Veulen doet raar ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

showteam

Veulen doet raar ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 13:42

Het is nu al 2 keer gebeurt dat Nolita een hap verse stront neemt als mama net gepoept heeft.

En 2 keer lijkt het dan net alsof ze stikt ze staat te kokhalzen en kuchen en er komt heel veel slijm/snot uit dr neus. De buik trekt soms ook helemaal samen. Dit duurt ong. een uur of 1,5 a 2 en dan is er niks meer aan de hand.

Wat kan ik hieraan doen en hoe gevaarlijk is het?

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:43

Mijn veulen heeft het in het begin ook een paar keer gedaan en is er daarna vanzelf mee opgehouden.

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:44

Dat doen veulens wel vaker, dat verse stront eten.
Kan volgens mij geen kwaad.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:47

Ze doen dat om hun eigen darmflora op te bouwen. Het is dus gezond voor het veulen.

Het verslikken is wel vervelend, heeft ze dat ook bij het drinken? Misschien is het verhemelte niet helemaal gesloten....

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:55

Verslikken lijkt meer op de slokdarm die dan (wat) verstopt raakt door de stront.......

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:06

Het verslikken heeft op zich niet met het mest eten te maken. Ik zou het verslikken wel in de gaten houden.

showteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 15:01

PeruaansePas schreef:
Ze doen dat om hun eigen darmflora op te bouwen. Het is dus gezond voor het veulen.

Het verslikken is wel vervelend, heeft ze dat ook bij het drinken? Misschien is het verhemelte niet helemaal gesloten....

Nee ze heeft het nog nooit gedaan en kan ook gewoon normaal drinken niks aan de hand. Alleen echt 2 keer nadat ze stront had gegeten leek het wel of ze stikte namelijk, zag er best ernstig uit.

De DA zei ook hou het maar in de gaten en meet af en toe de temp. op het kan ook gewoon een griepje zijn zoals veel jonge kinderen dat ook vaak krijgen.
Is de temp. extreem hoog dan komen we langs. Maja de temp. was 38,3 dus wel iets hoog maar niet extreem. Nu heeft ze gewoon een temp. van 37,8 / 37,9.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:53

Een temperatuur van 38,3 is niet te hoog hoor. Veulens hebben een hogere temperatuur dan volwassen paarden

Wasilij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:05

Het is juist verkeerd als de veulens geen mest van de moeder eten! Ze doen dat om de bacterieën die nodig zijn voor de darmen om het eten te verteren binnen te krijgen. Zonder die bacterieën kan er geen goede darmfunctie ontstaan. Rustig laten eten ook al walg je er zelf van!

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:17

Wasilij schreef:
Het is juist verkeerd als de veulens geen mest van de moeder eten! Ze doen dat om de bacterieën die nodig zijn voor de darmen om het eten te verteren binnen te krijgen. Zonder die bacterieën kan er geen goede darmfunctie ontstaan. Rustig laten eten ook al walg je er zelf van!

ik ben het hier wel een beetje mee eens
alle veulentjes die ik ooit gezien heb die aten de mest van hun moeder..
dat houd van eigens op hoor