Toch drachtig of schijndracht????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesBN

Toch drachtig of schijndracht????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 13:08

Ik heb al eerder een vraag gesteld hier ongeveer een anderhalve maand geleden.

Het gaat om de shetlander van mijn dochtertje. Deze heb ik nu ongeveer een maand of 8, ik vond haar verschrikkelijk dik worden, terwijl ze niets te eten krijgt. Heel af en toe krijgt ze een klein handje muesli van mijn dochtertje na het rijden.

Ik heb haar ongeveer 1 1/2 maand geleden laten opvoelen en scannen, maar volgens de veearts was ze niet drachtig.

Nu kom ik gisteren op stal ze is nu echt mega dik, zie ik opeens dat ze melk staat te druppelen, het spuit er niet uit of zo maar ze geeft wel melk als ik aan haar tepels trek.

Mijn veearts houd vol dat er niets in zit, maar dit is toch een duidelijk teken van drachtigheid. Ook als we het zadel erop liggen bijt ze naar de singel, ze vind het duidelijk niet prettig. Als ik bij haar gaat zitten en ik kriebel op haar buik vind ze dat wel heerlijk, dan gaat ze echt kroelen, ze bijt dan net als paarden onderling doen, zachtjes in mijn vest of jas.

Wie heeft dit meegemaakt of kan mij een zinnig antwoord geven. Ik heb ook weleens gehoord van schijndracht, maar zijn ze dan ook zo dik en geven ze dan melk. Ik twijfel zo verschrikkelijk, de veearts houd stee vast dat ze niet drachtig is en ikzelf zie toch echt tekenen dat ze drachtig is???????? Ook omdat ik nu niet weet waar ik goed aan doe met rijden e.d.

Ik hoop iets te horen.

Gr. Angelique

loesje2004

Re: Toch drachtig of schijndracht????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:49

Ook wij hebben een shetlander gehad die dat had , melk uit haar tepels en steeds dikker worden , maar ze was niet drachtig .
Ik heb toen een iemand gebeld die shetlanders fokt bij ons in de buurt en die zei dat het wel vaker voor kwam bij merries , zeker als ze al wat veulentjes hadden gehad.
Ik weet niet of dit bij jou het geval is , maar als je twijfelt kan je haar altijd nog laten scannen , dan heb je wel zekerheid.

Groetjes loes

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:42

Jahoor zelfs melk gaan geven kan bij schijndrachten voor komen. Misschien moet je eens proberen een hengstje van iemand te lenen, soms worden ze daar spontaan hengstig van. (kan zijn dat je enkele dagen moet paraderen met de hengst)

hOrses_mY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:31

Hej,

Ik heb even voor je op internet gekeken.

Bij een schijndracht gaat een merrie dikker worden door de opeenhoping van darmgassen, de vergroting van de baarmoeder en de verandering van de ruggengraat tijdens de normale dracht. het hele systeem wordt in gang gezet door de hersenen, door de hypothalamus die hormonale veranderingen teweegbrengt. Het is een soort aaneenschakeling van gevolgen, wanneer de merrie dikker wordt dan gaat er ook melkvorming in de uier plaatsvinden enz.

Het is op verschillende manieren te behandelen. Je kunt het beste even overleggen met de DA/ VA.

Veel succes ermee!

Groetjes,

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 08:23

bij ons werd ook gezegt dat onze friese merrie niet meer drachtig was,dat het was afgebroken en gust was.
ze was gescant er was nika meer te zien.
nu 9 maanden later blijkt er toch een veulen in te zitten!!!
misschien kan je je shet laten scannen door een andere dierenarts.
je kan maar beter zeker zijn de zaak!!

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 08:29

ik heb een shet merrie gehad die idd net als wat jij schrijft, dikker word en alle symtome van drachtigheid bij zich heeft. Mijn merrie heeft zelfs gekegelt ect. Idd ook laten scannen ect. maar niks zat erin. (helaas) En het was na zo,n 11/12 mnd ook weer weg. Heel raar. Maar goed het kan dus allemaal

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 08:49

Ik heb het1 keer mee gemaakt, melk geven en kegelen en zelfs bij de merrie wezen slapen en het werd 12 maanden en zo bleef het doorgaan. veearst erbij eghaald, merrie was leeg en na een prikje ging het uier weg en werd ze weer hengstig ...