[TI] Hoe krijg ik mijn tinker schoon en hoe houd je haar schoon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe krijg ik mijn tinker schoon en hoe houd je haar schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:48

Hoi,

ik weet het er zijn al zoveel topics over, maar toch.
Ik heb een tinker en die blijft vies.

Vorig jaar in de zomer bleef ze maar vies, we wasten met allemaal middeltjes (betadine, paardenshampoo) maar het hielp niet. Er bleven van die (mest) plekken zitten op het witte gedeelte.

Ook haar staart wordt niet wit en de sokken ook niet, Ze blijven bruin.

Iemand de gouden tip?
Ik ga wedstrijden rijden dus heb het wel nodig

En hoe houd je je tinker schoon? Want ze staat met inloopstal 24/7 buiten.
Ik kan haar wel op stal zetten maar dan kan ze ook liggen.

Iemand ideeën.

Pellie

Re: Hoe krijg ik mijn tinker schoon en hoe houd je haar scho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:50

inpakken met dekens etc. of gewoon haar nemen zoals ze is, smoezelig dus. ik denk dat je haar anders dagelijks moet wassen en of dat nou zo goed is betwijfel ik. al het huidvet weg, wat er niet voor niks zit. een oud stalgenootje stofzuigde d'r paard zelfs en die was notabene zwart.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:53

Dekens zijn we absoluut op tegen (das weer een andere discussie).
Maarja, vies op wedstrijd, denk niet dat de jury dat fijn vindt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:59

ik hield het bij een wasbeurt van de ergste vlekken en sokken. ik denk niet dat je je winstpunt misloopt op wat vlekken die er slecht afwillen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:01

Rijd wel western, dus om een winstpunt gaat het nie. Maar ik vind het ook leuk om met een mooie tinker aan te komen.

Iemand verder ideeen of wondermiddelen?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:02

Goed bijhouden is erg belangrijk, en gewoon vlak voor een wedstrijd goed wassen met evt zilvershampoo, daar worden witte paarden (en dus ook bonte ) stralend van.

Ben blij dat Garink geen smeerpoets is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:05

We houden haar erg goed bij, maar ze wordt toch vies als ze dag en ancht buiten staat.

Zilvershampoo ga ik proberen.
Bedankt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:06

equistar of iets dergelijks is vuil afstotend
verder de stal, wei en dergelijke zo schoon mogelijk houden, zand wast mooier uit dan mest.
verdere tip voor meer als je je paard net gewassen hebt en hij rolt altijd in die vieze plekken doe hem eerst in de bak wit zand valt er na een tijdje zo weer af
sucses

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:08

Ik gebruikte op de manege (jaja, in een ver verleden toen ik nog een rasechte penny was) bij de witte paarden een poets blok. In elke ruitersportzaak wel te verkrijgen. Je komt er een heel eind mee. De sokken red je er niet mee, maar het lichaam wel. Misschien ook een poging wagen?
Succes!

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:11

Ik zet de sokken in de biotex en idd zilver shampoo helpt ook wel ,
Blokjes voor de vaatwasser oplossen in warm water en daar de staart in hangen.

In de zomer ws ik ze regelmatig, maar in de winter kan dat gewoon niet , dan doe ik af en toe de staart en sokken en dan maar een vieze tinker, je moet me af en toe aan zien komen op les met 2 uit de blubber getrokken tinkers, het zal me een worst wezen , ik zie ze liever zo dan helemaal ingepakt en altijd maar super schoon
Het is nou eenmaal hun hobby om zich lekker vie st emaken toch

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 04:34

nou, hier is de deskundige op hoe houd ik mijn tinker wit gebied, haha

wassen met betadineshampoo of zilvershampoo, wel aanlengen met water, probeer de staart eens in de bleekwater te hangen, wel v/h lichaam afhouden en niet op de staartwortel, en heuuuul goed uitspoelen, biotex werkt ook.

Flesje green spot remover van cowboy magic aanschaffen en de dag v/d wedstrijd kun je hiermee de laatste plekken verwijderen, wonderspul.
Ook kun je voor witte sokken en staart op de dag zelf talkpoeder erin doen, word het lekker wit van, jijzelf en alles eromheen ook hihi.

Verder kun je z'on vervuilde staart heel moeilijk meer schoon krijgen, en ontkom je er niet aan dat je paardje na het wassen vies word als hij geen deken op heeft en niet op stal staat.

succes met de wasvoorschriften

zie hier, auw wit aan je ogen
(ik keek vrolijker als mijn paard, die was het zat )

Afbeelding

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:57

misschien ook een handige groene zeep. En dat baby poeder werkt ook goed. Je kan ook een beetje natte houtskool op de erge vlek doen en der dan als het droog is afpoetsen en dan wassen dan gaatd er ook een berg vuil af.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:03

Oke, nou moet ik maar cowboy magic en zilvershampoo en biotex kopen.

We poetsen al onze paarden al met zo'n poetsblok, dus dat kan het niet zijn.
Misschien kan ik mijn tinker wel op stal houden met een zweetdeken, is ook niet zo goed, maar ja je moet toch wat.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:04

Prioriteiten he? Ach maar 1 avondje op stal met een dun dekentje overleeftie wel hoor

Heel veel succes en natuurlijk willen wij stalende foto's zien!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:43

Baggio loopt in het najaar/winter ook wedstrijd en die staat dus altijd onder deken. Anders is er geen beginnen aan.
In de weideperiode mag hij lekker vervuilen, dan haal ik hooguit soms zijn staart door een soppie.

Ik was met chloor, vanish en dan gewone shampoo de staart. Sokken en manen durf ik ook nog wel eens met chloor te doen
Alleen is dit niet aan te raden op regelmatige basis.

verder werkt glassex net zo goed als cowboys-magic.

Talkpoeder voordat ie de wedstrijdring in gaat, en de avond na het wassen gaan de benen in beenbeschermers (transport) en staart in bandage.

Ja, best omslachtig, maar hij loopt toch wel reclame voor zichzelf

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:01

amai ik lees het al... je moet er wat voor over hebben dus

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:03

Pellie schreef:
amai ik lees het al... je moet er wat voor over hebben dus

Euheuh.... Volgende wordt een fries

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:32

hahah ik doe offie ALS ik hem was ook ,met chloor. maari k was hem nooit voor show of wedstrijd.

maar glassex?? voor wit te worden?? da ga ik gebruiken
op zn vacht? of wat??

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:42

Als je zorgt dat hij niet in de mest kan gaan liggen dan bespaart dat je al n heleboel werk
Zeker als hij in een uitloopstal staan dan moet dat toch kunnen he.
Bij mijn tinker is het al helemaal makkelijk, die mest alleen op de mesthoop
En je kunt em helemaal nat maken en dan in het schone zand laten rollen, als dat de dag erna gedroogd is poets je het laatste restje zand uit zn vacht en is ook meteen het meeste vuil eruit
En dan nog eens goed wassen met zilvershampoo, en inderdaad cowboy magic greenspot remover is handig voor de laatste vieze vlekjes..

En de staart is gewoon niet makkelijk schoon te houden.. Het beste goed wassen met zilvershampoo, héél lang laten zitten, uitspoelen en de dag voor de wedstrijd zou ik er dan een staartzak omheen doen

En inderdaad de sokken kun je dezelfde dag even poederen met talkpoeder..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:50

Oke, nou moet wel lukken dan. Vanaf 9 juli ga ik wedstrijden rijden dus moet ik haar wel schoon kunnen krijgen.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:36

Cayusejuhh schreef:
hahah ik doe offie ALS ik hem was ook ,met chloor. maari k was hem nooit voor show of wedstrijd.

maar glassex?? voor wit te worden?? da ga ik gebruiken
op zn vacht? of wat??

Inderdaad op de vacht. Opsprayen, even intrekken en met vochtige doek weer verwijderen. Of bij erge vlek, opsprayen, goed inwrijven en uitspoelen.

Maar ook niet aan te raden voor dagelijks gebruik En let op met blauwe plekken

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:59

Nog even een opmerking van mijn kant. Met zilvershampo wordt je paard stralend wit, maar 't is ook behoorlijk aggressief spul. Je wast hiermee wel de natuurlijke vetlaag van je paard weg. Mijn paard heeft na de hengstenkeuring EN een wasbeurs met zilvershampo bijna 2 maanden lang last van mok gehad. Ben het nu eindelijk weer de baas. Zeker voor een paard wat 24/7 buiten staat, moet je wel bedenken of je het dit waard vind, die beschermende vetlaag is WEL nodig.
Als het gewoon vuil is en je zet de waterslang (met een beetje druk) op je paard, spoelt het vuil er wel uit. Mestvlekken zijn anders. Misschien plaatselijk wassen met Biotex? en dan talkpoeder erop?
Ik zeg niet dat ze mok krijgt, maar die van mij heeft het wel gekregen......ieder paard reageert anders....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:51

Dan gaan we dat zeker niet uitprobren Boya. Bedankt voor de tip.

Fiorile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:19

Ik, persoonlijk, zweer ook bij biotex. De groene vloeibare fles dan. Gegarandeerd schoon. En idd de sokken moet je bijhouden, want als je ze voor het eerst wast blijft er meestal wel een zweempje geel inzitten, maar ze worden zo goed als wit. Wel even laten intrekken en niet te zuinig!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:16

even beetje offtopic (mijn ontopic reactie volgt later):
leonoor: een fries vind ik persoonlijk nog erger: wit kan je tenminste wassen en boenen tot ht ook echt wit is...maar op dat pikzwarte zie je echt élk stofje en door de zon verkleuren ze bruin...en nee dat krijg je niet zwart met wassen