[TI] Wisselen van tanden bij tinkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Wisselen van tanden bij tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 08:15

Een vriendin van me (paardentandarts) viel het op dat een tinker extreem vroeg was met wisselen. Qua gebit was dit paard bijna een jaar ouder dan in werkelijk.

Wie heeft dit eerder meegemaakt? Wie weet wanneer zijn tinker gewisseld heeft (en welke tanden/kiezen) en wat is de leeftijd van dit dier?

Ervaringen?

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:18

Nou mijn ruin is nu bij na 3 (dus nog 2) die zijn er al een paar maanden geleden uit gegaan. Dit is geen tinker, maar volgens mij is het bij elk paard het zelfde de een is vroeger als de ander.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 08:18

Kimdj19 schreef:
Nou mijn ruin is nu bij na 3 (dus nog 2) die zijn er al een paar maanden geleden uit gegaan. Dit is geen tinker, maar volgens mij is het bij elk paard het zelfde de een is vroeger als de ander.

Weet je ook wélke tanden/kiezen?

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:31

Ga er maar vanuit dat het tanden wisselen volgens het boekje loopt.
Tot nu toe zijn van alle twee jarigen die ik heb en gehad heb rond 2 1/2 jaar de voorste tanden gewisseld.
En wat wij vaak nog niet weten, wat is de geboortemaand van het paardje.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:33

Helaas, Jes is bij mij gekomen als 7-8 jarige. Dus ik heb haar niet zien wisselen
Is het ook niet zo dat ze door het voedselaanbod in Ierland/Engeland hun tanden eerder afslijten? En dat ze daardoor ook ouder lijken dan dat ze zijn?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:52

Jordy lijkt qua gebit ook ouder dan hij is. Wel heeft hij op tijd gewisseld, met 4,5 wisselde hij zijn hoektanden (daarvoor had ik hem nog niet). Ik heb hem gekocht als zijnde 5,5 jarige, maar door het wisselen bleek hij jonger te zijn. Dat werd later ook bevestigd door zijn eerste eigenaresse (Dienie).
Jordy's tanden zijn erg gesleten, en zien er ouder uit dan ze zijn. Kan niet liggen aan het voedselaanbod in Ierland bij hem, hij is namelijk als jaarling geïmporteerd.

frenia

Re: Wisselen van tanden bij tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:54

Het zou iig wel stroken met wat ik denk over Angel.

Ze zou er nu volgens tandenschatting 6 moeten zijn...ik schat haar eerder 4 à maximaal 5 nu
Aan de hand van haar gedrag en aan de hand van de groei die ze nog doormaakt...
Ik vind het echt gek, maar ze is inmiddels al door 5 verschillende mensen op tanden/leeftijd gecontroleerd en allemaal onafhankelijk zeggen ze hetzelfde, maar anderzijds schatten ze haar ook een jaar tot 2 jaar jonger aan de hand van andere kenmerken...

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:11

Macho kocht ik als 3 jarig in oktober 2002 met in de achterhoofd dat hij per 1 januari 4 werd.

Door zijn gedrag (ik schatte hem jonger,schrik akties ect.)hebben toen meerdere mensen naar zijn tanden gekeken,
ze schatten hem zelfs ouder totdat hij ging wisselen !
Hij wisselde voor het laatst in augustus 2004 zijn laatste tanden dus word hij nu 6.

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:35

Silas is in december 2005 begonnen met het wisselen van de middelste boventanden en de middelste ondertanden zijn op dit moment lichtjes in aantocht...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 12:24

Het ging nu om een tinker die nog 3 moest worden die reeds de doppen van de 3e kies (van voren gezien) aan het verliezen was.
Deze wisseling is normaal rond 3 jaar en 10 maanden ongeveer.

Deze paardentandarts (met opleiding veearts en toen in Amerika paardentandheelkunde) vroeg dit aan mij, omdat ze het nogal frappant vond.

Daarbij heb ik al regelmatig gehoord dat mensen met tinkers te horen kregen op bijv. een keuring dat het dier al ouder was (vooral in de leeftijd 3-5 jaar)

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:11

Dat laatste is me inderdaad ook opgevallen Leonoor, zelfs ook bij paarden waarvan de geboortedatum of in ieder geval jaar bekend is. Bij Jordy ook. Op de 1e keuring was hij 6, maar hij moest meedoen bij 7 jaar en ouder, omdat de DA zei dat hij 7 was.
Ook Kieran werd als ouder beoordeeld terwijl MelanieS (is het toch?) hem als veulen gekocht heeft en het dus zeker weet.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:13

Ariebren schreef:
Tot nu toe zijn van alle twee jarigen die ik heb en gehad heb rond 2 1/2 jaar de voorste tanden gewisseld.

Ik wil hier bij nog wat aanvullen ter discussie.
De tabellen die gebruikt worden voor tanden lezen en leeftijd bepalen zijn gebaseerd op onze paarden die opgegroeid zijn in handen van mensen. Dus altijd goed gevoerd volgens ons.
Maar onze bonte paardjes zijn in principe zelf verzorgend geweest.
Dus die zochten hun eigen kostje op.
Kregen ze daardoor niet een betere gevarieerde voeding dan wat wij doen??

Dus andere mineralen, enz zodat het tanden wisselen op een andere leeftijd gebeurd??
En wordt deze ontwikkeling dan niet doorgegeven aan de veulens??
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 01-06-06 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:15

Het paard in kwestie was een in nederland geboren tinkertje, dus bij hem gaat het sowieso niet op.

Het is jammer dat ik er bij baggio gewoon nooooit op gelet heb
Daar vroeg ze in eerste instantie dan ook naar.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:26

gam is naar zeggen van 1998 en begon rond dec 2002 met zijn eerste hoektand te wisselen maar was een jaar later met zijn laatste bezig. dat is niet normaal, ze horen ze vrij vlot achter elkaar te wisselen. de keurings VA dacht in 2004 dan ook dat hij van 1999 is. ik leg de link tussen zijn 'late' wisselen. de tandenfee kon met zekerheid zeggen dat hij inderdaad van 1998 is, zij heeft hem vanaf het begin dat ik hem heb al onder behandeling.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:26

cayuse wisselde zijn voorste snijtanden op 2.5 jarige leeftijd * tijdens hengstenkeuring in heerde*
Onderste ook rond die leeftijd. daarna kwam de rest pas
dus heel netjes via schema

Mijn fries was ook keurig op tijd.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:27

Ariebren schreef:

jup idd
Offie heb ik op 1-1 staan. want er is niks bekend.
Nu kan hij BV wel in augustus zijn geboren of weet ik wat.

Dus dat is idd ook een punt.
MITS je weet wanneer hij geboren is

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:27

Fayette deed ook alles netjes via het schemaatje.
Is in NL geboren en middelste snijtanden (onder en boven) op 2.5 jarige leeftijd, snijtanden daar naast (onder en boven) op 3.5 jarige leeftijd, hoeksnijtanden (onder en boven) op 4.5 jarige leeftijd.

Kiezen weet ik niet... ik ben die snijtanden al nooit tegen gekomen in een voerbak o.i.d. laat staan d'r kiezen