Jouw veulen in andermans merrie? Kan dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Jouw veulen in andermans merrie? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 14:27

Hallo,

Ik heb een 11-jarige merrie die bij de vorige eigenaar 6 schitterende veulens gehad heeft.
Helaas kan ze door een gescheurde baarmoeder en hartritmestoornissen geen veulens meer krijgen.

Mijn vraag is dus of er een soort buro is waar je een merrie kan 'lenen' zeg maar.

Ik wil nml over 2 a 3 jaar een veulen. Zodat tegen de tijd dat mijn paard met pensioen moet ik een nieuwe uitdaging heb.

Of is er iemand die zijn merrie toevallig uit wil lenen

Hoe werkt dit dan? Ik betaal uiteraard de dekkosten/ da kosten enz.. maar goed.

Iemand ervaring hiermee? Ik heb sowieso bijna geen ervaring met dekken dus alle info is welkom

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:05

Ik doe dat dus op dit moment. Ik heb met een bokker een afspraak gemaakt om mijn merrie te dekken. Mijn merrie wordt ergens binnen nu en 2 weken geïnsemineerd met de hengst van haar keuze. Zij betaald uiteraard de veearts kosten (voor insemineren) en alle kosten die bij het dekgeld horen.

Daarnaast heb ik afgesproken dat zij het komende jaar mijn merrie volledig uit de kosten haalt. Ze komt dus bij haar op stal te staan. Ook heb ik afgesproken dat mijn merrie wordt verzekerd (op haar kosten) tegen alle ongevallen die te maken hebben met de dracht / bevalling. Verder vraag ik geen onkosten vergoeding.

Als zij Ro niet had 'geleend' dus uit de kosten gehaald vraag ik tijdens de dracht een bepaald bedrag en dat wordt 2 maanden voor de bevalling tot 4 maanden (hangt er vanaf wanneer ze wil afspenen) erna hoger. Uiteraard zijn alle kosten van veearts / dekgeld etc etc voor haar. Ik zorg alleen voor de verzorging van mijn merrie en de ideale omstandigheden van de geboorte van het veulen en weidegang van beiden.

Zo hebben wij dat geregeld iig

bokjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:09

waarom koop je geen veulentje?

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 15:11

@ marilyn: Oke, en hoe komen jullie op het idee om dit samen te doen? Gewoon toevallig of via een site ofzo.

Ik heb geen plek om de merrie tijdens de dracht bij me te nemen, dus jou laatste optie is voor mij het beste.

Leen je je merrie over 2/3 jaar nog eens uit toevallig

@ scheldemonde: omdat het me er juist om gaat dat het een veulen is wat ik zelf gemaakt heb.. kijk de paarden maken het wel , maar ik bedoel: moeder gekozen, vader gekozen.. het hele geboorteproces begeleiding enz enz... een paar dkopen kan iedereen.. 'eigen' fok is iets aparts voor mij

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:12

Dat kun je inderdaad doen zoals Merilyn zegt, maar als je geen merrie kent waar je heel graag een veulen van zou willen, of een bepaalde combinatie die je heel erg graag zou realiseren, zou ik je eerder aanraden om een veulen aan te kopen.
Je kunt dan kiezen welk geslacht je wil, kan het veulen al eens bekijken, enz
Daarnaast kan er ook veel misgaan tijdens de dracht/geboorte...

Als je toch door wilt zetten, ik denk niet dat er 'bureau's' voor bestaan, je zult zelf een merriehouder moeten zoeken die bereid is dit te doen en goede afspraken moeten maken
Laatst bijgewerkt door jessje op 08-06-06 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

bokjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:14

Wel voorbarig om aan merilyn te vragen of ze haar merrie uit leent je weet de afstamming niet eens of is het echt alleen maar een principe kwestie?

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 15:15

scheldemonde schreef:
Wel voorbarig om aan merilyn te vragen of ze haar merrie uit leent je weet de afstamming niet eens of is het echt alleen maar een principe kwestie?

Die erachter wil zeggen dat het niet serieus was.

Het is zeker niet alleen principe.

Als ik niet kan vinden wat ik zoek in en merrie ga ik gewoon op zoek naar een al geboren veulen.

Ik vroeg me alleen af of er meer mensen waren die dit gedaan hebben, en hoe?

bokjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:29

zo bedoel ik het niet alleen ik vind dat als je iets fokt dat je het wel serieus moet doen!

Ik denk idd dat je eerst een goede merrie moet zoeken en dan moet kijken ofdat je deze met de hengst naar keuze mag laten insemineren!

Misschien een topic openen met de vraag of iemand zijn merrie als draagmoeder wil opgeven en gelijk de afstamming en foto wil plaatsen?

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:37

Tsja ik 'leen' mijn merrie uit omdat ik 3 paarden betalen vol pension teveel vind. Daarnaast wil ik mijn merrie ook weer niet kwijt omdat ze erg goede veulens geeft en daarnaast zelf op de keuringen (NRPS) zeer goed heeft gepresteerd. alles daarover in mijn profiel. Helaas niet geschikt voor de sport.

Deze bokker die het nu doet heeft aangegeven iig 1 veulen te willen fokken, maar gaf ook aan dat ze wellicht een 2e veulen wil fokken. die optie laat ik aan haar uiteraard.

Maar tegen de tijd dat je een merrie wil 'lenen / huren' kunnen we altijd kijken of mijn merrie in aanmerking komt voor jouw eisen. Dat zien we dan wel weer.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:17

Ik heb mijn eerste veulentje uit andermans merrie gefokt. De kosten rond het veulen waren voor mij, dingen die de merrie 'gewoon' op kon lopen voor de eigenaar. De merrie stond bij mij op stal, dus die koste betaalde ik ook.
Dit is toen allemaal zonder rare noemenswaardigheden gegaan. Na ruim 1,5 jaar heb ik de merrie zelfs gekocht(en het veulentje verkocht). Ze is nu al meer dan 2 jaar bij mij.

Volgend jaar mag ik weer een veulentje fokken uit een andere merrie van die zelfde eigenaar. De eigenaar zou grote maatse shetlanders gaan fokken, maar is van fokrichting veranderd. Van de 2 merries die ze toen hadden is nummer 1 nu van mij. En de ander komt volgend jaar een jaartje bij mij. Dat is een kroonmerrie die niet in hun fokdoel past en wel in de mijne. De eigenaar vond het dus zonde om haar leeg te laten maar veulentjes fokken waarmee zij toch niets wil wil ze ook niet.

mirellakuijl

Re: Jouw veulen in andermans merrie? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:16

Ik wil dit ook doen maar dan via een embryo transplantatie omdat de veearts zegt dat de dracht een gevaar voor mijn pony is. Er zijn 2 bedrijven die ik ken die merrie's beschikbaar stellen voor de dracht.
Weet niet of dat ook zo is als je hun merrie wil laten insemineren of dat het alleen is voor de embryotransplantatie.
Maar je krijgt de merrie dan wel mee naar huis en alle onkosten zijn voor jou rekening. Na het afspenen gaat de merrie weer terug naar de eigenaar.
Hier heb je in iede geval de telefoonnummers en de website's
Ton Vullers www.AnimalEmbryoCentre.com 06-54654208
www.equineembryocenter.com 06-51102516

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:51

Mag wat kosten zeker.

Staat op marktplaats een hoogdrachtige keurmerrie voor weinig. Zoiets kun je over 2-3 jaar ook nog overwegen Elaine.

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:18

Hallo,
Je kunt dat inderdaad doen via embryo transplantatie. Er bestaan centra's die merrie's voor de slacht opkopen en opknappen om daarna te gebruiken als draagmoeder voor jou veulen. Maar niet met de genen van de draagmerrie maar de genen van JOU merrie Knipoog je laat dus je merrie bezaaien van de hengst naar jou keuze. En haalt na enkele weken dat embryo uit jou merrie en plaatst het (in die centra's) in een merrie die op dat moment ovuleert. Die centra's hebben 100den merrie's dus er zal wel ééntje bij zijn die op dat moment ovuleerd.Haha! Daarna laat je de draagmerrie het veulen dragen tot op de dag van de bevalling.
Het is dus jou veulen met de genen van jou merrie en de door jou gekozen hengst. Maar ik denk wel dat de kostprijs daarvoor niet laag zal liggen... En ik veronderstel dat de merrie in dat centra blijf tot de bevalling. Dus je kunt het wss ook niet volgen, tnezij je elke dag naar het centra rijdt Haha!.

Maar ik weet niet aangezien dat jou merrie een gescheurde baarmoeder heeft en hart ritme stoornissen of dat dan mogelijk is ... Maar je kunt het overwegen:P

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:25

Ik zou dan embryotransplantatie overwegen, dan heb je echt iets wat van jou is.
Er zijn wel mensen die in overleg een merrie laten dekken van een ander, dus jij bepaalt dan de hengstenkeuze, draait voor de kosten op en het veulen is van jou.
Als je zoiets wilt raad ik je ook aan om gewoon een veulen te kopen. Is goedkoper, en je kan idd zoals al eerder gezegd is het geslacht bepalen en zie je gelijk wat je hebt!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:46

ik heb dit ook gedaan.

Van familie die hadden een draagmoeder en die werd alleen gedekt als iemand een veulen wilde je kon er dus elke hengst opzetten wat je wilde. Het paard bleef bij haar staan..maar ongeacht wat het werd was het veulen voor ons...De kosten van dekken en Da waren wel voor ons..

Wij hebben er goodtimes op gezet de eerste keer kregen we een merrieveulen (zwart) en de tweede keer een hengstveulen (bruin) dus van zelfde vader en moeder nog 2 zo verschillende veulens eruit..De hengstveulen (2001) is weg gegaan bij ons en de merrie (2000) is nog bij ons en heeft nu zelf een veulen van Tenerife

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:22

Ik heb 2 maal een veulen met een "draagmoeder" gefokt. 2 verschillende merries van 2 verschillende eigenaren. Is prima bevallen.
Ik had zelf een hengst en daar heb ik nu 2 jonge dieren van.

Wij hebben de kosten van de merrie berekend en voor dit bedrag heb ik het veulen gekregen. De merries bleven mij de eigenaar en ik kwam regelmatig langs bij de veulens.
Je bent in dit geval wel afhankelijk van mensen die ter plekke goed met je veulen omgaan, maar dat is allemaal prima verlopen.

Goede afspraken maken is cruciaal, ik heb alles in een contract vast gezet...

Toke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:25

scheldemonde schreef:
waarom koop je geen veulentje?

Inderdaad, dat lijkt me ook het meest logisch. Dan heb je ook direct iets wat je zelf wil... Maar zie dat je het hele proces van drachtig en bevallen mee wil maken.
Maar op zoek gaan naar een merrie die je wil + haar ook nog mogen gebruiken voor een veulen mee te fokken, hoop dat je dat lukt...