shetlander op 14 jarige leeftijd nog dekken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iSaBeLL

shetlander op 14 jarige leeftijd nog dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 12:43

hoihoi !

ik had even een vraagje ik heb een shetlander nu ong. een jaar , en ik zal haar wel graag willen laten dekken het is dus een merrie van 14 jaar . maar kan het op die leeftijd nog ?
miss. op die leeftijd nog wel maar ze heeft nog nooit eerder een veulentje gehad .

nouja ik hoor het wel !

gr. janise

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:59

hangt ook beetje van de conditie van de merrie af.

waterloo

Re: shetlander op 14 jarige leeftijd nog dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:17

Ik zou het overleggen met de dierenarts. Als het een klein hengstje is moet het volgens mij wel lukken, ookal is het geen ideale situatie.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:16

Overleg het best eens met de DA. Ik heb mijn haflingermerrie ook op 14-jarige leeftijd voor de eerste x laten dekken. Het is allemaal prima verlopen. Wel merkte je op een bepaald moment (2à3 maanden voor de bevalling) dat ze niet meer gereden wilde worden. Het heeft haar zelfs jonger van geest gemaakt! Ze kan nu echt van die zotte momenten hebben die ze vroeger nooit had.

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:08

Inderdaad even overleggen met je dierenarts of de merrie wel in goede conditie is en ook vragen wat de ECHTE leeftijd is van je merrie. Op mijn onderstaande site heb ik een merrie staan die afgelopen jaar haar 20e verjaardag (weer drachtig) heeft gevierd met taart!. Ze is oud en dat kan je ook zien aan haar maar ze is nog behoorlijk fit! kijk maar op de stie onder rubriekje "Edalina 20!"

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:06

tuurlijk wel.. Bij onze buren is de hengst ook al langs geweest bij de shet van 21 jaar oud. dus da kan in prencipe hendig

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:25

zoekfunctie

(en wederom, oudere fokmerries die elk jaar een veulen hebben valt niet te vergelijken met een oudere merrie die nog nooit een veulen heeft gehad )

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:22

het kan wel, het "nadeel"is dat oudere merrie's die nog nooit een veulen hebben gehad soms wat moeilijk drachtig worden. als jou merrie in goede conditie is kun je het gerust proberen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:08

dat is niet het enige nadeel... Er kleven veel meer risico's bij een oudere guste merrie die nog nooit een veulen heeft gehad..

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:02

vertel...

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:19

Er zijn ook vrouwen die op hun 40e ong. hun eerste kind krijgen wat meestal wel goed gaat. Het risico is misschien wat groter, maar het is te proberen. Ligt er ook aan hoe graag je het wil proberen.
De shetlander waar ik vroeger op reed kreeg na haar 20e jaar ook nog een veulen, maar die had er al wel meer gehad. Het was wel moeilijker om haar drachtig te krijgen. De boer waar de merrie van was had de moed al opgegeven totdat de hengst (hackney) van de buren uitgebroken was en de merrie dekte. Daar kwamen ze het jaar daarop pas achter toen het veulen er ineens bij liep. Dat veulen staat nu bij ons om mijn shetlander te dekken.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:22

bovenstaande is mij ook ooit door de veearts uitgelegd, ze kunnen wat moeilijk drachtig worden, maar verder heb je net zoveel of weinig risico als bij een jongere merrie die voor het eerst moeder word.

Milly_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:28

bij ons op stal is er een veulentje geboren.. 18jaar is de merrie, en het was de eerste keer.Alles ging perfect. Maar ik vind wel dat ze nogal chagrijnig is tegen haar veulen, ze bijt er constant naar en drijft hem in een hoekje in de wei, soms slaat ze er zelf naar :s
Maar ik weet niet ofdat te maken heeft omdat het haar eerste veulen is op 18jaar. Zou wel kunnen....
Ook laat ze niemand in de buurt van het veulen komen

wheezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:10

op zich zou het moeten kunnen, wij hebben van een merrie van 17 een veulen gehad die al 1 keer eerder een veulen had gehad en die bevalling verliep heel slecht en gevaarlijk. maar dat kan op zich met elke bevalling gebeuren het brengt nou eenmaal altijd risico's met zich mee..