gitzwart veulen welke kleur wordt hij??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linsy

gitzwart veulen welke kleur wordt hij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 22:04

Bugatti is vandaag geboren. Zijn kleur; gitzwart.
Zijn vader is Gribaldi (zwart dus) zijn moeder is zwartbruin.
Het enige dat ik weet is dat zwartgeboren veulens schimmels worden en dat veulens die later zwart worden grijs of grijsbruin geboren worden.

Nu lees ik overal dat twee zwarte paarden geen schimmel kunnen geven of telt dit alleen bij bruine paarden?

Ik ben dus erg benieuwd wat dit veulen gaat worden.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:24

Een schimmel kan het niet zijn, dit kan namelijk alleen direct overerven, een van de ouders moet dan schimmel zijn.
Niet alle donker geboren paarden zijn schimmel, wel vaak. In dit geval dus niet, want er is geen schimmel ouder.
Vaak worden veulens die zo zwart geboren worden minder zwart dan de grijsgeboren veulens. Ik zou er dus zelf op gokken dat dit veulen uiteindelijk zwartbruin gaat worden, heel donkerbruine veulens worden ook vaak vrijwel zwart geboren.

linsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 22:34

Vorig jaar heeft ze een zwartbruin veulen gekregen die als pas geborene grijsbruinig was. (armani, veulen dat op mijn site staat in mijn portfolio)
Die werd dus bijna zwart na zijn verharing.

Maar mocht dit dus toch een schimmel worden dan hebben ze de verkeerde hengst gebruikt. (oeps de stikkertjes verwisseld van de rietjes)

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:54

Mijn veulen komt uit een zwarte vader en een vosmoeder en is pikzwart geboren en haar veulenvacht werd door de zon een maand later iets bruiner en met 2 maanden was ze door de zon echt bruin, maar onder haar veulenvacht wordt ze zwart, met een heel donkerbruine snoet en donkerbruine randjes om de ogen, dus ik twijfel nog een beetje, of ze is zwart of zwartbruin. Een pensionklant van mij, haar haflinger heeft ook een pikzwart veulen gekregen uit een bruine vader en die blijft ook zwart, door de zon schijnt hij nu wat bruin door, dus is ook afwachten welke kleur hij krijgt. Dus niet alleen bij een schimmel worden de veulens pikzwart geboren, die van ons kwamen uit een vosmerrie, met een zwarte en een bruine vader.