aftekeningen die veranderen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

aftekeningen die veranderen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:02

Dit vind ik vreemd: Op de papieren van mijn paard staat dat ze als veulen linksachter een wit beentje had tot aan haar sprongewricht. Dit is niet zo, mijn paard heeft rechtsachter een sokje. Nu heb ik contact gezocht met de fokker om na te gaan wat er met de papieren is misgelopen.
Gisteren kreeg ik een brief van haar met enkele veulenfoto's van mijn paard erbij.
Het veulen op de foto is echt 100% zeker mijn paard (Haar bles en vooral die blik herken ik overal ) Maar op de foto heeft ze inderdaad linksachter een witbeen.
Vreemd hé?
Ik heb de fokker ook enkele foto's van haar gestuurd en ook zij stond versteld. De aftekeningen op haar benen zijn echt veranderd.

Komt dit wel meer voor?

(als dit verkeerd staat, moet je het maar verhuizen )

LDRD

Re: aftekeningen die veranderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:08

Die foto's zou ik wel eens willen zien, want volgens mij kan dat helemaal niet (zeg nooit nooit natuurlijk )

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:10

Ok ik zet er een foto op van haar als veulen en een recente; kan je zelf zien dat het echt wel hetzelfde paard is.

Maar wel even geduld dan, want ik moet ze inscannen enzo.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 01-06-06 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:12

dit is vreemd, ben er erg benieuwd naar!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:28

Afbeelding
Afbeelding
En de veulenfoto
Afbeelding

Nu heeft ze zwarte benen en zwarte hoeven en is ze donkerder, maar dit is toch echt hetzelfde paard?

Ze had nog een veulenfoto waarop ze rechtstaat gestuurd, en daar is echt wel te zien dat haar linkerachterbeen wat bleker is, maar de kwaliteit van die foto is zo slecht, dat er met inscannen helemaal niets meer op te zien valt.
Op deze foto kan je allezins al zien dat ze rechtsachter echt geen sokje heeft.

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:35

het is inderdaat echt wel hetzelfde paard, maar bij het veulen is het moeilijk te zien op de foto, maar noemen ze dat ook geen witbeen wat jou paard nu heeft, ik weet niet precies wanneer ze nou spreken van een sok.......

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:39

ik denk dat dit toch onder de veulenvacht verborgen zat. Had de fokker haar nog nadat het veulenhaar eraf was?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:42

Ik denk een sok hoor, een witbeen komt wat hoger.
Op de schetsen bij de papieren komt het wit wat op het linkerbeen getekent is, ook iets hoger en loopt het achteraan bijna tot aan haar sprongewricht. Op deze foto is het niet zo heel duidelijk, maar je ziet wel dat het wat bleker is tussen haar hoef en haar kogel en achteraan haar pijpbeen, vind ik.
Op die andere foto die ik heb lijkt ze wat ouder en is het wat duidelijker, maar het bleke loopt daar echt zoals het getekend is in haar papieren.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:43

ik dacht ook dat mn shetje een vosje met witte benen had maar is toch helemaal vos geworden.

Afbeelding
vorig jaar

Afbeelding
foto van een paar weken trug

bachelor heeft ook wit aan zn voor benen maar ik denk dat dat ook gewoon vos wordt achter blijft zeker wit
Afbeelding

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:44

fjordnina schreef:
ik denk dat dit toch onder de veulenvacht verborgen zat. Had de fokker haar nog nadat het veulenhaar eraf was?

Ik denk dat ze op vrij jonge leeftijd verkocht is, want haar vorige eigenaar had haar al als veulen. (hoe oud ze juist was, weet ik niet)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:48

@ areke: ja, bij jou veulen zie je achteraan echt wel duidelijk de scheidingslijnen tussen het witte en het gekleurde.
Bij jou shetje zijn er net als bij mijn paard geen duidelijke lijnen zichtbaar.

Wat ik vooral gek vind, is niet dat het wit linksachter verdwenen is, maar vooral dat ze nu rechtachter een sok heeft, terwijl daar op de veulenfoto's absoluut niets van te merken is.

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:49

ik heb ff gegoogeld en het schijnt dat je van een witte sok spreekt als het wit onder de kogel zit, en bij die van jou is het toch echt boven de kogel, dus dan spreek je van een witbeen.....

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:09

Op die veulenfoto kun je het niet echt duidelijk zien, maar met zo;n bles is het wel duidelijk dat het om hetzelfde paard gaat, lijkt me zo . Er is gewoon iets mis gegaan met de registratie van het witte voetje/beentje.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:15

Bij een veulen zijn de scheidingslijnen meestal goed te zien, maar als de basiskleur op een veulen nog heel erg licht is kan het zijn dat het verkeerd geschetst wordt. Dat is dus waarschijnlijk wat er gebeurd is. Wat die Shetlander betreft kan je denk ik zien dat het geen echt wit is, maar de veulenkleur op de benen. Sokken worden ook vaak (niet altijd) weggegeven doordat de hoeven dan ook bijbehorend licht of gestreept zijn inplaats van zwart. Op de foto van het paard van TS als veulen kan je zien dat de linkerachter hoef donker is en het het randje vacht erboven zwart is - daaraan kun je dus zien dat dat hele been zwart wordt.

Zo heeft ons nieuwe veulie heeft helemaal geen wit aan de benen en dus ook 4 donkere hoeven :
Afbeelding

-x-

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:49

tonie schreef:
ik heb ff gegoogeld en het schijnt dat je van een witte sok spreekt als het wit onder de kogel zit, en bij die van jou is het toch echt boven de kogel, dus dan spreek je van een witbeen.....

Als je het hebt opgezocht, dan geloof ik je.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:54

Nouska schreef:
Bij een veulen zijn de scheidingslijnen meestal goed te zien, maar als de basiskleur op een veulen nog heel erg licht is kan het zijn dat het verkeerd geschetst wordt. Dat is dus waarschijnlijk wat er gebeurd is. Wat die Shetlander betreft kan je denk ik zien dat het geen echt wit is, maar de veulenkleur op de benen. Sokken worden ook vaak (niet altijd) weggegeven doordat de hoeven dan ook bijbehorend licht of gestreept zijn inplaats van zwart. Op de foto van het paard van TS als veulen kan je zien dat de linkerachter hoef donker is en het het randje vacht erboven zwart is - daaraan kun je dus zien dat dat hele been zwart wordt.

He ja, dat zwarte randje. Dat was mij nog niet opgevallen. Ik dacht dat dat gewoon vuil was.
Maar inderdaad, ze heeft aan al haar benen zo'n zwart randje. Alleen aan het rechterachterbeen (waar ze nu een witte hoef en witbeentje heeft) is er geen randje. Dan klopt het inderdaad.

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:23

tonie schreef:

uuh niet zo goed opgelet dus, het ging om links achter oeps foutje...

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:29

Nouska jouw veulen word schimmel die zijn vaak donkerder.
Bijna alle veulens worden geboren met lichte onderbenen, sommige lijken zelfs bijna wit, echter als het verhaard word het been gewoon donker.
Op de veulenfoto zie ik dus alleen de typische lichte onderbenen.

Nouska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:27

Meavey schreef:

Daar ligt het (wat eigenlijk?) niet aan hoor. Dit is gewoon haar eigen kleur die ze onder haar schimmelkleur zal behouden - donkere vos. Als we de hengst op een bijv. isabel hadden gezet die met hem een uitschimmelend isabel-veulen zou krijgen, dan was de basiskleur natuurlijk isabel en daarmee licht. We hebben al verschillend gekleurde uitschimmelende veulens gehad, en niet-uitschimmelende, met of zonder aftekeningen. Ik heb haar pic hier neergezet omdat ze geen sokjes heeft en dat kan je bij haar mooi zien omdat ze donker van kleur is. En dat ze schimmel wordt weten we alleen omdat ze al witte kringen om haar ogen heeft, maar anders was ze gewoon nog geworden. Of ben ik nu onnodig aan het doorratelen (het is al vrij laat en ik ben er niet helemaal meer bij )?

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:30

Nouska schreef:
Meavey schreef:

Daar ligt het (wat eigenlijk?) niet aan hoor. Dit is gewoon haar eigen kleur die ze onder haar schimmelkleur zal behouden - donkere vos. Als we de hengst op een bijv. isabel hadden gezet die met hem een uitschimmelend isabel-veulen zou krijgen, dan was de basiskleur natuurlijk isabel en daarmee licht. We hebben al verschillend gekleurde uitschimmelende veulens gehad, en niet-uitschimmelende, met of zonder aftekeningen. Ik heb haar pic hier neergezet omdat ze geen sokjes heeft en dat kan je bij haar mooi zien omdat ze donker van kleur is. En dat ze schimmel wordt weten we alleen omdat ze al witte kringen om haar ogen heeft, maar anders was ze gewoon nog geworden. Of ben ik nu onnodig aan het doorratelen (het is al vrij laat en ik ben er niet helemaal meer bij )?

Nee je begrijpt me niet, bijna alle veulens hebben juist lichte benen, dat is een natuurlijk schutkleur iets.
Maar schimmel veulens zijn juist extreem donker bij de geboorte, en hebben al gekleurde benen.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:54

Het is officieel: Ik ben te slaperig om normaal te kunnen reageren
Ik snap wat je bedoelt, maar zij had (vind ik dan he) net zo goed gewoon donkervos kunnen worden, het is niet zo dat ze duidelijk donkerder is ofzo, er zit wel zo'n gloed overheen zoals "normale" veulens ook hebben. Hoewel, nu je het zegt..

edit: nee, ik blijf erbij, ze ziet er "gewoon" donkervos uit:

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Nouska op 01-06-06 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:56

van een heel been dat verwijnd.. nee nog nooit gehoord. maar gaat zo te zien idd wel om het zelfde paard.

aftekeningen die veranderen zag ik ook bij mijn eigen (kolletje)
als veulen:
Afbeelding
toen ik haar net had:
Afbeelding

hij krimpt gewoon

apart hoor om te zien dat aftekingenen zo kunnen veranderen

Jikke1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:15

Een van mijn pony's is als veulen alleen donkerbruin genoemd, staat dus ook op zijn papier. Hij heeft nu achter twee witte kroonranden en enkele witte haren op zijn voorhoofd. Het zijn geen onwijze aftekeningen ofzo, maar ze zijn er wel!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:56

Bij mijn merrie waren ze de enkele witte haren ook vergeten, die zaten als veulen waarschijnlijk verstopt onder de voorpluk. Mijn zwarte veulen is pikzwart geboren, behalve het linkerachterbeen waar een witte stip in haar kootholte zit, dat been werd lichter. Nu ze verhaart, wordt dat been ook weer zwart. Dus veulens worden niet altijd met lichtere benen geboren, vaak zijn dit de benen waar aftekeningen aanzitten. Hier een foto van mijn veulen (ze is nu al 3mnd oud) Hier kun je het kleurverschil goed zien van de benen.
Afbeelding

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:20

Ik heb dat met het schetsen van mijn veulen 2 jaar geleden ook gehad. Ik dacht zeker dat ze witte sokjes had. Maar de schetser zweerde dat het gewoon helemaal vos werd, met geen enkele aftekening. En hij heeft helemaal gelijk gekregen!