierdoor vergat ik in eerste instantie kritisch te zijn op zijn achterbeengebruik. Ik ben het met VValar eens hoe zij het beschreven heeft. Toen ik de moeder had gezien was het voor mij duidelijk, eerst maar eens afwachten hoe hij het gaat doen en of het been zo blijft. Feit blijft dat het een hengst is die macht uitstraalt en charisma heeft, of het bij je merrie past hangt van vele factoren af en het blijft een eigen keuze.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:27

Ik vind Rosario dan veel beter, ook een brok power en massa maar veel beter in de beweging.

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:22

Ik heb foto's van hem gemaakt op de 2e bezichtiging van het KWPN! Die zal ik even opzoeken en hier neerzetten!