Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
)
)
)
ik hoop dat jullie dr wat mee kunnen!
) miek140 schreef:De kleuren van de ouders:
De hengst:
kleur van ouders
onbekend. (dat maakt het gelijk een stuk lastiger)
De vosmerrie:
vader = vos
vader van vader = chesnut
moeder = onbekend (de moeder van de merrie is dezelfde als de moeder van de vader! dus moeder = oma zegmaar :p )
vader van moeder = chestnut with fetlocks (wat is dat)
moeder van moeder = onbekend (maakt het er lekker makkelijk op)
De bruine merrie van vorig jaar:
vader = onbekend
vader van vader = zwart
moeder van vader = onbekend
moeder = onbekend
vader van moeder = zwart
moeder van moeder = onbekend
T is dus niet erg informatievol, maar ja dat heb je met al die ijslanders die over en weer gekruisd worden door vanalles en nogwatik hoop dat jullie dr wat mee kunnen!
Ibbel schreef:Dat de kleur van (de ouders van) een paard onbekend is bij iemand wil nog niet zeggen dat het een papierloos paard is.
Ibbel schreef:In het voorbeeldgeval hangt het dus van de hengst af of hij dubbel schimmel (homozygoot) is. Dan wordt het veulen altijd wit. Is de hengst níet homozygoot, dan kan het veulen dus best valk blijven (isabel is een verouderde term voor valk). De kans dat dat gebeurt is 50%. Heeft deze hengst tot nu toe alleen maar schimmelveulsng egeven, dan is de kans groot dat het homozygoot is. Heeft deze zelfde hengst echter al eens een gekleurd veulen gegeven, dan is hij zeker heterozygoot, en kán het veulen dus gekleurd blijven.
Overigens staat het topic hier niet goed, vragen over kleurgenetica horen bij FA. Daar verplaatst ik het dan ook even heen.
Rosita schreef:Dat er zoveel papierloos met IJslanders gefokt wordt zeg..... Ik dacht dat het een redelijk exclusief ras was maar dat ik niet helemaal zo blijkbaar. Sorry, over de kleuren lees ik alleen mee dus deze reactie is redelijk of topic.