Wat te doen met een veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Wat te doen met een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 14:13

Over een hele lange tijd (10 maanden en 28 dagen) krijgt mijn merrie een veulen. Maar wanneer kan je wat met het diertje doen?
Ik wil het veulen graag naar een 'opfokstal' sturen, maar is dat wel een goed idee?
Want het veulen staat nu alleen maar bij oude paarden in de wei, en ik heb wel eens gehoord dat het goed voor een jong paard is om bij andere jonge paarden op te groeien.

Ik heb hier wat vragen over:
- wanneer kan je bij het veulen + de merrie de stal in (na de geboorte)
- wanneer kan je hem leren om het voetje op te tillen
- wanneer kan het halstertje om
- na hoeveel tijd kan ik met het veulen gaan wandelen
- als het een goed idee is van die opfokdinges, wanneer zou het veulen daar dan heen moeten? en is het wel een goed idee? + zou appelbol (de moeder) dan ook mee moeten gaan?
- hoe oud moet een veulen zijn voor de veulenkeuring?
- wat voer je aan een veulen dat altijd buiten staat (met schuilstal, hooi en gras)
- wanneer kan je het veulen bij de moeder weghalen

Ik zal wel lekker onwetend overkomen, maar omdat ik dat ben vraag ik het dus ook

Als iemand nog een aanvulling heeft op wat ik nog niet heb gevraagd: ik hoor het graag

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:44

Koop eens een goed boek Of vraag een goede fokker bij je in de buurt.

Opfokstal zou ik zéker in jou geval zeker dus wel doen. Je kunt niks met een jaarling of twenter doen. Lekker tussen z'n leeftijdsgenootjes spelen en ze voedden elkaar wel op. De moeder hoeft niet mee.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:11

Sammie schreef:

Opfokstal zou ik zéker in jou geval zeker dus wel doen. Je kunt niks met een jaarling of twenter doen. Lekker tussen z'n leeftijdsgenootjes spelen en ze voedden elkaar wel op. De moeder hoeft niet mee.

tjah.. ik vind die boeken altijd zo nutteloos. daar staat dan in hoe een veulen groeit enzo, oftewel: een encyclopedy, daar staat alleen in hoe iets gaat, niet hoe iets moet.

O ja.. ik heb trouwens een shetlander =) even voor de duidelijkheid

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:51

Een shetlander maakt niks uit. Deze moet op dezelfde wijze opgroeien als een gewoon rijpaard. Er zijn speciale veulenboeken, daarin staat ook iets over wanneer er bekapt moet worden, wanneer er een halster omgedaan moet worden. Dat vind ik niet nutteloos.

Alleen een shet in de opfok zetten gebeurt niet veel, contacteer eens een shetlander fokker of eentje die er veel heeft en vraag naar de mogelijkheden.

Dribbel_24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:53

appelbolfan schreef:
Sammie schreef:

tjah.. ik vind die boeken altijd zo nutteloos. daar staat dan in hoe een veulen groeit enzo, oftewel: een encyclopedy, daar staat alleen in hoe iets gaat, niet hoe iets moet.

O ja.. ik heb trouwens een shetlander =) even voor de duidelijkheid

Er zijn genoeg boeken waar wel goeie informatie instaat over wat je allemaal wel en niet kunt doen.

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:55

Mijne heeft ook bij een opfokstal gestaan in friesland is een onwijs goede!!! We deden er heen toe ie ong. 5 maanden was en daar heeft ie bijna 2 jaar gestaan. En staat ie daar weer lekker in het land. Je moet het echt doen! Want dan staat ie bij leeftijds genootjes en ze voeden elkaar op!

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:58

oke, ik heb dus al 1 antwoord: de opfokstal is een goed idee + als het veulen 5 maanden oud is kan die erheen zonder mams

ceciel92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:22

i wil ook graag een shetlandveulen en heb aan deze info wel wat

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:26

Halstertje deed ik bij onze veulens al na een dag om als ze de weide opgingen, zo leerde ze onmiddellijk netjes mee te lopen. Hetzelfde eigenlijk met voetjes vragen, jong geleerd is oud gedaan.

edit: wij gingen bij onze merrie's tijdens de geboorte de stal in, om kunnen in te grijpen moest dat nodig zijn. Maar we hebben ook 1 merrie gehad die daar enorm gestresseerd van raakte tijdens de geboorte, dus haar hebben we rustig laten doen en achteraf gaan kijken.
Laatst bijgewerkt door Bluem op 12-06-06 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 17:26

ik heb er ook wel wat aan,, maar ik heb pas op 1 van mijn vragen antwoord gekregen. Dus zou iemand nog wat willen vertellen over de rest?

En ja, ik weet dat ik een boek moet kopen.

Edit: 2 vragen dank je Dito

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:30

geen probleem. En wij haalden de veulens rond 3/4 maanden weg bij de moeder. Op voorhand werden ze soms wel al eens achter gelaten in de stal als ik ging rijden en mijn eigen veulen was 3 maand oud toen ik hem meenam naar de keuring.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 19:57

oke nu mijn andere vragen nog ik ben al bijna op de helft

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:06

veulen KAN meteen halstertje om...

het ligt aaan het gedrag van de merrie of jemeteen in de box kan, maar ga niet met 10 man tegelijketijd in de box, en veulen heeft rust nodig!
Maar na de geboorte moet je er wel meteen bij om te kijken of alles goed is

Wacht nog maar een mooi tijdje met voetjes geven, dat is nog lang niet nodig, laat hem/haar maar eerst eens lekker veulen zijn zonder dat er dingen van hem/haar wornden gevraagd

Je kan een veulen de volgende dag al wel naar buiten doen met de merrie als alles goed is met het veulen, wandelen komt later wel als ze gescheiden word van de merrie

Het scheiden van demerrie moet je niet van de één op andere dag doen..laat het wennen, gooi bijv. je merrie allen buiten en na het binne zetten breng je het weer bij het veulen, dan eens een nacht gescheiden( maar wel naast elkaar) staan. en zo kun je langzaam aan de merrie er af halen, ligt er ook aan of de merrie nog melk geeft, en hoe de merrie reageerd nog op het veulen..meestal rond een maand of 4 gaan ze er af

Zo voldoende even?
koop invervolgs eerst eens een GOED boek en doe ervaring op met veulens, het is heel leuk zo'n klein ding maar als je er geen verstand van hebt moet je er ook niet aan beginnen

veel succes er mee

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 20:07

oke, daar heb ik tenminste wat aan
je zegt wel dat ik er niet aan moet beginnen omdat ik er geen verstand van heb, maar dat is dus ook de reden dat ik hier een topic plaats.. Om er wat meer over te leren

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:11

Ik zie nu pas dat je je veulen nog moet krijgen...Sorry neem ik het terug..maar neem eens een kijkje op een stal waar veulens zijn vraag hun om advies en misschien dat je daar een skunt helpen, in de praktijk valt het toch altijd anders uit