hoe een veulen voorbereiden op keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_

hoe een veulen voorbereiden op keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 11:28

Ik weet dat dit kortgeleden al een topic is geweest maar ik kan hem niet terug vinden.

Maar wat ik vragen wilde;
Hoe kan ik het beste een veulen klaarmaken voor de keuring.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:28

Zorgen dat ie braaf mee kan lopen aan een halster.
Netjes gewassen, getoilleteerd, bekapt.

Nienke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:34

ja dat is het punt ook niet hoor. Ik vraag me af hoe ik het veulen zover krijg dat hij gaat draven en alles geeft, zonder er in galop vandoor te gaan.

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:37

Ehm, dat gaat niet... maar dat hoeft toch ook niet? Een veulen loopt zoals die loopt. Daar kijken ze wel doorheen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:37

In een rare omgeving als de keuring lopen de veulens meestal braaf met de moeder mee en draven ze veel meer dan thuis. Is niet op te oefenen en ook niet nodig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: hoe een veulen voorbereiden op keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 06:28

Wij gaan de weken voor de keuring altijd een klein uurtje met het veulen wandelen zonder de merrie. Dit een paar keer in de week. In het begin geeft het wat problemen, daarna niet meer. Ook oefenen we dan het draven aan de hand, en gebruiken dan stemcommando's. Moet wel zeggen dat hackneyveulens zonder merrie voorgebracht mogen worden, en bij plaatsing in de ring zelfs zonder merrie de ring in moeten!
Bij de appaloosa's is het wel vergezeld van de merrie. Dan oefen ik door het veulen met een touwtje aan een longeersingel vast te knopen, en ook weer stemcommando's. Onze veulens blijven keurig in draf, en als ze toch in galop gaan is het woord draf al weer genoeg.

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:16

Probeer ervoor te zorgen dat het veulen niet te moe is op de dag van keuring.
Desnoods een dag voor de keuring alleen een stukje lopen met merrie en veulen en dan weer de box in.
Ze laten zich dan veel beter zien.....

Nienke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 11:37

Bedamkt voor jullie reacties. Ik zal ervoor zoergen dat hij fit is en inmiddels ben ik al met ze aan het rennen.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:40

ik heb ook ooit zo'n topic gestart, ik zal ff kijken of ik hem nog kan vinden

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:40

hOrses_mY

Re: hoe een veulen voorbereiden op keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:54

Hej,

Je kunt er niet voor zorgen dat het veulen netjes naast de moeder blijft lopen. Het maakt eigenlijk ook niet zoveel uit. Veel mensen kijken er door heen. Ik vind het zelf juist fijn als het veulen bij de merrie weg loopt. Dat toont karakter van het veulen en zo laat hij/ zij zien dat hij/zij nieuwsgierig is. Ik mag het wel. De veulentjes die netjes naast hun moeder blijven lopen zijn meestal bang. NIET ALLE VEULENS, dus vat dus niet op als een belediging.
Verder kun je er voor zorgen dat het veulen er verzorgd uit ziet.

Succes!

groetjes,

Nienke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 08:50

Ik weet nog dat ik vrij onvoorbereid met mijn eerste veulen naar de keuring ging. Hij heeft meerdere rondjes zo hard als hij kon gegalopeerd. Daarna in een sprint de ring uit en toen stonden we onderaan. Veulen vond het geloof ik erg grappig. Ik niet zo!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:01

Je mag een veulen ook voorbrengen aan een halstertouw hoor. Als je een handige voorbrenger hebt tenminste.