Problemen met jullie shetlander!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mormel

Problemen met jullie shetlander!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 13:16

Ik heb zelf ook een probleem hiermee:
Mijn shetlander vind het 'eng' als je met veel mensen om haar heen
gaat staan of als er vreemden bij haar in de buurt komen.
Dan begint ze soms te 'gillen' (heel hoog hinniken) en gooit ze twee
achterbenen tegelijk de lucht in.
Bij mij doet ze dat niet, maar sommige mensen zijn nu dus een beetje
bang voor haar.

Wie kan mij helpen en als je zelf ook een probleem hebt zet hem hier
dan maar neer!!

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:03

Ik denk dat jij dan gewoon heel rustig moet blijven en hem
kalmeren als er veel mensen bij zijn. Die mensen moeten dan
ook hele rustig zijn. Zodat hij weet dat het niet eng is.

Ik heb eigenlijk geen problemen met mijn shetjes... alles gaat goed

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:07

Ja ik denk ook dat jij gewoon rustig bij hem moet blijven om hem te kalmeren.

Zelf heb ik daar geen problemen mee met m'n shet. (mede omdat er nooit echt veel mensen te gelijk om hem heen staan)

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:11

Citaat:
(mede omdat er nooit echt veel mensen te gelijk om hem heen staan)

Dat geld bij mij ook, 1 keer hebben er veel mensen om ronnie
heen gestaan... toen was ik in egmond aan zee het dorpje
met hem even ene ijsje halen.
En het was heel warm dus het was heel druk bij et strand.
Maar omdat alle mense hem zo schattig vonden (Kleinheid )
ginge ze hem aaien en bekijken. Maar hij werd toen wel een beetje
paniekerig en ging stijgeren. Toen vond niemand hem meer lief....
tja logies als iedereen om hem heen staat met al die drukte....

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:31

misschien moet je dan een paar x een vreemde meenemen. En dat die persoon dan wel heel rustig blijft zodat ze denkt van ; niet alle vreemde mensen zijn eng! dan neem je er een x 2 mee etc. alles wel heel rustig blijven doen
suc6 er mee

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:57

Probleem met mijn shetten: ze zijn niet moe te krijgen en geven nooit op. Klinkt als een voordeel maar het kan voor mij flink vermoeiend zijn als we aan het mennen zijn. Ik moet constant bij blijven.
Probleem in het voorjaar: ze zijn niet te vangen. Gemiddeld moet ik een half uur uit trekken om mijn pony's uit het land te krijgen.

mirror666

Re: Problemen met jullie shetlander!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:11

de ene die schopt afentoe gericht naar mij (maar heb hem pas 5 weken, dus ga er nu pas echt mee aan de gang) andere probleem, ze willen maar niet schrikken
topic met bewijs
Zie foto met luchtballon (dit is overigens niet degene die schopt )

Marjolein_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:41

Ik heb nog niet echt grote problemen meegemaakt met Zhara, de eigenaar zei dat als je er wilt pakken dat ze dan haar kont naar je toe draait. Maar dat heb ik nog niet mee gemaakt, ze doet juist har oortjes naar voren enz. Verder, had ik haar eerst geprobeert de longeren zonder zweep (had ik nog niet) en dat ging niet, ze vertikte het om aan te draven. Nu gister een zweep gekocht, en ze draaide vrolijk rondjes om me heen.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 01:04

Ik heb 1 probleem met mijn shet, ze terroriseert veulens. Niet handig als je bij een shetlandfokker in pension staat.

Het is echt niet normaal. Het eerste veulentje op stal werd geboren in het weiland tussen alle shets en mijn shet jaagde mooi alle andere shets inclusief moeders!! weg door in de rondte te trappen en te snuiven en gewoonweg gek te doen. Moeders stond op een afstandje toe te kijken en kon nog geeneens bij haar eigen kind komen. het veulen zelf deed mijn pony destijds niks. Gelukkig kon ze na een flinke tik van de grote baas, en hulp van een ander persoon weggejaagd worden en in de losgooibak worden opgesloten. Pas toen kon moeders eindelijk naar haar eigen kind toe.

Paar dagen later, nadat moeders en veulen in de losgooibak liepen en mijn shet in de aangrenzende wei werd nog een poging gedaan en werd moeders met veulen in de wei gelaten. Nou wat er toen gebeurde schrok ik best van. Mijn pony vloog met oren plat in de nek en tanden ontbloot zo op het veulen af! En dat is geen overdrijven! Nadat het veulentje een keer in de nek was gegrepen door mijn pony en door het hele weiland was gejaagd konden ze uiteindelijk gelukkig wel weer mijn pony insluiten en in de losgooibak opsluiten.

Toen het tweede veulen was geboren liep die in de losgooibak met zijn moeder en had ik mijn pony aan de longeerlijn erbij. Toen ging het gelukkig wat beter omdat die moeder goed van zich af kon trappen en het veulen kon beschermen door het tussen haar en bakrand te houden dus mijn pony kon er niet bij. Ging op zich goed maar zodra mijn pony dat veulen in het vizier kreeg gingen die oren weer plat en dook ze er opaf, alleen doordat moeders iedere keer naar achter trapte bleef het veulen veilig.

Van de winter heeft mijn pony gewoon samen met veulen van 6 maanden gelopen en dat ging wel goed. Veulen werd af en toe weggejaagd maar ze liet het wel verder met rust en af en toe stond ze gewoon met veulen te krabben. Als het veulen probeerde of er misschien melk te halen viel vond ze dat gewoon prima terwijl ik menig merrie ken die zo'n veulen dan weg zou trappen.

Of het jaloersheid is, ik weet het niet. Van nature is mijn merrie wel erg dominant en wil ook absoluut de baas over iedereen zijn.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:08

ik en vriendin van mij kunnen alles met salena, maar andere mensen kunnen niets met haar...

ze is NIET te houden, de boerin waar ze staat ging haar een keer voor me binnen zetten, best flinke vrouw, ze heeft het hele erf gezien, ze hing er gewoon achter aan en heeft haar uit eindelijk los moeten laten.

Tiffanie is heel dominant, ook naar mensen toe, doe je iets wat haar niet bevalt, trapt ze naar je, ook met hoeven uitkrabben is het een lastige dame, het gaat wel al steeds beter, mevrouw weet dat ik de baas ben, en de baas blijf, maar ze probeerd nog wel eens wat!

KAD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:33

gewoon rustig blijven

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:03

Antiek topic, getemd

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:43

Na bijna 5,5 jaar heeft TS denk ik dit probleem wel opgelost, hierbij een slotje