Wat betekent het getal onder het brandmerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katniss

Wat betekent het getal onder het brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 09:48

Ik heb sinds kort een Hannoveraan, en hij heeft een brandmerk, met daaronder het getal 13. Wat betekent dit getal?

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:28

ik meende dat onder de H op het linkerbil bij de hanoveraan geen cijfer staat.....

die van mij heeft iig haar H op de bil en de cijferreeks staat op de linkerkant in de nek gebrand..

wat voor afstamming heeft je paard???

besita

Re: Wat betekent het getal onder het brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:32

Mijn hannoveraanse merrie heeft wel twe cijfers onder de H op haa bil staan ..en die cijfers staan ook op het papier vermeld ..denk dat het een herkennings punt is zeker
vroeger hadden de hannoveranen de H op de bil en in de nek twee cijfers mss is dat nu brandmerk +2 cijfers op de bil .De mijne is 5 jaar

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:09

De mijne is 3 jaar oud. Vader is Castus, moeder's vader Lincolm L. Misschien dat je die hengst kent, ik zou er graag meer over te weten komen, maar op het internet staat niet veel, alleen dat Castus 1 van de 9 hengsten van Classiker is die goedgekeurd is.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:28

libke schreef:
Mijn hannoveraanse merrie heeft wel twe cijfers onder de H op haa bil staan ..en die cijfers staan ook op het papier vermeld ..denk dat het een herkennings punt is zeker
vroeger hadden de hannoveranen de H op de bil en in de nek twee cijfers mss is dat nu brandmerk +2 cijfers op de bil .De mijne is 5 jaar

Ah dan is later dus veranderd....

die van mij is al een ouder paard, zij is nu 15 jaar..... die heeft dus 3 cijfers in de linkerhals en brandmerk op bil...

Hier in friesland is Tifony ( en haar nafok) erg bekend, zij komt ook uit de stam waar Castus uit komt....

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:39

Ik heb een 8 jarige Hannoveraanse, zij heeft de H met 2 cijfers ook gewoon op haar kont, net als haar 2 veulens die vorig jaar en dit jaar bij mij geboren zijn

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:49

Ik weet het, ik weet het!!! Mag ik het zeggen????

De cijfers onder het brandmerk staan voor twee getallen van het stamboek/levensnummer.
De laatse twee cijfers van het levensnummer staan voor het geboortjaar. Zo is mijn wedstrijdpaard in 1999 geboren. Haar levensnr. is 31 08259 99
Nu heeft elke Hannoveraner (en Old) de twee cijfers daarvoor onder het brandmerk staan. In dit geval dus 59

Mijn oude Hannoveraanse merrie(18) heeft echter op haar bil ook alleen een brandmerk en op haar hals de eerste 3 van de laatste 4 cijfers van haar levensnummer.
Levensnummer= 31 09019 88
Op haar hals staan dus de cijfers 198

De 88 aan het einde van het nummer staan weer voor het geboortejaar...

Hoop dat het zo een beetje duidelijker is geworden?

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 20:19

Jazeker, nu is het duidelijk. Niks spannends dus, jammer @ Sigrid, wat grappig! Wie zijn de ouders dan??

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:29

kijk maar eens op paardenfokken.nl

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=30099

dit is Tifony, die net zoals castus terug gaat op de model preferente condria v Camillo. Klik maar op toon moederlijn.

Ik heb Castus even toegevoegd op paardenfokken.nl...

misschien kan jij je merrie ook wel toevoegen....

Katniss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 11:20

Mijn merrie? Ik heb een ruin Je bedoelt zeker de moeder, ik zal even kijken. Ik heb geen inlognaam e.d. dus dat moet ik dan eerst even regelen, maar anders doe ik het zeker! Heb je trouwens gezien dat jouw paardje een ver familielid is van het beroemde renpaardje Seabiscuit?? Man o'War is zijn vader.

Katniss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 11:22

euh, opa.. Sorry.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:58

Tifony is niet mijn merrie...

maar een merrie hier in friesland die bekend is om haar nafok....en dus uit dezelfde stam komt als Castus.