gemiddelde prijs dressuurgefokt veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

gemiddelde prijs dressuurgefokt veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 10:42

Ik ben benieuwd wat jullie zoal vinden dat de gemiddelde prijs is die je ongeveer betaalt voor een leuk dressuurgefokt veulen uit een redelijke moederlijn?
Wie roept?

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:03

Ik ben ook zeeeeer benieuwd, zie mn topic hieronder.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:11

3.000 euro.
Dan heb je een gewoon leuk veulen, dat netjes kan lopen, mooi in de kleuren staat en beetje groter lijkt te worden. Geen opvallend bewegingskunstenaar, maar gewoon een leuk veulen waar je je verder niet voor hoeft te schamen.

In oktober 2.000 euro.
Op de dag van de Zuidlaardermarkt 1.250 euro.

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:19

Is dat echt zo.. dat de prijs lager wordt na de zomer?
Waarom eigenlijk?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:21

Stalgebrek bij de merriehouder....
Niet iedereen reserveert een box na de eerste inseminatie. Heel veel fokkers hopen op verkoop voor september, en als dat niet lukt, gaat men in de uitverkoop... want in de winter komen de kosten, en eigenlijk hebben paardenhouders altijd te weinig boxen

Zesiram

Re: gemiddelde prijs dressuurgefokt veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:23

Omdat de veulens na de zomer op stal moeten en dat kost geld, dus dan hoeven ze er minder voor te hebben. Als er uberhaupt al stalruimte is voor het veulen... ( Dees had al geantwoord ondertussen )

3000 euro ben je denk ik idd wel kwijt voor een beetje een leuk veulen. Maar het is ook een beetje geluk hebben. En het hangt ook af van de afstamming, natuurlijk.
De echte toppers gaan natuurlijk voor wel 10 keer zo veel weg soms.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:29

Dus bezint eer ge begint
no way dat er bij mij eentje in de uitverkoop gaat omdat de winter eraan komt

gevonden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:32

Voor 3000 euro kun je echt wel iets leuks kopen hoor, maar ik zou inderdad voor een jaarling gaan die zijn vaak erg lelijk en erg goedkoop.
Het blijft toch een gok of je nou een veulen koopt of een jaarling

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:40

OKee, ja dat klinkt wel logisch. Maargoed, bij ons houden ze over het algemeen de paarden tot ze 3 zijn en gaan ze pas in de verkoop als ze ingereden zijn. Dus ik betwijfel of het bij ons ook zo is. Maargoed, hoop het wel. Dan wacht ik nog even met mn plan.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:44

Vraag is of tegen het einde van het jaar de goeie niet al een nieuwe thuis gevonden hebben. Goeie vosjes en schimmels vind je dan nog wel .

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:46

Het is nét wat de gek ervoor geeft.....

Soms heb je geluk en koop je voor een prikkie een topper en soms geef je een hoop geld uit in verwachting een topper te hebben en valt dat vies tegen als ie groot is!
Maar ik denk idd dat je voor 3000 een aardig beestje moet kunnen kopen

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:48

dat ligt toch echt aan de afstammelingen van allebei de ouders en aan de bouw van het veulen!

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:54

Ik vind 3000 een mooie prijs voor een leuk veulen. voor de echte goede betaal je meer, maar soms heb je geluk en vind je al een hele goede voor E3000,-.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 12:09

Wat eensgezind zijn jullie zeg .
Maar bedankt voor de antwoorden, ik had zelf ook al een dergelijk bedrag in mijn hoofd als gemiddelde prijs.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 12:33

Als er nog mensen zijn die een heel andere mening zijn toegedaan hoor ik dat ook graag met het hoe en waarom natuurlijk!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:47

Mijn dressuurgefokte veulen gaat voor 3000 euro niet weg, is ze in september niet verkocht dan gaat ze niet in de uitverkoop maar naar de opfok. In een goede kun je wel investeren, die komen ook vaak niet te koop voor hun 3e idd.

Kijk ook eens op de uitslagen van de veulenveilingen, krijg je ook een prijsindicatie.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 12:52

De veulenveilingen laten nog even op zich wachten en de prijzen van vorig jaar zijn wellicht wat gedateerd, dus dat lijkt me niet echt een goede richtlijn?

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:02

Bovendien zijn prijzen op veulenveilingen helaas niet betrouwbaar.
De meesten zijn eerlijk, maar praktijken waarbij het veulen van tevoren allang verkocht is voor normaal geld en de prijs opgejaagd wordt door stromannen, zijn op iedere veiling aan de orde van de dag.
Ik denk dat tussen de 2000-5000 je een leuk veulen kunt kopen, afhankelijk waar, van wie en wanneer je het koopt.
Heel goede kosten (veel) meer en die zijn vaak vrij snel weg.
Hengstenhouders hebben daar een neus voor en die willen vaak ook best betalen.
Voor een echt aparte is geen bedrag teveel.

Alles boven de 6000/7000 is zéér goed verkocht en de fokker mag dan in zijn handjes knijpen.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:06

Tussen 2 en 5000 is wel een ruime marge .
Onder de 3000 gaat er bij ons niks weg. Ook de afstamming en dekgelden spelen mee. Een goed veulen van een onbekende hengst gaat goedkoper weg dan dezelfde kwaliteit van een bekende hengst. Daar is nu eenmaal een betere markt voor.
Als je budget rond de 10.000 zit zou ik niet naar een fokker gaan maar naar een veiling. In hannover komen er ong. 200 veulens op de veiling en daar zijn er elk jaar waar al veel meer voor geboden is thuis.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:09

Ik denk dat de prijzen van vorig jaar niet gedateerd zijn hoor. En de praktijken over prijs opdrijven zijn incidenten en dan ook nog bij de duurdere veulen boven de 10000 neem ik aan.
Ik dacht dat de veilingprijs gemiddeld iets hoger lag dan de prijs van de fokker?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:11

[***] schreef:
Mijn dressuurgefokte veulen gaat voor 3000 euro niet weg, is ze in september niet verkocht dan gaat ze niet in de uitverkoop maar naar de opfok. In een goede kun je wel investeren, die komen ook vaak niet te koop voor hun 3e idd.

Kijk ook eens op de uitslagen van de veulenveilingen, krijg je ook een prijsindicatie.

Veulenveilingen: honderden worden aangeboden, hooguit 30 worden er geselecteerd. Waar blijven die anderen? Die gaan echt weg voor een lager bedrag.

Veulen niet voor 3.000 euro verkopen, maar nog 3 jaar in de opfok.
Ga rekenen: 3 jaar a 1200/1500 euro kosten.. dat maakt de 3 jarige, ongekeurd, onbeleerd al 7.000 euro aan KOSTPRIJS.
Welnu, de koper die voor een 3 jarige komt voor dat geld, heeft een aanzienlijk eisenpakket - beestje moet iig rontgenologisch 100% zijn.. zo niet, dan zit je zo weer op die 3.000 euro waar je 3 jaar geleden je neus voor ophaalde.... En valt je 3 jarige toch iets tegen kwa uitstraling en sporttalent... dan moet je de kostprijs nog maar eens zien te ontvangen bij verkoop...

Nee, je kan echt beter als veulen verkopen voor 3.000 euro. Die gok draagt minder risico met zich mee, als houden en hopen op een goede verkoop later... de kans dat je op een 3 jarige bij verkoop geld moet toeleggen, is zeer groot.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:20

Ik ga de kosten voor opfok moeten verhogen, 1500 zou mooi zijn .
Meestal betaal je maar 2 jaar opfok, max. 2,5 jaar. Als je uiteraard als fokker zelf geen opfok kan voorzien wordt het duur.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:28

Beestje moet toch eten, elke dag weer?
Vind het knap dat je een paard 2-2,5 jaar kan voeden onder de 100 euro per maand aan voer, en dan aan het einde van de rit een paard hebt staan dat de toets der rontgenkeuring kan doorstaan...
Alleen op kuilvoer komen ze er niet, er moeten toch echt vitaminen en mineralen in voor gezonde botten.

Zeer goedkope opfok kost toch echt minimaal 1.000 euro per jaar. Tel daarbij op de kosten van de hoefsmid, de enting, het ontwormen...

En als je eigen dak goedkopere huisvesting biedt, moet je eigenlijk rekenen wat een derde bij jou zou betalen voor diezelfde voorziening. De hoogste prijs van beiden is namelijk je feitelijke kostprijs - als iemand meer wil betalen dan het je kost, loop je dus inkomsten mis. Dat is ook onderdeel van de kostprijs.

Dit alles nog afgezien van het risico wat je loopt tussen 0 en 3 jaar ...

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:40

Bij ons gaat het zo:
Voer: Culminar start (extra kwaliteit), 10 euro/25kg. 2kg/dag/veulen maakt 60 kg/maand en dus 24 euro aan krachtvoer, daarbij max 7,5 kg hooi per dag (à volonté), 1,5 euro/pak van 15 kg maakt 45 euro/maand. Maakt 69 euro/maand aan voer in de winter.
5,5 maand/jaar weidegang.
Tot nu toe (hout vasthouden) geen OCD klachten bij kopers/eigenaars.

Uiteraard win ik erop als ik ipv eigen paarden, extra paarden in de opfok neem. Maar dan moet ik ofwel niet meer fokken, ofwel mijn veulens ergens brengen waar het minder kost dan ik eraan spendeer (wat dus onbestaande is).
Je denkt toch niet dat de opfokbedrijven van 1200 euro/jaar maar 200 euro winst daarop maken?
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 09-06-06 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:42

Als je je veulen in de opfok zet dan zit je in Friesland rond de €1200,- per jaar, incl voer (kuil en krachtvoer + extra mineralen), veearts, hoefsmid, entingen en weidegang óók in de winter. Weet, na een zoektocht, inmiddels aardig wat plekken hier waarmee het met dat bedrag kan