nrps keuring bestgaand welke eisen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

nrps keuring bestgaand welke eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:41

24 juni heb ik me opgegeven voor bestgaand rijpaard nrps. dit is in vrouwenpolder. nou was mijn vraag omdat ik hier geen ervaring in heb. hoe zien ze je paard het liefst voor die keuring zien. hoeveel knotjes?of geen wedstrijdkleren of niet? iets om de benenen of niet enzv al die dingen. en hoe ze het best kan lopen. de merrie waarmee ik ga heeft al een ster op haar papier dus op papier is het wel iets dus ik wil niet net als een koosje aankomen wie kan mij helpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:41

NIEMAND?

Bren79

Re: nrps keuring bestgaand welke eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 00:03

Dit staat op de NRPS site zelf www.nrps.nl

Zadelrubriek
De zadelrubriek staat open voor stamboek- en hulpstamboekmerries, ruinen en niet goedgekeurde of erkende hengsten. Er zijn aparte rubrieken voor zowel D-pony's en E-pony's als rijpaarden grote maat.

Er zal extra aandacht geschonken worden aan de zadelrubrieken. Deze rubrieken, waarin de sport- en fokpony's hun rijtypische kwaliteiten kunnen tonen, verdienen de nodige aandacht omdat hiermee de gebruikseigenschappen van de deelnemende paarden en pony's extra geaccentueerd worden. Omdat in de praktijk blijkt dat niet iedereen weet wat er in een zadelrubriek gevraagd wordt, geven wij een toelichting.
Een africhtings-, gecombineerde- of mexicaanse neusriem is toegestaan. Alle andere vormen van neusriemen zijn niet toegestaan, ook geen hackamore.
Bij voorkeur dient het paard gereden te worden op een zo'n klein mogelijk zadel. Het gebruik van een martingaal, springschoenen, peesbeschermers en andere hulp- of beschermingsmiddelen is niet toegestaan. Het gebruik van een vierkant schabrak of in zadelvorm is wél toegestaan.

Bij voorkeur dient het paard gepresenteerd te worden met een gewone gladde teugel.
Belangrijk is dat het harnachement past bij het paard.

Nadat alle deelnemers op catalogusvolgorde in stap op de rechterhand zijn binnengekomen, moet er opgesteld worden op de A-C lijn met het hoofd richting publiek c.q. jurywagen. De jury zal dan aan de rechterkant beginnen met de individuele inspectie. Hierbij wordt het paard/pony bekeken op zijn exterieur en eventuele beengebreken. De jury geeft, wanneer zij het paard voldoende heeft gezien, de aanwijzing "Paardlengte voorwaarts".
Daarna dient u weer halt te houden. De jury komt nu bij het volgende paard en zal dus op deze wijze alle paarden individueel beoordelen. Daarna geeft de ringmeester het commando "voorwaarts in stap op de rechterhand". Hierbij wordt gelet op de souplesse en ruimte in de stap.
Belangrijk is dat het paard de kans krijgt zich zo natuurlijk mogelijk te bewegen.
De ringmeester zal op aanwijzing van de jury het commando "in draf overgaan" geven waarna alle deelnemers de draf dienen te tonen. Belangrijk is dat de catalogusvolgorde aangehouden wordt en dat er in een zo groot mogelijke baan om de jury heen gereden wordt.
De draf wordt beoordeeld op regelmaat, balans, tact, draagkracht en achterbeengebruik. Uiteraard is de schoudervrijheid een belangrijk beoordelingscriterium. De paarden hoeven niet getoond te worden als in een dressuurproef, maar een zadelrubriek mag ook geen racepartij worden. Ideaal is wanneer de paarden nageeflijk en met een lichte aanleuning getoond worden. De jury geeft daarna de ringmeester het sein dat het commando "in galop overgaan" gegeven kan worden. Ook hier geldt weer dat er gekeken wordt naar de zelfhouding in galop, ruimte van de galopsprong en het onderbrengen van de achterhand. We zien graag een ruime goed voorwaarts-opwaarts gesprongen galop, waarbij de achterhand goed ondergebracht wordt. De galop wordt nogal eens getoond in een te hoog tempo en dat komt de bewegingsvorm dan niet ten goede. Degene die het hardst loopt, komt lang niet altijd bovenaan.

Na de galop geeft de ringmeester het commando "in draf overgaan". Wanneer iedereen draaft, volgt het commando: "Bij nr. 1 te beginnen over de diagonaal van hand veranderen". Zowel de draf als galop worden nu op de linkerhand getoond.

Wij willen nogmaals benadrukken dat het rijden van een zadelrubriek géén dressuurproef en óók geen snelheidswedstrijd is. De houding onder het zadel en de natuurlijke bewegingen zijn de grootste aandachtspunten van de jury. Wanneer een paard netjes dressuurmatig is afgericht, zal dit de totale vertoning alleen maar ten goede komen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:42

oke dank je wel dan neem ik ook aan dat wedstrijd kleren niet verplicht zijn?

Bren79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:19

Juist wel
Zowel jezelf als het paard in wedstrijdtenue(alleen er om denken een niet te uitstekend(groot) sjabrak
Dus je paard ingevlochten en jij in wedstrijdkleding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:43

oke dank je wel. nog maar even kopen dan binnen 2 weken.

o0eefje0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:43

met mistral kom je neit als een koosje aan zetten hoor laura dan moet je hoog uit een koosje mee nemen :p het gaat super goed en ze ziet er ook super mooi uit nooit geweten dat ze witten voeten had hahahaha