Veulentje fokken & kosten opfok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

misssixty

Veulentje fokken & kosten opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:21

Hallo allemaal!

Mijn vriend en ik gaan waarschijnlijk volgend jaar een veulen fokken bij mijn merrie (Niveau x Rossini).
De bedoeling is om het veulen direct weer te verkopen zodat we er naast veel plezier ook een beetje geld aan over houden

Maar...... stel dat we het veulen niet kwijt kunnen...
Heeft iemand enig idee wat je dan kwijt bent om het veulen 3 jaar in opfok te hebben? Dit alles inclusief smit, wormkur etc...

Groetjes Nina

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:00

Mag ik je een illusie armer maken?

listiglistje

Re: Veulentje fokken & kosten opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:07

Een veulen fokken kost minstens evenveel als wat hij opbrengt....met alle risico's van dien (en je merrie) nog niet meegerekend!

Kortom het kost alleen maar heel veel geld, tijd en een bult risico!

Advies; niet doen dus

Anoniem

Re: Veulentje fokken & kosten opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:16

listiglistje schreef:
Advies; niet doen dus

Zover was ik nog niet, mss dat TS evengoed nog wel een veulentje wil als ze zich realiseerd dat het veel geld en tijd kost. Het is tenslotte wel erg leuk als het allemaal goed gaat.

Als het voor de verkoop is hoop ik dat je een mooie, brave, gezonde, goed presterende merrie hebt, liefst met een merrielijn die uitpuilt van de predikaten. Als ze daar niet aan voldoet wens ik je veel succes met verkopen.

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 20:40

M'n merrie is nog maar 4 dus heeft nog niet veel gepresteerd.
Ik weet dat er risico's aan zitten maar het lijkt me ook erg leuk om een veulen bij mn merrie te fokken..
Eventueel kan ik het veulen houden en zelf als nieuw rijpaard gebruiken dus als ze niet verkocht wordt maakt het niet zo veel uit..

Maar kunnen jullie me geen schatting geven hoe duur 3 jaar opfok is? Want daar ben ik eigenlijk benieuwd naar

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:00

Dat kun je zo goedkoop (duur) maken als jezelf wilt De prijzen verschillen nogal al naar gelang de stal aanbiedt en dit kun je beter navragen/opzoeken bij een opfokstal.

Eerst je merrie maar eens drachtig krijgen. Verwacht geen hoofdprijs voor je veulen. Het zal je zelfs waarschijnlijk meer kosten dan dat het opbrengt.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:20

misssixty schreef:
Ik weet dat er risico's aan zitten maar het lijkt me ook erg leuk om een veulen bij mn merrie te fokken..

Bespreek het toch nog maar eens met je vriend,mischien heeft hij een andere oplossing

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:52

Reken op een dikke 5.000 euro aan kosten van geboorte tot 3 jaar oud.

Reken op een dikke 1500 euro kosten als je KWPN fokt, dat is vanaf eerste scan tot en met de enting direct na de bevalling.

Reken dan zelf uit: wat voor paard kun je kopen voor hetzelfde geld?
Fokken? Het kan maar zelden uit. En het is helemaal niet leuk als het tegenzit... voorbeelden genoeg hier op Bokt, elk jaar weer. Bezint eert ge begint.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:04

Ik sluit me er bij aan. Fokken kost veel tijd, moeite en geld.

Ik ga dit jaar ook fokken. Puur en alleen omdat ik graag veulens wil van mijn merries en omdat we er de ruimte voor hebben thuis. En ze zijn bedoeld voor eigen gebruik.

Maar een goed bod sla ik niet af.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 07:46

Dees schreef:
Reken op een dikke 5.000 euro aan kosten van geboorte tot 3 jaar oud.

Reken op een dikke 1500 euro kosten als je KWPN fokt, dat is vanaf eerste scan tot en met de enting direct na de bevalling.

Reken dan zelf uit: wat voor paard kun je kopen voor hetzelfde geld?
Fokken? Het kan maar zelden uit. En het is helemaal niet leuk als het tegenzit... voorbeelden genoeg hier op Bokt, elk jaar weer. Bezint eert ge begint.

Sluit me hier helemaal bij aan en het is niet alleen niet leuk als het tegenzit, de kosten kunnen in dat geval ook flink uit de klauwen lopen.

Aan de andere kant kán je er ook heel veel plezier van hebben en ieder zal zijn eigen afweging moeten maken of hem of haar dat waard is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:43

Mijn jaarling staat in de opfok en kost in de winter 110 euro per maand en in de zomer 55 euro per maand. Dit is excl. bekappen en ontwormen.