Hoeveel kans op schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilli

Hoeveel kans op schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 17:12

Hallo allemaal!

Ik wil mijn merrie dit jaar misschien laten dekken door de Belgische springhengt Cento Lano (V Cento). Hij doet het momenteel heel goed en wint veel (o.a. Laatst in Parijs) . Alleen 1 probleempje. Cento lano is een schimmel en mijn vader heeft het niet zo voor schimmels (veel te moeilijk om schoon te houden op een wei vind hij). Nu is mijn vraag:

Hoeveel kans heb je op een schimmel veulen als de moeder Bruin is en geen enkele schimmel in haar afstamming heeft en de Vader Schimmel is en zo ook zijn vader Cento ( en alle verdere voorouders in mannelijke lijn).

Overheerst schimmel op bruin?
Heb je dan kans op een echte schimmel of zou het eerder een grauwschimmel kunnen worden.

De moeder heeft dit jaar een bruin merrie veulen gegeven uit een bruine vader. Ik heb zelf al een bruine Cento lano afstamming uit een bruine moeder.

Zelf zou ik heb niet zo erg vinden als het een schimmeltje zou worden. Graag jullie ervaring / advies.

-xxx- lilli

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:15

licht aan de gene volgends mij.
je kan het nooit met zekerheid zeggen, maar meestal overheerst bruin toch.
maar als alleen de vader en de moeder bruin zijn, en de hele andere mannelijke lijn schimmel, weet ik het nog niet zo zeker.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:28

Schimmel is dominant, en kan dus alleen direct overerven van ouder op kind. Dominant wil overigens niet zeggen dat het altijd doorgegeven zal worden, maar dat als een paard dat gen heeft het te zien zal zijn.
Schimmel kan dus niet verborgen blijven, en om schimmel te worden moet een paard minimaal 1 schimmel ouder hebben. Jouw merrie kan dus geen schimmel dragen, anders zou ze schimmel zijn.
Van de vader van Cento Lano (Cento) weet ik dat hij heterozygoot schimmel is de moeder van Cento was namelijk donkerbruin. Nu weet ik niet wat de kleur van de moeder van Cento Lano is, maar de kans is groot dat hij ook heterozygoot schimmel is. Dat wil zeggen dat hij in 50% van de gevallen schimmel door zal geven.

Alle schimmels worden uiteindelijk wit (of vliegenschimmel), wat jij grauwschimmel noemt is een fase in het wit worden, als nog niet alle kleur verdwenen is.

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:29

Supertje schreef:
Schimmel is dominant, en kan dus alleen direct overerven van ouder op kind. Dominant wil overigens niet zeggen dat het altijd doorgegeven zal worden, maar dat als een paard dat gen heeft het te zien zal zijn.
Schimmel kan dus niet verborgen blijven, en om schimmel te worden moet een paard minimaal 1 schimmel ouder hebben. Jouw merrie kan dus geen schimmel dragen, anders zou ze schimmel zijn.
Van de vader van Cento Lano (Cento) weet ik dat hij heterozygoot schimmel is de moeder van Cento was namelijk donkerbruin. Nu weet ik niet wat de kleur van de moeder van Cento Lano is, maar de kans is groot dat hij ook heterozygoot schimmel is. Dat wil zeggen dat hij in 50% van de gevallen schimmel door zal geven.

Alle schimmels worden uiteindelijk wit (of vliegenschimmel), wat jij grauwschimmel noemt is een fase in het wit worden, als nog niet alle kleur verdwenen is.

ooh, haha, met mn domme hoofd heb ik daar dus geen verstand van
vergeet maar wat ik net zij haha

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:33

Het is niet de bedoeling dat je 2 topic's over hetzelfde onderwerp in 2 verschillende forum's plaatst dus ik tem even Staat nl. ook al in FA-A.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:38