Afstammelingen Sirius

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

longvillage

Afstammelingen Sirius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:03

Hoi allen,

We zijn aan't uitkijken om onze merrie te laten dekken in de Gelderse richting. Merrie zelf is 94% Gelders (oude type) dus willen we dit behouden. Onze voorkeur gaat uit naar het lieve karakter omdat in eerste instantie onze dochter hopelijk later met deze gaat rijden.

Wie heeft veulens en/of ervaringen met Sirius afstammelingen? Erft hij zijn vriendelijk en goed karakter goed door en wat met de algemene bouw van de veulens?

Vriendelijke groet en dank voor de reakties!

Longvillage

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:11

Sirius staat bekend om zijn lieve karakter, mede de reden waarom ik er 2 jaar geleden mee gedekt heb. Foto's van mijn inmiddels jaarling Attent in mijn profiel.
Sirius zelf vind ik geen uitzonderlijke hengst om te zien (alhoewel, hij heeft in de huidige generatie geldersen wel het [naam] type vind ik) maar zijn nakomelingen spreken voor hem, op de dag van het gelderse paard vorig jaar liepen echt hele mooie veulens van Sirius.
Ik zal het afstammelingenrapport van hem even voor je opzoeken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:14

Sirius toonde een uniforme collectie voldoende tot ruim voldoende ontwikkelde veulens. De veulens staan ruim voldoende tot goed in het rechthoeksmodel.
Het hoofd is iets lang, maar wel sprekend. De nek is lang en goed gevormd. De hals heeft voldoende lengte, goede bespiering in de bovenlijn en de veulens zetten de halzen er goed op. De schoft heeft voldoende lengte en is voldoende ontwikkeld. De schouder is ruim voldoende van lengte, maar is iets steil van ligging. De rug is iets week. De lendenen zijn goed aangesloten. De croupe is goed van lengte en vorm en is goed bespierd. De broekspier loopt ruim voldoende tot goed door over de schenkel. Het voorbeen is doorgaans wat steil en meermalen steil gekoot. Het achterbeen is goed gesteld. Het fundament heeft veel kwaliteit, maar zou meer ontwikkeld moeten zijn.
De stap is zuiver, voldoende van ruimte en souplesse. De draf is ruim, heeft ruim voldoende tot veel souplesse, veel afdruk en houding en de veulens kunnen in draf goed schakelen. De galop is wisselend van ruimte, afdruk en souplesse. De veulens galopperen niet makkelijk aan.

Er werden 9 geprikte en 6 door de eigenaar geselecteerde veulens getoond. Eén op de dag van het Gelders Paard geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.
De moeders waren wisselend van kwaliteit. Vier merries hebben een Gelderse hengst als vader, de overige merries stammen van tuigpaard- en rijpaardhengsten. Vooral bij Gelderse merries blijkt de hengst zeer goed in staat het Gelderse type door te geven.
Getoond: 15 (+1) veulens uit 36 in 2002 gedekte merries.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:18

de merrie die ik rijd heeft vorig jaar een veulen gehad van Sirius. het is echt een heel mooi dier, goede gangen, goed gebouwd. qua karakter heel nieuwschierig, eigenwijs, maar soms wel ietsje bang. ze kijkt de kat wel uit de boom.
er staan wel een aantal foto's van Amora bij in the picture

Patricia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:57

Wij hebben ook een jaarling van Sirius.
Erg lief dier. Tot nu toe het makkelijkste veulen dat wij gehad hebben. Ze is echt een ontzettende knuffelkont.
Verder is ze erg nieuwsgierig en tot nu toe niet erg snel onder de indruk. Hopelijk houdt ze dit vast, is altijd handig als ze straks beleert gaat worden.
Qua bouw: Ik persoonlijk vind haar hoofd op dit moment te groot. Maar de verhouding klopt nu alweer beter dan 2 maanden geleden.
Verder zou ik zeggen: Oordeel zelf

Foto op 9 maanden
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RGI4ZVS3

Foto's op 11 maanden
http://www.mijnalbum.nl/Foto=EGT8QXYW

http://www.mijnalbum.nl/Foto=MHFEFCTU

Foto op precies 1 jaar (Niet zo'n geweldige foto, maar even voor het idee)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JLT3D467

Qua gangen klopt het afstammelingenrapport dat Janna plaatste behoorlijk goed voor Alena. Wat betreft galop: aangaloperen doet ze vrij makkelijk, doorgaloperen is een heel ander verhaal. Ze valt dan ook makkelijk weer terug in draf. Maar goed, dit is gebaseerd op gedrag in de weide.