Welk ras of kleur is mooi voor mn connemara.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

Welk ras of kleur is mooi voor mn connemara.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 13:41

Ooit in de toekomst wil ik mn Connemara (misschien ) laten dekken.
Maar ben al tijden aan t uitzoeken wat evt mooi voor haar is.
Dus ik hoopte dat iemand misschien wat leuke voorbeelden heeft of tips

Ik heb dus een Connemara merrie (haar vader was een echte (spier)witte schimmel ,en haar moeder een valk.

Nu wilde ik dus weten wat zou een mooie kleur zijn om haar mee te laten dekken,,of om t nog gekker te maken ,wat zou een leuk ras zn ,waardoor je een leuk/mooi uitziend paardje krijg

Kijk dit is gewoon omdat ik wil kijken wat evt leuk is ,ik wil alle kanten van t veulen krijgen rustig op mn gemakkie bekijken.
Dus t is niet voor NU ,maar voor misschien OOIT !!!

Nou ben benieuwd
Alvast bedankt!!!!

Het gaat dus om deze merrie,en wat vinden jullie mooi of gaaf ???
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:08

Romantico

Peterina

Re: Welk ras of kleur is mooi voor mn connemara.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:12

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:18

Ricardo, zoon van Romantico. Ricardo is een half connemara en valkkleurig.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 21:10

Ik heb weleens van Ricardo en Romantico gehoord,,dat zn toch die bruine paarden ,ook nie al te groot zn ze toch ???
En is dat ook familie van Popcorn ,,,,zoiets staat me tenminste bij dan he ;

Iemand nog meer ideen qua kleur of qua ras

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:01

Deaglán

Re: Welk ras of kleur is mooi voor mn connemara.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:11

Ik heb het idee dat een leuk kleurtje al wat moeilijker wordt als 1 van de ouders al schimmel is en de merrie zelf ook. Mij hebben ze nl. altijd verteld dat schimmel dominant is over alle andere kleuren, dus welke kleur je er ook tegenover zet, de kans is erg groot dat het veulen toch weer schimmel wordt.
Ik vindt schimmel ook een mooie kleur hoor, heb er zelf ook

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:17

Aangezien de merrie 1 schimmelouder en 1 niet-schimmelouder heeft is ze zeker weten heterozygoot voor schimmel. Dat houdt in dat de kans op een schimmel nakomeling 50% is.

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:12

goldflower schreef:
Ik heb weleens van Ricardo en Romantico gehoord,,dat zn toch die bruine paarden ,ook nie al te groot zn ze toch ???
En is dat ook familie van Popcorn ,,,,zoiets staat me tenminste bij dan he ;

Iemand nog meer ideen qua kleur of qua ras

Kijk maar op de site www.romantico.nl, dan kun je wat meer info en foto's vinden

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:05

Goldflower is zelf toch valk
Zou er zelf geen valk opzetten, strax krijg je een cremello, en die vind ik toch niet echt heel knap
Als je er een leuke bruine (met bruine ouders en voorouders) opzet heb je 50% kans op schimmel, 25% op valk en 25 % op bruin

Of een leuke vos, dan heb je 50% kans op schimmel, 12,5% op valk, 12,5 op palomino, 12,5 op bruin en 12,5 op vos.

Ben er dan wel even vanuit gegaan dat Goldflowers vader ook bruin was, maar vos kleurige connemaras zie je niet veel, dus daarom durfde ik dat wel te doen

Qua ras, tja ik ben zelf ook al een tijdje opzoek naar een hengst voor mijn connemara, en ik ga denk ik toch voor de arabier
In eerste instantie wou ik er een quarter opzetten, omdat zij wel wat meer achterhand kan gebruiken,
Ook een lusitano/andalusier word vaak genoemd voor connemara's.
Of idd gewoon een connemara/halve connemara.

Volgens mij word een kruizing met een welsh ook nog wel heel gaaf!

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 21:44

Hoi hoi ,Gold is wel als valk geboren en ze is nu een valkschimmel ,ze is niet echt wit want er zit indd nog een goud/gele gloed overheen.
De ene keer komt haar kleur mooier uit op de foto dan de andere keer.
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ze wel wat lichter is geworden,maar ze heeft geen echte schimmel kleur
Gold haar vader was wel heel wit,dus tja veel kans op weer een lichte kleur.
Maar t lijkt me leuk als de kleur wat dieper of donkerder word (gezondheid is t belangrijkste natuurlijk ).

De site van Ricardo en Romantico staan ook mooie paardjes indd op,,en Deleliaard ook

Heb ook in mn gedachte gehad een Andalusier,,maar tis allemaal zo moeilijk hihi.
Maar we hebben (mocht t zover komen) toch voorlopig nog de tijd

Iig iedereen thnx voor de tips .

BTW Wat is een Cremelokleur

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:53

Toydoll schreef:
Goldflower is zelf toch valk
Zou er zelf geen valk opzetten, strax krijg je een cremello, en die vind ik toch niet echt heel knap
Als je er een leuke bruine (met bruine ouders en voorouders) opzet heb je 50% kans op schimmel, 25% op valk en 25 % op bruin

Of een leuke vos, dan heb je 50% kans op schimmel, 12,5% op valk, 12,5 op palomino, 12,5 op bruin en 12,5 op vos.

Ben er dan wel even vanuit gegaan dat Goldflowers vader ook bruin was, maar vos kleurige connemaras zie je niet veel, dus daarom durfde ik dat wel te doen

De kans dat er nog zwart en vos inzit houd je altijd, hoeveel bruin er ook in de lijn zit. Simpelweg omdat zwart dominant is over vos, en agouti (bruin) weer dominant is over zwart. Vos kan dus heel lang verborgen blijven, pas als 2 vosgenen bij elkaar komen wordt het paard vos. En die kans is maar 1 op 4 bij een kruising tussen 2 niet vos gebaseerde paarden. Zelfde verhaal voor agouti, op een zwarte basis is dat dominant, dus zal een paard pas zwart zijn als er 2 niet-agouti genen bij elkaar komen, en die kans is bij een kruising tussen 2 bruinen maar weer 1 op 4.

Als ik in het profiel kijk, lijk Goldflower mij toch echt zeker een schimmel. Wel een hele mooie, met nog mooi donkere benen en manen, maar wel een schimmel. Ze zal dus uiteindelijk wit worden zoals iedere schimmel. Hoe snel een schimmel 'verschimmelt' is heel verschillend, sommigen worden pas met 10 wit.

Wat betreft een cremello, perlino is waarschijnlijker een cremello is een dubbel verdunde vos, een perlino een dubbel verdunde bruine.
Mens goldflower vroeg wat een cremello is, dat is dus de 'dubbele' verdunning van een vos.
Het gen wat er namelijk voor zorgt dat Goldflower een valk is, is het gen wat Creme wordt genoemd. Dat gen maakt de kleur licht. Een bruin paard met Creme wordt een valk, een vos met Creme wordt een palomino en een zwarte met Creme wordt een smoky zwarte (lijkt op gewoon zwart, creme werkt vooral in op rood pigment).
Maar creme werkt sterker in als een paard een dubbele dosis ervan krijgt, dus van zowel de vader als de moeder een gen voor Creme. Die kans is bij een kruising tussen 2 paarden met 1x creme 1 op 4.
Dan wordt een bruine een perlino (roomkleurig paard met rossige manen en staart) een vos een perlino (compleet roomkleurig paard) en een zwarte een smoky cream (compleet rossig paard, in dubele dosis werkt creme wel in op zwart). Bovendien hebben deze paarden een roze huid en blauwe ogen.
Perlino:
Afbeelding
Cremello:
Afbeelding
Smoky cream:
Afbeelding

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 20:07

Hmzzz ik probeer t te begrijpen allemaal
Maar de Smoky cream en de perlino vind ik wel mooi,maar de Cremello indd wat minder,maar dat komt hoofdzakelijk door de rooie oogjes al heeftde Smokey cream t ook wel een beetje
IIg weer thnx .

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:20

Geen rode ogen, blauwe ogen Het rode lijkt zo omdat de huid om de ogen heen ook roze is:
Afbeelding
Dit is een andere kleur blauw dan bij een maag oog, een maanoog is echt blauw, een cremello/perlino/smoky cream oog is een soort aqua-kleurtje.
Dit is een maanoog:
Afbeelding

Maar ook als het veulen zo'n soort kleur krijgt kan het een schimmel worden. Welke kleur het veulen ook krijgt, de kans op schimmel blijft altijd 50%