Informatie over dekhengsten Sultan en Doruto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yoghurt

Informatie over dekhengsten Sultan en Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:09

Ik zoek wat meer informatie over de hengsten Sultan keur en Doruto keur, omdat mijn paard een Sultan x Doruto is. Ik weet wel dat het erg bekende hengsten waren. Heeft iemand bijvoorbeeld een verslag van hun verrichting? Of verder informatie? En welke hengst zou dan geschikt zijn voor mijn merrie?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:32

Prijs jezelf gelukkig met dergelijk bloed in je merrie

Daar past genoeg bij.
Wat vind je een terkortkoming in je merrie, wat wil je behouden en wat zou je mooier vinden?
Plaats eens een goede exterieurfoto...

petraaken

Re: Informatie over dekhengsten Sultan en Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:02

wow dat is best bloed.

Ik heb info over sultan maar helaas is mijn pc waar mijn scanner aanhangt kaduuk en ik denk niet meer te herstellen. Als je even geduld hebt zal ik proberen die via het werk te scannen in pdf formaat.

Interessant gegeven is dat je niet moet schrikken dat je van Sultan een paard krijgt van boven de 1.75 en zelfs wel eens een rond of in de 1.80m.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:17

Doruto is trouwens preferent. ik neem aan dat je merrie al op leeftijd is, zeker als er nog keur op je papier staat.

En puur op papier (maar eigenlijk wil ik en moet je eerst de merrie zien) zou ik denken aan Rousseau. Ferro en Roemer gecombineerd met Doruto en Sultan.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:57

beetje offtopic : Heet je paard Karlijn?

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:22

Sammie schreef:
En puur op papier (maar eigenlijk wil ik en moet je eerst de merrie zien) zou ik denken aan Rousseau. Ferro en Roemer gecombineerd met Doruto en Sultan.

You read my mind

Je mag het veulen dan wel direct afleveren bij mij.

Prachtbloed, wees er inderdaad maar zuinig op!

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:44

De combi sultan x doruto is dezelfde als bij Indiamanda (zie stal hexagon). Indiamanda staat nu nr 5 op de index van beste merries en staat op de voorkant van de laatste IDS. Indiamanda is door Matador II en (natuurlijk) door Rubiquil gedekt.
Rubiquil = Rubinstein x Roemer x Homerus x Eros. Eros is uit dezelfde moederlijn als Sultan en is lijnenteelt op Areina en dat is een van de beste merrielijnen van nederland.
Een andere optie is Kroonjuweel = Belisar x Roemer x Eros of OO7 = Rubinstein x Doruto of Johnson = Jazz x Flemmingh x Sultan uit dezelfde moerderlijn

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:28

De NRPS gekeurde hengst Sultano is een Sultan x Roemer x Doruto. Uit die hengst heb ik een merrie gefokt die ik later door Rubiquil heb laten dekken. Deze is nu 3 en is op dit moment drachtig van Dreamcatcher. Deze Rubiquil gaat eind deze maand naar de keuring in Vrouwenpolder.

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:30

ART_UMA schreef:
De combi sultan x doruto is dezelfde als bij Indiamanda (zie stal hexagon). Indiamanda staat nu nr 5 op de index van beste merries en staat op de voorkant van de laatste IDS. Indiamanda is door Matador II en (natuurlijk) door Rubiquil gedekt.
Rubiquil = Rubinstein x Roemer x Homerus x Eros. Eros is uit dezelfde moederlijn als Sultan en is lijnenteelt op Areina en dat is een van de beste merrielijnen van nederland.
Een andere optie is Kroonjuweel = Belisar x Roemer x Eros of OO7 = Rubinstein x Doruto of Johnson = Jazz x Flemmingh x Sultan uit dezelfde moerderlijn

Uit Indiamanda komt Latamanda en dat is de moeder van de merrie Roumanda. Uit Latamanda hebben ze nu een hengstveulen van Radetzky (Rubiquil x Ravel x Uniform x Variant). Radetzky is een halfbroertje van mijn Sultano merrie.

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 13:42

Haha ja mijn paard heet Karlijn

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:45

Yoghurt schreef:
Haha ja mijn paard heet Karlijn

Heb je even gepbt .

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:47

mijn verzorgpaard is een tolbert x doruto (papa van haar mama is doruto) ik heb nooit info over doruto kunnen vinden... over tolbert jammergenoeg ook niet (in iedergeval maar heel weinig, alleen afstamming en wat fotos)... ik volg dit topic dus even!
(mijn verzorgpaard is trouwens niet ingeschreven bij 't kwpn... tis dus eigenlijk een wpn )

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 13:54

Hier zijn een paar foto's van haar, het is hier wel de eerste keer dat ik erop zit hoor, dus rijtechnisch is t natuurlijk nog niet perfect. (Mag nog meer bergop - edit- meer bij elkaar). Het paard heeft 3 heel goede basisgangen en zoals op de foto een mooi voorbeen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Yoghurt op 13-06-06 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:55

bergop mag je schrappen en veranderen in 'meer bij elkaar'

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 14:04

Euh.. okeej..
Wordt aan gewerkt

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 01:39

ART_UMA schreef:

Zegt niet alles al is het wel zo dat als je met Rubiqiul dekt dat je aardig voor safe gaat, wij hebben zelf een El Corona-merrie gedekt met Rubiquil (betere merrie dan moeder van Olright qua predikaten) gedekt en ja een zeer goed produkt maar dat wil niet altijd zo uitpakken. Dit even terzijden want daar gaat het hier niet over.

Sultan x Doruto mits gezond en in het type staand kun je bij mij altijd kwijt dus mooie bloedvoering en normaal gesproken zou je er al gauw iets fatsoenlijks uit moeten kunnen fokken ( voor meer info over hengstenkeuze zou je een foto bij moeten voegen van je merrie)

figora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:41

Ik heb een Abanos x landjonker (ex fruhling) x sultan.

Een schitterend paard, ik heb gehoord dat sultan mooie bloedpaarden fokt, misschien daar op doorborduren?

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:26

Ik heb een paar nakomelingen gereden die uit een Sultan moeder kwamen; Jazz, Jet Set D, Metall en Contango.

Qua lopen en type was de Metall de beste.

Wees maar zuinig op deze merrie.

oliebol53

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:41

Super bloed, daar mag je trots op zijn dat je zo'n merrie in je bezit hebt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:23

Ik heb een Gribaldi ruin uit een Sultan merrie. Heel fijn karakter ( aan de hand dan, hij is nog maar 2 ) en kan lekker bewegen. Hij is wel erg grof en groot, daar moed je van houden.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:39

Ik heb een OO Seven uit een Sultan merrie, een heerlijk bloedpaardje, heel fijn koppie, nu 4 jaar en pas 1,60 maar groeit natuurlijk nog, echt een laatbloeier, met een wereld karakter, heel nuchter en vriendelijk. Doet heel graag z'n best voor me en zeer leergierig. Bij het inrijden was het letterlijk opstappen en weg rijden!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:43

Yoghurt schreef:
Heeft iemand bijvoorbeeld een verslag van hun verrichting? Of verder informatie?

Verrichtingsverslag Sultan:
Citaat:
Verrichting Ermelo 1979
Sultan is een bijzonder aanhankelijke en vriendelijke hengst. Hij is gehoorzaam, atttent en eerlijk, terwijl hij ook een goed humeur heeft.
In het begin heeft hij, vooral achter, nog weinig krachtige bewegingen. In later stadium gangen wel verbeterd, maar blijft moeite houden om achterhand goed onder te brengen. Regelmatig in verrichtingen. Laatrijp paard.
Stap ruim met weinig regelmaat en vaak scheef. Draf voldoende met af en toe goede momenten. Regelmaat in draf voldoende. Galop regelmatig met weinig kracht in achterhand. Toont in eerste deel onderzoek bij vrij springen en springen onder het zadel weinig kracht. Dit is later verbeterd, doordat hij sterker is geworden. Bij springen onder het zadel goede beentechniek en matige bascule. Bij vrij springen ontbreekt het hem aan moed. Springt vaak in twee stukken en heeft geen plezier in springen. In terrein goede prestaties. Is ruim en toont behoorlijke techniek. Aangespannen braaf, goede trekhouding. Levendig orenspel. Veel bereidheid om te werken, ervaart werk als normaal.
Rijproef: in draf voldoende regelmaat, de stuwing kan beter; in galop veel regelmaat met voldoende stuwing.
Springen ohz: goed te sturen, voldoende voorbeentechniek en ruim voldoende vermogen.
Springen vrij: goede voorbeentechniek, mist nog kracht in de achterhand, ruim voldoende aanleg.
Aangesp proef: onrustig, geen ideale trekhouding.
Terreinproef: ruim voldoende galoppeervermogen in de steeple, matig op de sprong; in de cross voldoende galoppeervermogen, tekortkomingen op de sprong.
Voldoende aanleg als dressuur-, spring- en terreinpaard.
Heeft bij aankomst een goede voedingstoestand. Weegt dan 620 kg. Kreeg groter rantsoen en werd tijdens onderzoek gespierder.
Eerste dagen onderzoek op stal erg nerveus, daarna zeer rustig. Ligt graag languit op stal en ontspant zich dan volkomen. Gaat einde onderzoek minder goed eten. Stal altijd rommelig.
Kogels teer, linksvoor schiefel. Bij begin onderzoek linkerknie vol. Op 12-04 singeldrukking.
Rapportage afgesloten op 06-06.

Van Doruto kan ik geen verrichtingsverslag vinden, wel een afstammelingen rapport:
Citaat:
Afstammelingen 1968 (volledige collectie)
Grote collectie - 40 stuks - "algemeen gunstig". Goede uniformiteit, hengst vererft zijn type goed. Nakomelingen hebben "ras". Bouw en stand van het achterbeen correct. Voorbenen nog wel eens wat nauw in de knieën. Bewegingen correct en voldoende ruim. Doruto's draf is opvallend vlak en hij lijkt dit ook te vererven.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 06:53

Wat leuk om te lezen. Ik denk dat mijn paard heel wat mee heeft gekregen van zijn opa. Naast zijn relaxte karakter ook zijn wat slappe achterhand ben ik bang!
Ook grappig dat hij nog een aangespannen en terreinproef heeft gedaan, daar hoef je met de huidige generaties echt niet mee aan te komen denk ik.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:02

Dat was voor de specalisatie. Elk paard moest veelzijdig inzetbaar zijn, dat moesten ze immers vroeger ook. ma t/m vrij dag voor de ploeg, zondag voor de kar naar de kerk en af en toe met de boerenjongens onder het zadel.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:40

Ik heb een héle fijne Samber x Sultan x Doruto gereden (heeft de jouwe niet al eerder veulens gehad ?), merrie liep op jonge leeftijd lichte tour en heeft zich in het weiland geblesseerd. Daarna ben ik haar gaan rijden, super leerpaard, erg eerlijk en heel werkwillig. Op wedstrijd net dat beetje extra tonen, veel punten en prijzen met die merrie gereden! Helaas konden we net de overstap naar het M1 niet maken aangezien artrose geconstateerd werd en ze doet nu dienst als fokmerrie. Ze heeft trouwens erg veel weg van jouw merrie, ook donkerbruin zonder (?) aftekeningen.