ja en nu verder?? kopen van paard.............

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

huppelz

ja en nu verder?? kopen van paard.............

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 00:35

Hoi allemaal,

Nog bedankt voor jullie reacties op het onderwerp: 'pony of paard'.
Maar nu even over een paard toch maar..................

Welk ras zouden jullie kiezen als 'gezinspaard' (dus pa,ma en 2 kleine kinderen)
En hoe zoek je zo'n paard in vredesnaam uit
Criteria zouden ca. zijn: stokmaat 1.64, ruin (denk ik dat handig is), verkeersmak (200%), zeer rustig karakter, nog wat vergeten? (gezond spreekt voorzich natuurlijk!)
Ik verwacht niet echt dat mijn jongste van 3 jaar het paard zelfstandig kan rijden, maar wel dat ze ermee kan wandelen en er een rondje op kan zitten bijv. (onder begeleiding). De oudste vindt het heerlijk te lessen, maar is natuurlijk nog niet zo vaardig.
Mijn man en ik zijn gewoon graag buiten

Tja dus eigenlijk zoeken we nog een gezinslid hahaha
Nou wie heeft dit eens voor handen gehad?
Groetjes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:39

ik zou niet kijken naar ras maar meer naar paarden opzich. Als ik dan toch een ras zou moeten noemen zou ik kiezen voor een lichte koudbloed. Die zijn niet zo snel onder de indruk over het algemeen en als je een goed doorgereden verkeersmak paardje vind zullen jullie er veel plezier aan beleven. Succes!

miilou_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:11

ik zou inderdaad gewoon naar het paard zelf kijken, en vooral naar zijn/ haar karakter niet naar een bepaald ras!
want met kleine kinderen en met buiten rijden is een betrouwbaar paard belangrijk lijkt me succes!

sandr0

Re: ja en nu verder?? kopen van paard.............

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:12

Ons vorige paard was rond de 1.60 , al wat ouder en super braaf. Beide kinderen hebben op hem de eerste rondjes aan de longeerlijn gehobbelt. Zelfs de jongste die toen 2 was zat in galop. Helaas hebben we van hem afscheid moeten nemen. Toen toch op zoek naar een nieuwe... Maar ja wat zoek je dan? Ik heb besloten dat ik in eerste intsantie voor mezelf op zoek zou gaan. Ik ga er tenslotte 7 dagen in de week naar toe. Wat heb ik uit eindelijk gekocht? Een kruising fries x clydesdale van toen ruim 2 jaar. Groot, lomp en net geruind. Voor de kids een hele omschakeling. Ze konden niet meer om de voorbenen van t paard knuffelen en moetsen opletten omdat Boris nog zo jong was. Boris is ondertussen 4 jaar. Hij is beleerd voor de wagen, kubnnen we lekker met zijn viertjes op pad. Hij is onder t zadel en de kinderen kunnen op hem stappen. Draf lukt nog niet omdat zijn bewegingen te groot zijn. Over een jaartje of 3 kunnen ze op hem gaan rijden. Mijn kinderen rijden nu op een ponietje van iemand op stal. Is veel beter te handelen voor hun. Kunnen met poesten en knuffelen overal goed bij. Het paardenwerk komt vanzelf wel als ze t tgen die tijd nog steeds besmet zijn met t paardenvirus. Ik zou dus al sik jullie was gewoon op zoek gaan naar een braaf paardje( maar of je kinderen met een groot paard kunnen wandelen??) waar ze af en toe samen met mama of even alleen er lekker op kunnen zitten. Succes met je zoek tocht

Afbeelding
Boris hier net 2 jaar met mijn zoontje van toen net 5 jaar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:17

Ik zou idd gewoon een braaf paard zoeken, succes daarmee, je moet het gewoon treffen. Op www.gelderspaard.info staan gelderse paarden te koop en bij de site van het groninger stamboek staat ook een verkooplijst. En op marktplaats natuurlijk. Voor je jongste een knuffelshet erbij?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:17

Boris is leuk trouwens!

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:19

[***] schreef:
Boris is leuk trouwens!

dank je wel . Hij is nu ondertussen al weer 2 jaartjes ouder hoor en meer een grote beer geworden van 1.75( op de foto was ie pas 1.65)

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:25

Zeker een wat ouder paardje kopen en (* in de normale prijsklasse) goed laten keuren bij je eigen (of zelf uitgezochte) dierenarts. Je kunt recreatie en sport keuren - zou zeker voor sport gaan dan
Natuurlijk bij het kijken een "kenner" mee nemen

* hier valt over te discuseren en is geen must. Helaas zie je in de lagere prijsklasse vaker probleempaarden qua gedrag of lichamelijk

huppelz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 21:24

hoi allemaal,

Bedankt!
Ben t overigens helemaal mee eens dat ik in eerste instantie voor mijzelf moet gaan kijken en niet voor de meiden.
Ik denk erover te gaan praten met Sonja en Jan van Buinen uit Putten.
Eerlijke paardenmensen waar we elk jaar paarden huren om buitenritten mee te maken
Onze meiden rijden op Stourie en Mickey en dat is echt nog nooit verkeerd gegaan ook. Wij wandelen ernaast zeg maar. Maar er is zulk een rust over die paarden dat je zelf ook rustig bent.
Gut nu ik eroverna denk hahaha mss moeten we daar voor een paard gaan kijken
Paarden zijn ook super te berijden, gehoorzaam, goed op de hulpen, makkelijk terug te nemen zelfs bij rengalop in het bos.

Overigens ben ik wel 'into' Gelderse paarden. Heb zelf als 10-jarige leren paardrijden op Gelderse paarden. Alle paarden daar waren erg braaf op stal ook en bijna allemaal ook met rijden (en die dat niet waren kregen wij niet).
Maar daar heb je t al eh: als mensen echt een match kunnen maken tussen capaciteit van ruiter en paard haal je al veel risico's weg.
Pff spannend hoor. Als t goed is gaan we dit weekend voor het eerst naar een paard kijken............

Een pony voor de kinderen 'erbij' doen we niet. Ik ga financieel gerekend altijd van het ergste uit en wil dat niet 2x hoeven doen
Tot hoors

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:56

Houd je ons op de hoogte?
Succes!

huppelz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 11:38

zal ik doen Janne, thnx!

Joltsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:50

leuk leuk leuk en errruug spannend... een eigen paardje.
heel goed dat je "kenners" vraagt om advies.
en over rassen en alles is vrij weinig te zeggen. friezen zijn vaker wat "rustiger" maar soms ook veel sterker als "hete" paarden.

maar zoals ik lees zijn jullie op zoek naar een "match" en dat is een goed zoekcriteria.
als je een leuk paard ziet.. denk er dan goed overna.. ga er vaker heen. paar keer rijden.. kinderen mee.
en als het kan op proef.. willen mensen hun paard niet 2 weken "weggeven" (wat ik me kan voorstellen want sommige mensen hebben een paard binnen 2 weken stuk) vraag dan of je hem daar 2 weken mag rijden/verzorgen en aan hem/haar mag wennen... succes en ik zal me even abboneren op dit topic.

en trouwens.. als je hem laat keuren eigenlijk altijd voor de sport doen.. en als het een merrie is ook nog voor de fokkerij. als een paard een beetje kreupel is dan kan dat best voor de recreatie maar niet voor de sport.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:46

jolentinus schreef:
als een paard een beetje kreupel is dan kan dat best voor de recreatie maar niet voor de sport.

Watte?

Bovenalles moet een paard toch gezond zijn dacht ik zo.

Joltsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:01

jah.. hihi als je t zo leest lijkt t wat raar idd. maar ik heb het wel zien gebeuren. niet dat hij kreupel is en pijn heeft. maar als hij een beetje een kortere stap heeft met 1 been.. dan keuren ze m wel eens goed...

een dierenarts keurt trouwens altijd op "ongeziene" gebreken. als een paard een reuze bult of litteken heeft zegt hij dat... maar dat kan iedereen zien.

maar zoals ik al zei.. voor mijn gevoel keurt onze dierenarts op type paard en wat er mee gedaan moet worden. een KWPN werd nog maar net, na foto's goedgekeurd.. omdat het een sportpaard was, (ook al wordt hij nou voor de recreatie gebruikt) en een _pony (die veel moest kosten) werd goedgekeurd terwijl hij zo stijf is als het maar kan en echt niet regelmatig liep

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:12

Vraag me af of huppelz al ergens is geweest om te kijken.....

Joltsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:34

idd idd.. ben benieuwd

huppelz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:05

nou mensen t paard dat ik zou gaan kijken is denk ik verkocht......
Heb niks meer gehoord van de eigenaar

ChristineG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:33

Ik ben nieuw op dit Forum en weet dus niet of je al eens hebt gekeken naar Tinkers? In de Bit van juni staat een heel artikel over Tinkers met als titel: Familiepaard met gevoel. Het hele artikel lijkt naadloos bij jullie wensen aan te sluiten. De naam die genoemd wordt van de fokker is John en Astrid van Vlimmeren van stoeterij de Ierse Tinker in het het dorp Oirsbeek. Is misschien wel een overweging waard. Na het lezen had ik in elk geval zin om gelijk een Tinker aan te schaffen...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:11

Joh, tinkers zijn zeker niet altijd lievertjes . Veel mensen die beginnen met een tinker krijgen het zwaar. Ze denken idd dat het zo'n braaf dier is, maar met weinig ervaring lopen ze dwars over je heen.

Je moet kijken naar een match, niet naar een speciaal ras als je daarin geen voorkeur hebt!

huppelz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 21:40

dank weer voor de reactie's
Toevallig heb ik zelf ook een Tinker gehad, maar als ik naar die van mij kijk (die ik voor geen goud wilde verkopen aan een meisje van 10 hoe erg haar moeder daar ook haar best voor deed), en naar de Tinkers in de omgeving kom ik niet echt tot de conclusie idd dat ik dat zou willen hihihi.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:24

Natuurlijk gaat het vooral om het paard opzich, maar friezen hebben over het algemeen wel een heel goed karakter. Haha!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:15

Ik weet niet of je nog altijd op zoek bent naar een leuk gezinspaardje, maar zo ja hebben jullie wel eens nagedacht over een maatje kleiner? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de New-Forest pony. Gezinspaardjes bij uitstek. Zijn zeker sterk genoeg om ook een volwassene te dragen. Ik ken een stoeterij die een paar perfecte gezinspaardjes heeft staan.