Citaat:
merelberfe schreef:
Dit jaar heeft onze dierenarts na het eerste keer scannen haar van achter dichtgenaait zodat ze het niet kan verliezen.
Hier heb ik dus nog nooit van gehoord. Als een merrie een miskraam krijgt houd je dat niet tegen door haar dicht te zetten, integendeel het is zeer slecht om een stukje gestorven weefsel tegen te houden. Het kan gaan rotten en ontsteken, dan ben je verder van huis.
merelberfe schreef:
volgend jaar moeten we er wel aan denken om de hechtingen eruit te halen anders kan ze gaan scheuren maar dat doen we wel zodra de eerste veulen geboren wordt ( word ong. 6 weken voor Berbers veulen verwacht word geboren). Vanaf dat punt kan ze de veulen niet meer verliezen- is het veulen dan te ver ontwikkeld.
Een merrie kan op elk moment tijdens de dracht een doodgeboren veulen krijgen. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als een merrie gaat persen op dat moment
Tja ik ben zelf geen dierenarts. weet alleen wel dat het zo is gegaan. heb het hem zelf zien doen. Jan (eigenaar) vertrouwt de Veearts blindelings en dat doet hij niet gauw. Het is een belgische veearts die ook vaak bij Stal Burg komt (via de bedrijfsleider hebben wij zijn nummer).
Ik neem aan dat hij weet wat hij doet.