blijft het isabel of wordt het schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miek140

blijft het isabel of wordt het schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 12:09

Nou de titel zegt het al,
een vriendin van me heeft een (ijslander) veulen gefokt. Het is een isabel geworden. Maar ik denk dat het een schimmel wordt, en zij denkt dat het isabel blijft.

De moeder is Vos, de vader is een beetje onduidelijk, het is of een perlino, of perlino geboren schimmel. Als het een perlino zou zijn, dan zou het isabel blijven toch? En als hij perlino geboren schimmel is dan is het toch een isabel geboren schimmel?

Nu heeft deze hengst vorig jaar ook al een veulen gefokt. Dit kwam uit een bruine moeder. Omdat iedereen in de veronderstelling was dat hij perlino was, was het duidelijk dat er een valkje uit zou komen. Dit was ook het geval, maar na een paar dagen verschenen grijze randjes rond de neus en ogen! Nu is duidelijk dat dit een valk geboren schimmel is.

Hoe denken jullie erover?

Ik zal nog even kijken of ik de kleuren van de ouders van de merrie en de hengst kan achterhalen, en ook de kleuren van de ouders van de bruine merrie van vorig jaar.

P.S. staat dit hier goed?

miek140

Re: blijft het isabel of wordt het schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 12:32

De kleuren van de ouders:
De hengst:
kleur van ouders onbekend. (dat maakt het gelijk een stuk lastiger )

De vosmerrie:
vader = vos
vader van vader = chesnut

moeder = onbekend (de moeder van de merrie is dezelfde als de moeder van de vader! dus moeder = oma zegmaar :p )
vader van moeder = chestnut with fetlocks (wat is dat )
moeder van moeder = onbekend (maakt het er lekker makkelijk op )

De bruine merrie van vorig jaar:
vader = onbekend
vader van vader = zwart
moeder van vader = onbekend

moeder = onbekend
vader van moeder = zwart
moeder van moeder = onbekend

T is dus niet erg informatievol, maar ja dat heb je met al die ijslanders die over en weer gekruisd worden door vanalles en nogwat ik hoop dat jullie dr wat mee kunnen!

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 12:36

ow nog wat informatie:

de bruine merrie kreeg met een zwarte hengst een zwart veulen, voor de vosmerrie was dit het eerste veulen.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:34

Een perlino heeft blauwe ogen. Vos x Cremello geeft dacht ik altijd palomino (1 vosgen van de moeder + 1 creme gen van de vader).

Ik zit me ook al tijden af te vragen of er een schimmel-gen overheen kan! (Nl. schimmel merrie (ondergrond kleur geen idee) + smocky-black hengst = smocky-cream veulen?) Waarschijnlijk kan het dus wel...maar hoe?
Schimmel is vaak wel dominant. Maar kan een cremello tegelijk een schimmel-gen dragen? Want dat is wit op wit, dus dat zie je niet toch? Een cremello wordt wit geboren met blauwe ogen. Dus in de loop van de tijd kan je niet zien of hij witter wordt.

Dus ik ben benieuwd hoe het veulen wordt. Ook die van de vorige, is die valk al helemaal wittig? Want alleen wat randjes zegt niet zo veel.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:36

IJslanders kunnen echt aparte veulens krijgen blijkt maar weer zo...waar ik het over had zijn ook IJsjes!

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:41

miek140

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 20:58

'normale' paarden die worden bruin of zwart geboren en worden dan schimmel. Dan zou je toch ook wel cremello of perlino geboren kunnen zijn en dan schimmel worden toch? alleen zie je dat inderdaad niet... Maar het zou kunnen toch? In mijn logica

miek140

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 21:05

interessant stukje wat je neerzette trouwens, nu is wel al mijn hoop bedorven van een ander veulen. Die is heel leuk geworden, alleen wordt vrijwel zeker schimmel, aangezien mama schimmel is en de ouders van moeder ook allebei schimmel zijn. De moeder zou dan homozygoot schimmel zijn, en zowieso een schimmelgen doorgeven aan het veulen, en dan wordt het veulen ook schimmel. Dit veulen is echter ook perlino geboren! Dit kan dus! (heb ik zojuist even besloten )

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:49

Een paard heeft maar twee kleuren, zwart en rood (vos). Alle andere zijn wijzigingen over die basiskleuren - ook bruin is in feite een wijzigingsfactor over zwart!.

Een paard heeft dus áltijd die basiskleur zwart of rood. Daaroverheen kan bruin een wijzigingsfactor zijn, of bont (in twee versies - overo of tobiano, die óók beiden kunnen voorkomen - 'tovero'), of schimmel, of verdunningsfactor (1x = palomino - over vos, valk - over bruin of smokey - over zwart, 2x = cremello - over vos of perlino - over bruin of zilversmokey - over zwart), of roan (onveranderlijk schimmel, 'roodschimmel' over vos, 'bruinschimmel' over bruin, 'moorkopschimmel' over zwart).
Daarnaast heb je nog factoren als sabino (ook een soort bont), champagne, appaloosa en niet te vergeten wildkleur (en Fjordenwildkleur is dan nog weer een ander gen dan de 'gewone' wildkleurfactor).

Je kan dus best een wildkleur-perlino-sabino-tovero-roan-schimmel hebben - als je maar idioot genoeg kruist. Uiteindelijk wordt zo'n paard wit (schimmel is nl allesoverheersend), voor zover het nog niet wit is bij de geboorte door het perlinogen - sommige cremello's en perlino's zijn wel degelijk nog een beetje gelig nl.

Als een paard 2x de schimmelfactor heeft, wordt het veulen altijd schimmel.

In het voorbeeldgeval hangt het dus van de hengst af of hij dubbel schimmel (homozygoot) is. Dan wordt het veulen altijd wit. Is de hengst níet homozygoot, dan kan het veulen dus best valk blijven (isabel is een verouderde term voor valk). De kans dat dat gebeurt is 50%. Heeft deze hengst tot nu toe alleen maar schimmelveulsng egeven, dan is de kans groot dat het homozygoot is. Heeft deze zelfde hengst echter al eens een gekleurd veulen gegeven, dan is hij zeker heterozygoot, en kán het veulen dus gekleurd blijven.

Overigens staat het topic hier niet goed, vragen over kleurgenetica horen bij FA. Daar verplaatst ik het dan ook even heen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:27

miek140 schreef:
De kleuren van de ouders:
De hengst:
kleur van ouders
onbekend
. (dat maakt het gelijk een stuk lastiger )

De vosmerrie:
vader = vos
vader van vader = chesnut

moeder = onbekend (de moeder van de merrie is dezelfde als de moeder van de vader! dus moeder = oma zegmaar :p )
vader van moeder = chestnut with fetlocks (wat is dat )
moeder van moeder = onbekend (maakt het er lekker makkelijk op )

De bruine merrie van vorig jaar:
vader = onbekend
vader van vader = zwart
moeder van vader = onbekend

moeder = onbekend
vader van moeder = zwart
moeder van moeder = onbekend

T is dus niet erg informatievol, maar ja dat heb je met al die ijslanders die over en weer gekruisd worden door vanalles en nogwat ik hoop dat jullie dr wat mee kunnen!

Dat er zoveel papierloos met IJslanders gefokt wordt zeg..... Ik dacht dat het een redelijk exclusief ras was maar dat ik niet helemaal zo blijkbaar. Sorry, over de kleuren lees ik alleen mee dus deze reactie is redelijk of topic.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:35

Dat de kleur van (de ouders van) een paard onbekend is bij iemand wil nog niet zeggen dat het een papierloos paard is.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:38

Ibbel schreef:
Dat de kleur van (de ouders van) een paard onbekend is bij iemand wil nog niet zeggen dat het een papierloos paard is.

kleuren staan toch ook in je papieren

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:50

Niet altijd van de ouders of grootouders. Als dat bv importpaarden zijn, wordt dat vaak niet overgenomen/vermeld - soms ook vanwege (ver-)taalproblemen.

Ik heb zelf Arabieren, daar worden de kleuren NIET vermeld op het papier. En bij een veulen dat bij het schetsen al duidelijk een schimmel aan het worden is, zelfs de oorspronkelijke geboortekleur niet.

miek140

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 11:55

Ibbel schreef:
In het voorbeeldgeval hangt het dus van de hengst af of hij dubbel schimmel (homozygoot) is. Dan wordt het veulen altijd wit. Is de hengst níet homozygoot, dan kan het veulen dus best valk blijven (isabel is een verouderde term voor valk). De kans dat dat gebeurt is 50%. Heeft deze hengst tot nu toe alleen maar schimmelveulsng egeven, dan is de kans groot dat het homozygoot is. Heeft deze zelfde hengst echter al eens een gekleurd veulen gegeven, dan is hij zeker heterozygoot, en kán het veulen dus gekleurd blijven.

Overigens staat het topic hier niet goed, vragen over kleurgenetica horen bij FA. Daar verplaatst ik het dan ook even heen.

Aah, heb ik iets gemist? ik dacht dat isabel witte manen heeft en valk zwarte manen? Dankjewel voor je reactie. Ik ben er niet helemaal zeker van of ik het wel helemaal begrijp

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 11:57

Rosita schreef:
Dat er zoveel papierloos met IJslanders gefokt wordt zeg..... Ik dacht dat het een redelijk exclusief ras was maar dat ik niet helemaal zo blijkbaar. Sorry, over de kleuren lees ik alleen mee dus deze reactie is redelijk of topic.

Het wil niet zeggen dat de IJslanders papierloos zijn, ik heb de informatie van het internet geplukt en niet alle paarden staan in deze database. vandaar