Merrie drachtig gescand, wel met kanttekening...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tsikala

Merrie drachtig gescand, wel met kanttekening...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 20:52

Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand dit ook eens gehad heeft met zijn/haar merrie. Op zondag 21 mei en maandag 22 mei is Saké (mijn lease arabier) gedekt. Alles is goed gegaan, ze is de dinsdag nog even gescant en het ei was weg, dus hebben we haar opgehaald. 18 dagen geteld vanaf de dinsdag (23 mei), kom je op vrijdag 9 juni uit, dat was de dag dat ze volgens het boekje weer hengstig zou moeten worden. Ze kon die dag ook gescant worden, maar ik heb het uitgesteld tot maandag 12 juni (vandaag dus). De 21'ste dag na de dekking.

De dierenarts kwam vanmiddag om 3 uur scannen en vroeg of ik even op het beeldscherm wilde kijken. Dus ik was natuurlijk nieuwsgierig, zag een zwart rondje/stip, maar met een soort van onregelmatigheden. Het was niet echt een rondje maar hij noemde het iets gehoekt. Dat zwarte was dus het follikel (verbeter me als ik het verkeerd zeg), maar die hoort normaal rond te zijn, echt als een balletje. De dierenarts vertelde dat het wel meer voorkomt en dat het kan zijn dat de vrucht alsnog afsterft, maar dit is niet zeker. Nu was ik benieuwd of iemand hier meer vanaf weet en wat jullie ervaringen zijn geweest. Is het vruchtje afgestorven of gewoon in leven gebleven? En na hoeveel tijd hebben jullie opnieuw gescant? De dierenarts raadde mij aan, om na 3 weken weer te scannen.

Ik hoop dat er mensen zijn die mijn verhaal herkennen

Alvast bedankt!

Gr. Melina

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:56

Jou probleem opzich ken ik niet echt...

Maar ik voer Fertile bij. Dit zorgt voor betere vruchtbaarheid en hengstigheid. Maar het helpt ook bij .. het tegengaan van vroegtijdig afsterven van de vrucht. wellicht zou dit nog wat zijn. Alleen weet ik niet hoe lang je dat moet voeren voordat het echt werkt.. ik dacht een week of 2. Tis geen wondermiddel hoor.. maar het kan helpen.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:13

Ik denk dat je niet meer kan doen dan idd over 3 weken weer scannen. Als het vruchtje idd niet goed blijkt te zijn, dan werpen ze die meestal wel af.

Toen Ivanka drachtig werd gescand, werd er ook een kanttekening gemaakt dat het vruchtje heel erg klein was. Eigenlijk te klein. Maar daar is ook een gezond veulen uit voort gekomen, dus ik denk dat het echt afwachten geblazen is...

Wat leuk trouwens, dat je weer met Saké gaat dekken! Welke hengst is de gelukkige ?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:35

Weet de dierenarts zeker dat het een vruchtje is? Het klinkt eerder als vocht in de baarmoeder.

Tsikala

Re: Merrie drachtig gescand, wel met kanttekening...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 21:42

@ Tinne; Ja, ik zal wel gewoon moeten afwachten, maar was even benieuwd naar de ervaringen en hoe dat is afgelopen. Wel een fijn idee dat van jou kleine vruchtje toch een heel stoer veulen is geboren Tja dat zij de dierenarts ook, het kan zijn dat hij gewoon doorzet, maar er zit ook kans in dat hij afbreekt... Ik kan nu inderdaad weinig doen. Heb jij op ongeveer 6 weken na dekking/inseminatie ook weer laten scannen? En ook op 4 maand? Dat raadde mijn DA aan namelijk.

Saké is gedekt door ES Proshnec (Kubinec x Muscat), zal je wel weinig zeggen, is nog een jonge hengst, een zoon van de wereldkampioen Kubinec. Hij staat ter dekking bij www.kossack.com (stallions --> ES Proshnec), zijn pappie Kubinec trouwens ook.

@ Sammie; ja ze is gescand door een zeer goede dierenarts, daar twijfel ik niet aan, ik zag het zwarte vlekje ook bewegen (kan dat?). En ze is ook niet hengstig geworden, dit zou ze dan afgelopen vrijdag hebben moeten laten zien. Saké is altijd om de 21 dagen (vanaf de eerste dag van de hengstigheid) weer hengstig. Vandaar dat ik zelf al dacht dat ze drachtig was.

Hier 2 foto's van de (als het goed is) aanstaande papa:

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Melina
Laatst bijgewerkt door Tsikala op 12-06-06 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

boellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:48

Dit had ik dus ook met onze merrie de dierenarts zag wel wat zitten maar het zou wel afsterven wij hebben haar nu verder met rust gelaten ze is niet hengstig geworden dus ze is gewoon drachtig nu wij laten haar niet meer scannen ik heb het er niet zo op om steeds weer die arm na binnen te laten gaan ivm infectie,s dus ik weet dat ze drachtig is want ze is niet meer hengstig geworden en dat is bij haar altijd goed te zien.

dus ik ga afwachten we verwachten het veulen 3-3-2007

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:59

Een follikel is een eitje, hopelijk heb je die niet op de scan gezien.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:03

ponymens schreef:
Een follikel is een eitje, hopelijk heb je die niet op de scan gezien.

Nope, foutje kan gebeuren

@ boellie; ik denk dat ik straks nog wel even scan voor de zekerheid, maar ik kan jou redenen ook goed begrijpen. Nouja als ze niet meer hengstig geworden is, moet dat dan ook wel goed zitten.

gr. Melina

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:09

vorig jaar hebben wij ook zoiets gehad..
een van de merries was drachtig op de scan, maar het vruchtja had niet het goede model volgens de DA.
Was dus inderdaad niet rond.
we hebben haar een tijdje later weer laten scannen en toen was wel alles in orde.
De oorzaak: diegene die de eerste scan had gemaakt was een andere DA dan onze gebruikelijke en de merrie had er duidelijk last van dat hij "naar binnen ging".
Waar ze normaal gesproken braaf blijft staan, was ze nu de hele tijd aan het draaien etc.
Da misschien iets te ruw geweest?
conclusie van de 2e scan: niets aan de hand en waarschijnlijk was de eerste scan afwijkend omdat de merrie vreselijk druk was en de hand (arm) echt naar buiten probeerde te drukken.
Wellicht heeft ze oen zoveel kracht gezet dat het vruchtje er ook raar uit zag...

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:10

"Dracht op 17 dagen na de bevruchting is een uitstekend begin van het uiteindelijke doel. Toch is het goed te bedenken dat ongeveer 15 procent van de drachtigheden binnen de eerste 40 dagen na bevruchting spontaan afgebroken wordt. Vervelend maar meestal puur natuur. Om niet voor al te grote verrassingen te komen te staan is het raadzaam om na vier en zes weken dracht nóg een echo te laten maken. Als dan alles in orde lijkt, dan is de kans op een verder goed verlopende dracht reëel."

Bron: http://www.dapbodegraven.nl/paarden_red ... orden.html

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:14

Liezel1 schreef:
vorig jaar hebben wij ook zoiets gehad..
een van de merries was drachtig op de scan, maar het vruchtja had niet het goede model volgens de DA.
Was dus inderdaad niet rond.
we hebben haar een tijdje later weer laten scannen en toen was wel alles in orde.
De oorzaak: diegene die de eerste scan had gemaakt was een andere DA dan onze gebruikelijke en de merrie had er duidelijk last van dat hij "naar binnen ging".
Waar ze normaal gesproken braaf blijft staan, was ze nu de hele tijd aan het draaien etc.
Da misschien iets te ruw geweest?
conclusie van de 2e scan: niets aan de hand en waarschijnlijk was de eerste scan afwijkend omdat de merrie vreselijk druk was en de hand (arm) echt naar buiten probeerde te drukken.
Wellicht heeft ze oen zoveel kracht gezet dat het vruchtje er ook raar uit zag...

Dit kan best een reden zijn geweest. Ze vond het inderdaad wel onprettig en spande zich naar mijn mening erg aan. Terwijl ze wel vaker gescand is geweest en daar was ze minder gespannen. Dus dit kan een reden zijn geweest, maar zeker weet je het niet. In elk geval bedankt voor je reactie.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:10

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:57

Melina schreef:
@ Tinne; Ja, ik zal wel gewoon moeten afwachten, maar was even benieuwd naar de ervaringen en hoe dat is afgelopen. Wel een fijn idee dat van jou kleine vruchtje toch een heel stoer veulen is geboren Tja dat zij de dierenarts ook, het kan zijn dat hij gewoon doorzet, maar er zit ook kans in dat hij afbreekt... Ik kan nu inderdaad weinig doen. Heb jij op ongeveer 6 weken na dekking/inseminatie ook weer laten scannen? En ook op 4 maand? Dat raadde mijn DA aan namelijk.

Ik heb voor mijn eigen gemoedsrust nog een keer laten scannen op 6 weken en op 4 maanden geloof ik . DA heeft me dat in principe niet aangeraden, maar ik was zelf bang dat ze niet drachtig was (nadeel van een merrie die niet laat zien wanneer ze hengstig is ).
Nou ja, hopen dat het gewoon doorzet en dat er weer een knappe beeb uit komt! Je gaat weer voor een vos zie ik . Knappe toekomstige papa hoor!

boellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:36

Die van onze is dan zo duidelijk hengstig dat als je ernaast staat dat ze probeerd je schoenen vol te plassen haha

ik wacht gewoon af maar de hengstenboer zei die is drachtig anders was ze wel gekomen.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 11:03

@ fjordkootje, aah wat handig die link, bedankt! Daar zocht ik ook eigenlijk naar, maar kon het via google niet vinden. Op die foto's lijkt het inderdaad, dat hij helemaal niet meer zo rond hoeft te zijn, hmm vreemd. Nouja het geeft in elk geval een positief beeld

@ Tinne, Ik laat inderdaad op die tijdstippen ook nog eens scannen, ook voor mijn eigen gemoedsrust, maar dat Ivanka helemaal geen hengstigheid laat zien, gaat je nog meer aan het twijfelen zetten natuurlijk. Nouja het is toch allemaal goed gekomen Laat jij haar nog eens dekken? Jaja voor mij dit keer weer een vos, tja ik heb daar gewoon wat mee

@ boellie, Saké is inderdaad ook heel regelmatig hengstig en dan wil je ook niet zien hoe, jeetje mina Dat kan je heel duidelijk zien bij haar, dus in elk geval ga ik over een kleine drie weken maar weer goed schouwen. Ik hoop voor jou dat het ook goed zit en er volgend jaar een mooi veulen geboren word!

Bedankt voor alle nuttige info!

Gr. Melina

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:25

fjordkootje is me voor

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:29

Melina, hoe wil je met 4 mnd laten scannen? Ik wilde met 3 mnd eventueel nog een keer laten doen, maar mijn v.a. zegt dat dat niet meer op de "gewone" (via de endeldarm enz) kan omdat het bereik van het scanding maar een 10 cm is. Na een bepaalde tijd schijnt de afstand tussen embryo en punt waarvandaan je in de darm scant te groot te zijn... Of zou 't via de buikwand/buitenkant gebeuren? (lijkt me trouwens dat dat veel minder impact heeft, mijn Mira was afgelopen zaterdag NIET blij, en daardoor de v.a. ook niet, omdat Mira wilde gaan zitten terwijl zijn arm in haar lichaam was......

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 02:34

Onze merrie is heel vroeg gedekt en liet ook een wat minder mooi beeld zien ( casper het spookje zoals het bij ons op stal al genoemd wordt )

Na enige tijd weer gescand en nu super mooie dracht te zien en ja vorige week opgevoeld (scannen werkt dan niet meer ) en hradstikke drachtig.

Eind januari begin februari hopen wij een veulen op de wereld te helpen van democraat x krack C en nee ik geloof niet dat er iets mis zal gaan in de dracht.

Wat zal de naam zijn als het een hengstveulen is, JA Casper natuurlijk.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 11:52

Nou jullie geven me goede hoop, bedankt Nog even en we zijn weer 3 weken verder en dan kan ze weer gescant worden, ik zal het even in dit topic zetten, als ik de uitslag weet

@ fjordkootje; De merrie is al eens drachtig geweest, en ook rond de 4e maand gescand, dus dat je het op een beeldscherm kan zien. Hoe dit precies zit, moet je mij niet vragen

Groetjes!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 11:43

Ik zou nog even melden, als Saké haar tweede scan had gehad. Vandaag is zij op 6 weken na de laatste dekking nog eens gescand en alles was goed!

Op naar een gezond veulen volgend jaar Knipoog

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:11

Wat fijn voor je! Super! OK dan! Go Saké!
Laten we een poll gaan maken welke kleur het veulen krijgt... Tong uitsteken. Hahaha Knipoog.

Melina, ik wil Ivanka ook nog een keer dekken. Maar dat zit er voorlopig nog even niet in. Ik heb het nu te druk met mijn studie en ook niet genoeg tijd en geld om straks 3 paarden te kunnen onderhouden (want tsja.. Aidan is er natuurlijk ook nog en die wil ik ook niet kwijt Knipoog ). Dus ik wacht denk ik nog 2 jaar en dan mag Ivanka weer aan de bak Haha!.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:22

Hahaha thanks, zo'n poll lijkt me ook een goed idee Clown

Ik moet ook maar kijken hoor, wat ik het het veulentje ga doen. Ik wil Kayo ook wel erg graag houden, dus die gaat verlopig ook niet weg. Je weet nooit hoe de toekomst zal lopen, maar ik houd wel in mijn achterhoofd dat het veulentje mogelijk verkocht moet worden... misschien dat het helpt, dat ik er nu al een beetje op voorbereid ben. Bij Kayo was het eigenlijk van begin tot eind al zeker dat hij zou blijven...

Wel leuk dat je bij Yvanka ook nog eens een veulie wil fokken, het lijkt wel een verslaving he Bloos Knipoog Nouja ik ga in elk geval al weer uitkijken naar volgend jaar.... Pling

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:33