Wij hebben een jaarling merrie van Landor S, en ze valt ons zeker mee.
Vrij groot, zeer hoogbenig en toch niet te heet en behoorlijk gangwerk. Landor S heeft in Duitsland de naam om bloederige paarden te geven die niet altijd even makkelijk te rijden zijn.
Als veulen had ze wel zeer veel loopneiging, kon soms wel 15 tot 20 minuten aan een stuk door de weide galloperen als ze pas buiten gezet was, maar dit is nu als jaarling sterk geminderd.
Het karakter valt eigenlijk zeer goed mee, heel eerlijke merrie en zeker niet moeilijk in de omgang, want zoals gezegd had men ons daar voor gewaarschuwd. Afwachten hoe ze onder het zadel zal reageren.
Enige minpunt was de halsvorm. En je kan dit eigenlijk ook wel aan Landor S zelf zien. Ik weet niet goed hoe ik dit moet beschrijven. Men kan niet echt van een zware onderhals spreken maar de hals heeft bij de aanzet de nijging om langs de onderzijde een verkeerde buiging te maken. Als veulen waren er perioden dat dit zeer uitgesproken was, zodanig dat we zelfs voor een hertenhals begonnen te vrezen, maar dit is er helemaal uitgegroeid. Afwachten hoe ze er als 3 jarige zal uitzien.
Het is natuurlijk maar een jaarling, maar zoals de merrie nu evolueert is het voor ons zeker voor herhaling vatbaar.
Hier werd een dekgeld van 1400 € genoemd, maar in de brochure die ik dit jaar van Sosath ontving stond toch nog steeds 1100€ vermeld.