Zo herkenbaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Zo herkenbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 17:53

Het uiterlijk van de Arabier is toch wel een kenmerk op zich. Vandaag is de smid voor het eerst voor mijn paard gekomen en hij zei dadelijk: daar zit toch heel wat Arabisch bloed in (Ik al dadelijk: "jaja, 100%" ). Toen m'n nieuws DA voor het eerst kwam was het eerste wat hij zei: "aha, een Arabier".

Ik bedoel maar, je herkent de Arabier zo gemakkelijk als een Fjord, Haflinger en nog enkele andere rassen.

Ik vind het wel leuk als mensen dadelijk herkennen wat voor ras Jamal is, het geeft zo een gevoel van: hij is een echte

Wat vinden jullie?

(I know, beetje dom topic, maar ik ben zo blij dat alles met de smid zo goed ging, het was de eerste keervoor Jamal sinds ik hem heb en hij was hardstikke braaf)

EDIT: ohja, hij zei ook nog:"het is een heel mooi paard"

Temp

Re: Zo herkenbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:17

Hmm zo herkenbaar is mijn arabier niet... Laatst vroeg iemand of het een New Forrest was, en daarvoor iemand die dacht dat het een welsh was. Maar zelden iemand die iets zei van: 'Zit er arabier in?' Hihi was ook wel grappig, er was iemand er zeker van dat Temp een Merrie was.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 20:29

Nu ja, als ik jouw paard zie, zie je toch dadelijk dat het een Arabier is, vind ik.

Ik heb het dan ook meer over mensen die wel echt iets van paarden kennen...

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:05

Die van de New Forrest reed z1 dressuur, en die van de welsh die had ook een eigen paard... Zou je denken dat ze wel wat van paarden afweten

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 22:54

Wow, blijkbaar niet dus Er is toch wel een duidelijk verschil tussen een New Forest en een AV, vind ik. Zeker die van jou, is echt overduidelijk een AV

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:33

Dat ben ik niet met je eens tieneke... hij heeft toch een aantal kenmerken niet zo duidelijk als andere arabieren. Zoals de typische knik in de neus, die heeft hij niet zo sterk...die van jou heeft dat dus wel!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:16

Over Anouar zeggen ze altijd: Daar zit zeker ook wat arabisch bloed in.
Nou, hij is een volbloed.
Oh, ik dacht dat hij een kwpners ofzo was met wat arabisch bloed.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:52

Wendy schreef:
Dat ben ik niet met je eens tieneke... hij heeft toch een aantal kenmerken niet zo duidelijk als andere arabieren. Zoals de typische knik in de neus, die heeft hij niet zo sterk...die van jou heeft dat dus wel!

Ik vind dat zowel bij Jamal als bij Temp er een duidelijke knik aanwezig is. Bij Temp is het zelfs nog duidelijker vind ik, vooral op de voorlaatste foto en de lig-in-het-stro-foto in het profiel.

Nu ja, die knik is eigenlijk zelfs niet echt rastypisch. Als je kijkt naar de Arabieren van in de jaren 1800, die hadden dat helemaal niet zo fel als de Arabieren van tegenwoordig.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:04

Volgens mij is dat behoorlijk doorgefokt in sommige gevallen. Punt is dat volgens mij veel arabieren helemaal niet zo makkelijk te herkennen zijn, zeker omdat er ook een hoop kruisingen rondlopen met veel arabisch bloed erin en omdat arabieren ook steeds groter gefokt worden.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 14:41

Dat denk ik ook. Maar toch is Jamal 100% Arabier en hij zal ongeveer 1m57 worden, dus ook behoorlijk groot voor een AV.
Hij is dus geen kruising, maar heeft ook geen extreme dish... Dat doorfokken doet hem het, maar een Arabier zonder echte dish is niet minder dan 1 met, hij is dan idd zoals je zegt gewoon minder herkenbaar. De extreme dish noem ik eigenlijk een modetrend, ikzelf zie liever een minder extreem type.
De meerderheid van de Arabieren die ik gezien heb, is toch wel duidelijk een AV, ook van Temp vind ik dat hij er wel echt Arabier uitziet.

Mo_I_Rana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:43

mijn buurman zei het ook dat er heel wat arabisch bloed in zit
enja, het is ook 100%
de dierenarts weet het ook en de smid ook

yep, je herkent het zeker wel , en als ze beginnen showen zie je het direct

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 14:47

Kowloon1 schreef:
en als ze beginnen showen zie je het direct

Ja enorm... Jamal was dan nogal opgefokt nadat z'n hoeven gedaan waren, en toen begon hij rond te huppelen: hoofd en hals in een boog, staart omhoog en zo dansend door de wei, echt een droom om te zien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:50

Haha, mijn paardje is een enorme knapperd die werkelijk bij iedereen loopt te showen en te slijmen... Laatst had mijn zusje les op hem, zat er een klein meisje te kijken, hoorde ik toevallig. Vol verwondering: 'Kijk mama, dat vind ik het allermooiste paard, dat lijkt wel een Arabíer!'

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:00

Vaak zeggen mensen tegen een halfbloed Arabier en als je een volle heb zit daar Arabisch Bloed.
Ook de reden omdat ze zodra een paard beetje hittepit is stempel arabier krijgen.
En vaak kunnen ze een volgende de leken een arabische bouw/hoofd hebben

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:04

Ik denk dat er grofweg twee fokrichtingen zijn, paarden die gefokt worden op uiterlijk en paarden die gefokt worden op gebruik.
De paarden die op uiterlijk gefokt worden hebben veel type, maar zijn lichamelijk minder sterk dan de paarden die gefokt worden voor gebruik, die minder type hebben.

Maar ik kan het fout hebben hoor

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 19:05

Ja, ergens is dat wel waar, maar ze kunnen ook beide zijn....

Temp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:06

Lenneke_ schreef:
Ik denk dat er grofweg twee fokrichtingen zijn, paarden die gefokt worden op uiterlijk en paarden die gefokt worden op gebruik.
De paarden die op uiterlijk gefokt worden hebben veel type, maar zijn lichamelijk minder sterk dan de paarden die gefokt worden voor gebruik, die minder type hebben.

En een richting die er tussen in zit. Een arabier met beetje type (dus geen franse bijvoorbeeld) EN met sterke benen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:25

Ik zeg ook grofweg

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:41

mijn franse gevlekte dame kijgt altijd hele vreemde reacties: het is een arabier...toch?
terwijl ze er toch best wel arabier uit ziet. Brede stevige tank, fijne beentjes, staartdracht, kleine dish...ik weet het niet

ArabianRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:22

Lenneke_ schreef:

ja, denk wel dat je het fout hebt

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:46

Bij sommige zie je echt gelijk dat het een arabier is, mensen herkennen vooral de egyptische en pools gefokte arabieren.

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:01

Adhira wordt vaak "herkent"als een NRPS-er. Vind ik soms een beetje jammer,maar ja,de echt kenners zien het wel ha ha.
Ik was zelfs een keer op een keuring bij ons in de buurt(voor alle rassen) en toen vroeg die commentator of ze een Engels Volbloed was ha ha,daar lijkt ze echt niet op.
Groetjes Debby

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:23

Met Rems heb ik dit soort dingen eigenlijk niet, maar soms vragen de mensen of ik haar ook wil laten dekken, omdat ze wel een mooie hengst voor haar weten, en dan zijn het of KWPN hengsten of NRPS hengsten en daar zeggen ze dan keurig bij die hebben veel arabisch bloed, en als je daarmee een beetje doorfokt heb je straks een bijna Arabisch Volbloed dan moet ik ze toch even melden dat ik toch liever er een Arabisch Volbloed uit wil hebben dus dat er toch echt alleen een AV opkomt en geen NRPS
Dat vinden ze dan ook wel logisch, omdat ze wel weten en zien dat Rems een AV is maar dan vragen ze waar kun je die AV hengsten dan vinden zeker heel ver weg

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:37

je hebt natuurlijk ook binnen de Arabisch Volbloeden paarden die je van een grote afstand herkent als zijnde AV (dus een rastypische AV)maar je hebt natuurlijk ook AV die minder herkenbaar zijn als AV..dus de een is rastypischer dan de ander!
Bij ons wordt onze hengst altijd herkent als zijnde AV, maar bv ons ruintje weer wat minder, maar zodra hij lekker fris is en zich even graag wil laten zien..tja dan is het op en top een AV...

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 11:50

Nu ja, ik woon in België en in hier zie je eigenlijk al een pak minder paarden en daarbij ook een pak minder Arabieren. Daarom is het misschien hier dat als er eentje is, ze het ook zien, omdat het er relatief weinig zijn.
In Nederland is de paardencultuur veel groter, meer mensen hebben paarden, meer mensen kennen iets van paarden... Klinkt dit logisch?