Hoeveel kans op schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilli

Hoeveel kans op schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 17:18

Hallo allemaal!

Ik wil mijn merrie dit jaar misschien laten dekken door de Belgische springhengt Cento Lano (V Cento). Hij doet het momenteel heel goed en wint veel (o.a. Laatst in Parijs) . Alleen 1 probleempje. Cento lano is een schimmel en mijn vader heeft het niet zo voor schimmels (veel te moeilijk om schoon te houden op een wei vind hij). Nu is mijn vraag:

Hoeveel kans heb je op een schimmel veulen als de moeder Bruin is en geen enkele schimmel in haar afstamming heeft en de Vader Schimmel is en zo ook zijn vader Cento ( en alle verdere voorouders in mannelijke lijn).

Overheerst schimmel op bruin?
Heb je dan kans op een echte schimmel of zou het eerder een grauwschimmel kunnen worden.

De moeder heeft dit jaar een bruin merrie veulen gegeven uit een bruine vader. Ik heb zelf al een bruine Cento lano afstamming uit een bruine moeder.

Zelf zou ik heb niet zo erg vinden als het een schimmeltje zou worden. Graag jullie ervaring / advies.

-xxx- lilli

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:31

50% kans als het een heterosygoot is, 100% bij homosygoot. Schimmel is dominant, dus het wordt óf door gegeven of niet. Uit 2 bruinen kan nooit een schimmel komen. Uit 2 schimmels kan wél een bruine komen, al is dit slechts 25% kans.

Als je al een bruin veulen hebt gezien van deze hengst en deze 'verschimmeld' niet dan is het 50%.

Uniform (en ze zijn er heden ten dage ook nog) was homosygoot voor schimmel en ál zijn kinderen waren schimmel en zij konden op hun buurt dus wel of geen schimmel doorgeven .

veronake

Re: Hoeveel kans op schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:36

ik zou het gewoon doen!
ik heb zelf al 2 veulens uit mijn schimmel merrie, met een schimmel hengst, en die zijn allebei bruin dus het kan....
ben je van de kanten van patrick?
ik ben van rumst, kom daar wel veel

lilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 17:37

Wat is een heterosygoot en een homosygoot?
Mijn 5 jarige van Cento Lano is volledig bruin
toch al bedankt

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:39

lilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 17:40

@ veronake
jah ik kom daar best vaak
Ik rijd bij de LRV van heist o/d berg en krijg elke woensdag 8-tal training van patrick. Op Vrijdag hebben we springles van Pieter Goyvaerts en ik neem ook regelmatig privé les van Patrick.
Voorig jaar heb ik daar een 5 jarige ruin van Cento lano gekocht. Hij springt heel goed. Ik woon in Tremelo en ga in O. L.V - Waver naar school.

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:41

ha zo
ik rijd bij lrv koningshooikt, wel even uit gelegen na een ongeval met mijn paard, maar nu terug bezig.

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:42

dan zal ik u mss wel tegenkomen op de tornoois he

lilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 17:48

Jah
ga je ook springen op de oefenjumping in Herenthoud op 25 juni?
En kom je naar het tornooi van Heist o/d Berg op 23 juli?

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:52

nee ben nog maar net bezig met rijden na 3 jaar stil te liggen. Ben geopereerd en mocht een jaar niet rijden. Daarna had ze een veulen ( winninmood) en werd erg mager, dus weer niet rijden. Terug gedekt en ja dan was ze weer hoogdrachtig. Ze is bevallen van een veulen maar dit is gestorven . Nu begint ze terug te wennen aan haar verlies en ben ik rustig begonnen maar springen gaat nog even wachten.
De laatste keer ben ik dus naar het ziekenhuis gemoetne
eerst wat vertrouwen en conditie.
Vanavond weet ik of ze opnieuw drachtig is ( verelst quadrillo)

naar het tornooi kom ik zeker, wij hebben bijna alle tornooi samen denk

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:46

Dat is wel erg offtopic, had beter via pb gekunnen