Ulster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wondertje

Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 17:14

Wie heeft er informatie/foto's/nakomelingen van hengst Ulster (1978). Ik kan weinig over hem vinden, iemand info?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:20

Ik heb een merrie,dat is een Belisar X Ulster,foto in mijn profiel.

Verrichting Ermelo 1981
Zeer brutaal, moedig en af en toe eigenzinnig. Vriendelijk, attent en bijzonder speels. Hij is eerlijk en heeft een goed humeur. In het begin steigerde hij af en toe. Heeft dat later niet meer gedaan, maar onderwerpt zich pas aan de ruiter, nadat hij heeft laten zien dat hij er is. Weinig geconcentreerd op zijn werk. Beweegt zich gemakkelijk. Draagt zijn hoofd graag te hoog en moet nog meer lengte in de hals krijgen. Moet zijn bovenlijn meer aanspannen.
Als hij goed geconcentreerd is laat hij een ruime, regelmatige, krachtige stap zien met een goede impuls. Als hij zijn aandacht niet bij het werk heeft, wordt zijn stap onregelmatig. Draf voldoende. Draaft met voldoende impuls maar regelmaat laat te wensen over. Goede galop. Veel impuls, brengt in galop achterhand goed onder de massa. Zou in galop meer voorwaarts en minder opwaarts moeten gaan. Springt gemakkelijk en handig met veel inzet. Veel vermogen en veel techniek. Pleegt na de landing soms verzet. Omdat hij zichzelf op de hoefballen trapt, is hij met springen gereden met springschoenen. Goede terreingalop. Pakt in terrein goed aan maar is door zijn koppigheid soms niet goed door op de hindernissen. Trekt goed. Levendig orenspel, looplustig. Werkt met plezier. Ervaart werk als zeer licht. Bereidheid om te werken is in de loop van het onderzoek toegenomen van matig tot ruim voldoende.
Rijproef: goede verrichting.
Springen ohz: erg speels en weinig geconcentreerd tussen de hindernissen, wel attent op de sprong.
Springen vrij: goed oog op de sprong.
Aangesp proef: laat zich moeilijk rechtuit sturen, speelt veel.
Terreinproef: in steeple goede terreingalop, ruim op de sprong; in cross goede galop.
Voldoende aanleg als dressuurpaard en zeer veel aanleg als spring- en terreinpaard.
Bij aankomst schrale voedingstoestand. Tijdens onderzoek gegroeid en gespierder geworden. Kreeg meer brok dan normaal.
Stond in het begin graag met voorbenen in de voerbak, wat later minder is voorgekomen. Verder rustig stalgedrag.
Geen veterinaire bijzonderheden.
Rapportage afgesloten op 03-06.

Rijproef x 3 7
Springen vrij x 4 8.5
Springen ozh x 1 8.5
Aangespannen x 1 7
Terreinproef x 3 8
Karakter x 3 7
Trainingsrapport x 5 9
Puntentotaal 160.50
Max punten 200
Plaatsing 8e van 20 (17)
Jaar verrichting 1981
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1983 (veulens)
Goed ontwikkelde veulens toonde de hengst Ulster. De groep geprikte veulens bleek rijtypischer van bouw te zijn dan de groep uitgezochte veulens. In het algemeen konden de veulens even meer ras en klasse hebben.
De hoofden waren droog en goed gevormd. De veulens dragen in het algemeen de halzen vrij hoog, waarbij de overgang van de hals op de schoft/schouder een vloeiender verloop kan hebben; in de groep uitgezochte veulens kwam nog wel eens een armgespierde hals voor. De schoft loopt voldoende lang door, maar moet er nog ingroeien. De schouders liggen er goed in bij goede ontwikkeling. Rug- en lendenpartij zijn sterk met goed aangesloten, sterke verbindingen. Een enkele keer waren de lendenen iets bol. Hoewel de croupe nog wel eens hellender zou kunnen zijn, bleken lengte en bespiering goed te zijn. De voorbenen zijn goed gesteld, voorzien van een ontwikkelde voorknie. In enkele gevallen was er sprake van een insnoering onder de voorknie. Het achterbeen is goed van bouw en stand met goed ontwikkelde gewrichten, in enkele gevallen is de stand even steil.
De stap is goed met voldoende ruimte. De draf is sterk met beste onderbrenging van de achterhand, veel ruimte, goed zweefmoment en goede schoudervrijheid maar zou even meer elasticiteit kunnen vertonen.
De veulens gingen vergezeld van in doorsnee eenvoudige, weinig rijtypische merries.
Getoond: 10 veulens uit 23 dekkingen.

Afstammelingen 1986 (3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Ulster wordt één jaar uitgesteld vanwege minder dan 10 getoonde nakomelingen.

Afstammelingen 1987 (3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Ulster voor de WPN-fokkerij gehandhaafd.

Afkeuring 1994 (januari)
December 1993 heeft de hengstenkeuringscommissie de fokresultaten beoordeeld van de goedgekeurde hengsten. De beoordeling van de hengsten met 7-jarige en oudere nakomelingen heeft plaatsgevonden op grond van de resultaten van de kinderen in de sport. De index is daarbij de belangrijkste leidraad geweest. De commissie heeft zeker bij de hengsten die de eerste 7-jarige nakomelingen in de sport hebben, de nodige voorzichtigheid in acht genomen. Maar anderzijds, hengsten die in de huidige stand van de fokkerij geen bijdrage aan de verbetering leveren worden van de lijst van goedgekeurde hengsten afgevoerd. Op grond van deze uitgangspunten wordt Ulster afgekeurd.
Een afzonderlijk protocol is niet gepubliceerd.

Herkeuring 1994 (februari)
De herkeuringscommissie zag geen aanleiding om de beslissing van de hengstenkeuringscommissie inzake de hengst Ulster te herzien (...). De herkeuringscommissie heeft nota genomen van de commotie die is ontstaan nadat deze oudere hengst was afgewezen. Dit heeft echter geen enkele invloed gehad op de uiteindelijke beslissing van de herkeuringscommissie. Zij benadrukt nogmaals dat voor deze nu afgewezen hengst geldt dat hij in een eerder stadium wel heeft bijgedragen aan de voortgang van het paardenbestand, maar dat volgens de huidige stand van zaken in de fokkerij geen bijdrage meer verwacht kan worden (publ. 10-02-94).

Sportindex
Jaar berekening 2006
Aantal veulens stationsverrichting 8
Aantal veulens springindex 120
Betrouwbaarheid springindex 88
Springindex 102
Aantal veulens dressuurindex 121
Betrouwbaarheid dressuurindex 88
Dressuurindex 85
Typisch, modern gelijnde rijpaardhengst die nog iets edeler zou kunnen zijn. Het beenwerk is voldoende hard. Het model zou nog iets meer foktype kunnen vertonen.

1996 export naar Groot-Brittannië

1996 goedgekeurd AES

1996 (november) goedgekeurd NAWA

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:19

Ik heb ook een nakomeling van Ulster. Zie voor foto's mijn profiel

Attitude

Re: Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:45

Ik heb een Ulster x Pericles merrie.
Over het algemeen zijn de Ulsters niet de makkelijkste.
Hebben veel van hun vader weg.
In de omgang is ze super lief, makkelijk op de trailer/wedstrijd/toiletteren/als het veulentje erbij loopt. Maar met trainen, tjonge, drakerig, ze haalt alles uit de kast om je eraf te krijgen.
Toch geeft ze dit niet door aan haar nakomelingen.
We hebben een supermakke jaarlinghengst van future uit haar en de driejarige ronaldo merrie is ook superbraaf.
Haar oudste zoon Murdock loopt Z2 dressuur onder een blind meisje, en heeft zich onlangs erg goed geklasseerd in Duitsland ( in de gehandicaptensport).

Jazz komt ook uit een moeder met Ulster als vader, Jazz staat ook bekend als niet de makkelijkste.
Het zijn paarden met karakter.

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:29

Ik rij een Ulster x Swap merrie, zie profiel. Geen makkelijke tante. Heet en drakerig... Maar Swap is ook volbloed, dus ze hebben dubbelop pit....
Merrie is ook niet zeer praktisch gebouwd (lees: lang en groot)

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:06

Mijne is heel anders als jullie allemaal beschrijven

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:56

Het paardje van mijn moeder is een Cavalcadour x Ulster
Erg braaf en leuk met rijden... af en toe wel bere sterk. Kan leuk sprongetje maken! Op de trailer is het niet zo fijn maar daar heeft ze een keer wat mee meegemaakt. Fotos staan in mn profiel heet Just a Lady

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:00

Zij heeft ook een wit randje of dr oog

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:07

wij krijgen a.s. zaterdag een Ulster x ? ...dat ben ik dus vergeten. Kijk zaterdag wel ff in de papieren.

*edit*...weet het alweer...Ariska

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:20

@ wondertje... Dat is gewoon dr oogwit hoor... Of had je t tegen een ander??

kissmeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:58

ah wat cool een (oude)topic over ulster!
mijn paardje is ook een ulster.niet echt super mooi ma wel lief en kan goed lopen(hele stabiele gangen).
Rodania Jaman heeft een cavalcadourx ulster...mijn vorige paardje was een cavalcadour ma moest helaas weg i.m.v een beenblessure
haha die just a lady is dus de combie van hun 2:P

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:44

kissmeB haha wat grappig dat ja... jammer dat je paardje een beenblessure kreeg!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:46

Afbeelding

Afbeelding

Bendert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:49

Ik heb ook een Ulster (x Joost) gehad. Leek qua bouw wel op Ulster als ik de bovenstaande foto bekijk. Was echt een erg fijn paard , is helaas een paar weken geleden verkocht.

kissmeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:05

zo heeft lang geduurd, maar diegene die foto's van mijn Ulster willen zien...ze staan erop!
en ook mijn(nouja was) cavalcadour dus RodaniaJaman als je wil zien of ze op elkaar lijken:P

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:52

Ik heb een Ditmar x Ulster ( zie foto's in mijn profiel)
In de omgang heel lief en makkelijk maar onder het zadel is het een pittige tante..

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:51

5 jaar geleden hebben we linette verkocht, zij is een halfzus van een merrie die ik nog heb uit dezelfde moeder (kunstenaar x cadet). Linette was dus van ulster, het was een lastig paard en niet voor iedere ruiter. Qua typ vond ik haar de mooiste merrie die we uit deze moeder hebben gehaald en in de gangen was ze vlak en beter bewegend dan de moeder. Ulster is toch eigenlijk vooral afgekeurd op gedrag van zijn nakomelingen?

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 01:25

ULSTER lastig voor miner handige ruiters maar ondanks afgekeurd ben ik er niet vies van in de moederlijn.

Ik wacht nog op de juiste merrie qua bloedopbouw en karakter om daar mijn fokkerij mee te verrijken.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:30

Labine schreef:
ULSTER lastig voor miner handige ruiters maar ondanks afgekeurd ben ik er niet vies van in de moederlijn.

Ik wacht nog op de juiste merrie qua bloedopbouw en karakter om daar mijn fokkerij mee te verrijken.

Ik heb er een, uit de Karla/Morka stam
Geeft super paarden en dr moeilijke karakter niet door.

Er zijn weinig Ulster merrie's uit goede merrielijnen, daarom ben ik met die van mij best blij. Volgend jaar een TC Ravel veulen uit deze merrie. Dus als je interesse hebt

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:48

Mijn merrie heeft een super moederlijn Ulster X Doruto,ze is alleen niet te koop :-}.Verder is ze wel apart,maar onder het zadel super ijverig.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:24

Ik ken iemand die heeft ulster in zijn begin jaren gereden. Volgens hem heeft Ulster te weinig kansen gehad. En heeft hij teveel de stempel 'lastig' gehad die hij eigenlijk niet verdiende.

kissmeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:00

mijnes is soms best sterk met rijden, maar ook nog heel leergierig ondanks haar 13jaar:P maar super lief in stalgedrag etc gewoon een leuk ulstertje:P

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:22

Vajramani: Wat zei diegene nog meer over de hengst?

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:14

Hij vond het een geweldig dier. Hij heeft Ulster in de begin jaren gereden in de hengstencompetitie.
Ulster kon wel eens lastig zijn maar niet echt extreem.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:35

Oke,goed om te weten! Dan word hij dus onterecht vaak bestempeld als lastig.