Palomino shet dekken of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindske

Palomino shet dekken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:57

hey,

Heb een hele rare vraag maar mijn neef kwam er mee af.
Ik heb een palomino shet (of kruising weet het eigenlijk ni) van +/-1m of groter.
zal er deze avond een foto van op zetten als iemand wil zeggen hoe ik dat moet doen?

Hij fokt ezels met papieren hij heeft en hele mooie ezels hengst. Nu vroeg hij of ik mijn pony wilde laten dekken. Omdat ze toch bij vele in de smaak valt omdat je palomino niet zo veel ziet bij shetjes. En omdat het op een grijze ezels hengst met het palomino gen misschien wel een mooi kleur zou geven. Maar wat daar van zou verder komen ?

Maar ik kweek al niet met haar omdat ik bang ben dat een shet veulen misschien al snel in de slachthandel zou terecht komen. En de pony's gaan al niet zoveel meer. Zelf bij houden is geen optie ik heb immers al 3 shetjes en een groot paard dus dat zou te veel worden.

Ik heb zelf ooit al wel een kuising shet ezel gezien een vosje was wel heel mooi maar ik weet niet wat andere mensen hier van vinden.
Bestaat hier eigenlijk wel een markt voor ?

Ben eigenlijk niks van plan hoor maar ik vroeg me gewoon af of er mensen zijn die hier echt op kweken?

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:00

Ik ben er zelf niet echt een voorstander van aangezien ik liever de diersoorten puur houd, maar je moet het natuurlijk zelf weten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:05

Het lijkt mij eigenlijk wel een geinige combi, maar echt markt denk ik niet dat er voor is. Je weet ook niet zeker of de kleur apart wordt of gewoon grijs. Er is wel markt voor palomino kleurige shetten en dan liefst met papier. Als je het zelf niet kunt houden en dus fokt voor de verkoop dan word ik ook wat sceptisch.
Mijn shet wordt dit jaar gedekt en ik wil het veulen houden maar ze gaat evengoed naar een goed gekeurde shetlandhengst.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:10

Ik vind dit bewust er voor kiezen om een 'misvormd' diertje op de wereld te zetten....... ezel en shetlander behoren allebei tot de paardachtigen maar zijn wel een aparte soort. Dit is in mijn ogen vervuiling van het ras....... Als het een ongelukje zou zijn, ja dan kun je er niets aan doen, maar bewust kiezen hiervoor, nee, dat vind ik niet kunnen.

Je laat een kleine hond toch ook geen kat dekken omdat er dan misschien 'een geinige combinatie' uitkomt?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:55

Ach, in de hoefslag stond een combi van een zebra en een bonte lusitano, was ook geinig. Als je het voor jezelf wilt fokken mag iedereen dat lekker voor zich weten, maar als je het zelf niet kunt houden zou ik het niet doen.

Lindske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:25

Het was mijn neef zijn vraag dus dan zou hij het nemen maarja het mag dan wel familie zijn je weet nooit of hij het veulen dan beu zou worden. En verkopen daarom dat ik deze info vroeg.

unamie

Re: Palomino shet dekken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:14

als je het veulen zelf kan houden is het misschien wel leuk
maar zelf zou ik het nooit doen
als het veulen de verkoop in gaat is de kans groot dat het op een paardenmarkt komt
(muil) ezels zijn op paardenmarkten vaak het mikpunt van spot
dus denk goed na voordat je aan zoiets begint

Peterina

Re: Palomino shet dekken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:23

Er is inderdaad een markt voor: slacht !!

Verder, als het zelf van plan bent om te houden, doen.
Maar denk goed na wat voor combinatie ... qua bouw ... eruit kan komen, voorbeeld, ezel hoofd, shet benen, lange lijf, ... lijkt mij meer een niet te doen combinatie.

En daarbij er is zeker geen garantie dat je de palomino kleur krijgt ... met een normale kruising 50% ... maar met de sterker ezel kleur nog minder. Ezel kleur genetica ligt toch een beetje anders dan dat van een paard !

Palomino shetlanders zijn niet zeldzaam. Er staan al verschillende goedgekeurde hengsten op de lijst bij de Royal Belgian Palomino Stamboek.