Hoe erfelijk is een navelbreuk eigelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerRyan

Hoe erfelijk is een navelbreuk eigelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:18

Ik ken een merrie die al 2 jaar op rij van dezelfde hengst een veulen met een groot gat heeft gegeven.

met een groot gat bedoel ik nog geen navelbreuk maar het navelgat is 3 vingers groot terwijl 2 eigelijk groot genoeg is.

Ik vraag me af hoe erfelijk dit is en ofdat het aan de merrie ligt , aan de hengst of gewoon toeval.
Ook wil ik graag weten ofdat ik met zo'n veulen kan fokken ofat ik dan een verhoogde kans heb ik breukjes?

Wie help?????

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:30

zo ver ik weet is een navelbreuk niet erfelijk..
bij een navelbreuk is de navelstreng op de verkeerde plek gebroken, of met te veel geweld gebroken

EmEm

Re: Hoe erfelijk is een navelbreuk eigelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:24

In theorie is het volgens mij niet logisch dat het erfelijk is.

Maar in de praktijk heb ik ook een merrie gekend die bijna altijd veulens met een navelbreukje gaf. Dus waar dat dan aan ligt ..........?

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:37

whatever01 schreef:
zo ver ik weet is een navelbreuk niet erfelijk..
bij een navelbreuk is de navelstreng op de verkeerde plek gebroken, of met te veel geweld gebroken

Volgens mij is een navel breuk een stukje darm wat door t gaatje zakt waar de navelstreng heeft gezeten .

shasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:41

Saartje1 schreef:
Volgens mij is een navel breuk een stukje darm wat door t gaatje zakt waar de navelstreng heeft gezeten .

Dat kan bij een liesbreuk gebeuren niet bij een navelbreuk.

Maar even terugkomen op een navelbreuk, dat is volgens mij niet erfelijk. Maar het kan wel dat de merrie er invoed op heeft, bij bijvoorbeeld heel onrustige merrie's

shasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:51

shasta schreef:
Saartje1 schreef:

Dat kan bij een liesbreuk gebeuren dat de darm in de breuk zakt en niet bij een navelbreuk.

Maar even terugkomen op een navelbreuk, dat is volgens mij niet erfelijk. Maar het kan wel dat de merrie er invoed op heeft, bij bijvoorbeeld heel onrustige merrie's

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 08:07

[/quote]
Dat kan bij een liesbreuk gebeuren dat de darm in de breuk zakt en niet bij een navelbreuk.

Navelbreuk”

Soms krijg je te maken met een navelbreuk. Een navelbreuk bevindt zich aan de basis van de navelstomp, en is het gevolg van een “gat” in de buikwand, waardoor het eventueel mogelijk is dat de darmen vanuit de buikholte naar beneden zakken. Een navelbreuk wordt meestal ontdekt als het veulen gaat staan. Een kleine breuk is niet zo ernstig. Als je de uitstulping makkelijk kunt terugduwen de buikwand in, kun je wachten met het bellen van de arts tot de volgende dag. Maar als de breuk zo groot is, dat “het zakje” niet of nauwelijks in de palm van je hand past, is het geen overbodige luxe om je arts te bellen en om advies te vragen. Kleine breuken herstellen vaak zichzelf, grote breuken kunnen met een simpele operatieve ingreep verholpen worden[/img]
[/quote][/quote]

laura4493

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:47

ieuw!![color=#FF00BF]moet je nou zelf die darmen in de buik terugduwen??[/color]moet er Niet Aan denkeN!!