paar vraagjes over veulen van moeder halen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady_

paar vraagjes over veulen van moeder halen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 14:38

de titel zegt het eigenlijk al, ik heb een paar vraagjes over het veulen van de merrie halen..

- als ik mijn merrie eraf haal dan staan ze allebei heel erg te hinniken enzo (logies natuurlijk) maar negeren jullie dat? en rijden jullie dan gewoon door? of stoppen jullie?

- hoelang mag het veulen van de moeder af? kan ik bijvoorbeeld weer naar de ponyclub of 1 uur priveles? (wel opbouwen natuurlijk kwa conditie )

- als jullie met de merrie weg zijn, blijft er dan iemand bij het veulen op stal of kan ik het veulen gewoon alleen laten?

- na hoeveel tijd zijn jullie weer wedstrijden gaan rijden, en hoe doen jullie dat met een veulen?

sorry, het zijn best veel vragen alleen ik heb geen idee hoe ik het allemaal moet gaan doen enzo..

vast bedankt

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:11

Ik ben na een week begonnen met mijn merrie in een andere stal te zetten, 5 minuutjes en elke dag een beetje langer, na een week kon ik mijn merrie rustig poetsen, zonder dat ze naar het veulen hinnikte en zo moet je dit opbouwen. Zorg wel dat als je uiteindelijk zonder je veulen weggaat, dat hij in een veilige stal staat, waar hij niet over de deur kan springen of zich ergens aan kan bezeren. En rustig opbouwen, het veulen heeft de melk hard nodig om te groeien.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:28

Bij de stoeterij hier rijden ze de eerste week al en de eerste keer gewoon iets korter, minuut of twintig en ze laten het veulen gewoon alleen op stal. Hinniken negeren en rustig beginnen met de merrie. Dan de tijd gewoon op gaan bouwen. Ze wennen er erg snel aan.

wybregje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:58

laat wel iemand het veulen even in de gaten houden als je even weg gaat met de merrie,ik had een paar jaar terug een veulen die als een gek tekeer ging.Hij bonkte gewoon met zijn hoofd tegen de box deur en bezeerde zichzelf.Toen er de eerste keren even iemand bij bleef,die een beetje op stal rommelde en rond liep,ging het over.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:09

Als bij ons op stal een veulen is geboren dan gaan ze na +/- een weekje weer een beetje longeren.
De eerste keer 10minuutjes en dan steeds iets langer.
na een weekje gaan ze dan weer rijden op de merrie en de eerste keer is meestal dan iets van 20 minuten tot een half uurtje.

na 2 maanden of langer gaan ze weer op wedstrijd.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:58

oke bedankt allemaal..