Chippen veulens???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dingetje

Chippen veulens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 11:31

Ik wil bij mijn 2 veulens graag een paspoort aanvragen maar dan moet ik ze eerst laten chippen. Wanneer kan ik dat het beste doen? En hoe oud waren jullie veulens toen jullie ze lieten chippen?

Yootha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:00

Drie maand werd tijdens een van de laatste chipcursussen gezegd. Die van mij gaat aan het eind van de maand.

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 12:10

O oké... bedankt...

Puera

Re: Chippen veulens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:01

Het chippen van veulens is een verplichting ingevolge overheidsvoorschrift (art. 2 lid 2 en art. 9 Verordening Identificatie en Registratie Paardachtigen 2004):

“Het is verboden paardachtigen ouder dan 7 maanden te houden die niet zijn voorzien van een transponder.”
“De eigenaar is verplicht de paardachtige binnen 7 maanden na geboorte te laten voorzien van een transponder.”

Dus, je veulen moet gechipt zijn vóór de datum waarop hij de leeftijd van 7 maanden bereikt.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:04

Als je je veulens aangeeft bij het stamboek komt er vanzelf een chipper bij je langs en krijg je ook vanzelf een paspoort.

TICKELS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:09

DNA GEEFT EEN STUK MINDER RISICO'S DAN CHIPPEN! Kijk maar eens op www.invisio.nl/antichip , dan wil je echt nooit meer chippen!!!!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:47

Topcob schreef:
Als je je veulens aangeeft bij het stamboek komt er vanzelf een chipper bij je langs en krijg je ook vanzelf een paspoort.

Nee hoor. Bij ons krijgen ze pas een chip als ze 4 jaar zijn en een startkaart voor de sport moeten hebben. Tot die tijd hebben ze ook gewoon een paspoort.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:03

Vorig jaar kregen wij niet eerder een papier bij het veulen of hij moest gechipt zijn. Dat hebben wij laten doen door onze eigen dierenarts.Daarna was het papier en paspoort zo thuis.
Dus bij het KWPN is het : Niet chippen , dan ook geen papier en paspoort.

ChirooHeleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:10

Vorig jaar was het bij ons zo dat we het veulen aangemeld hebben bij het stamboek (KWPN) en na een paar maanden kwam de chipper om te schetsen en te chippen. Een tijdje later kregen we het paspoort. Hoe het bij andere stamboeken gaat weet ik niet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:26

dat chippen verplicht is.. is een fabeltje
het is nl niet zonder risico's
ook dmv DNA kun je ook een paspoort aanvragen
kosten zijn 48,25 valt mee toch

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:52

ChirooHeleen schreef:
Vorig jaar was het bij ons zo dat we het veulen aangemeld hebben bij het stamboek (KWPN) en na een paar maanden kwam de chipper om te schetsen en te chippen. Een tijdje later kregen we het paspoort. Hoe het bij andere stamboeken gaat weet ik niet.

Dat is ook zo... Ik snap eigenlijk heel de heisa rond dat chippen niet

Is branden dan zoveel beter?

Als ik zie hoe dit bij ons altijd gebeurt... (het chippen dan)! Jeetje wat een positieve verandering ten opzichte van het branden.

TICKELS schreef:
DNA GEEFT EEN STUK MINDER RISICO'S DAN CHIPPEN! Kijk maar eens op www.invisio.nl/antichip , dan wil je echt nooit meer chippen!!!!

Tja... zo kan ik je ook wel enkele minder leuke sites laten zien van het effect van uitlaatgassen op de 'mensheid' (om maar iets te noemen).
De bronnen op het internet MOET je echt wel kritisch bekijken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:45

Citaat:
De bronnen op het internet MOET je echt wel kritisch bekijken.

Klopt! Maar als de vermelde bron ook als referentie wordt gebruikt door de Europese Commissie aangaande chippen dan ben ik zeker ervan dat de vermelde informatie gedocumenteerd is!

CrackerHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:48

hoi,

mijn DA heeft aangeraden om pas met 5 maanden te chippen, omdat als er toch iets mis gaat en ze een stijve nek krijgen ze moeilijk kunnen drinken. Hij vond het medisch gezien niet verantwoord om het eerder te doen.

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:52

Jan_VT schreef:

Is branden dan zoveel beter?

Is branden dan zoveel slechter? (ohjee gaan we die kant weer op )

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 11:09

Dus als ik wil chippen, kan ik dat het beste laten doen wanneer de veulens niet meer bij de merrie drinken.
Daar komt het op neer als ik het goed begrijp.

CrackerHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:54

dingetje schreef:
Dus als ik wil chippen, kan ik dat het beste laten doen wanneer de veulens niet meer bij de merrie drinken.
Daar komt het op neer als ik het goed begrijp.

Ik zou het je wel aanraden hoor, ik weet niet of het veulen via een stamboek gechipt wordt? anders kan je het combineren met de eerste enting.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:47

Je hebt toch geregistreerde pony's? Neem aan dat je de veulens dan ook aangeeft bij het stamboek?
Als je dat doet komt het vanzelf goed.