Veulen aan diarree?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa

Veulen aan diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 18:51

Ons veulentje is ineens aan de diarree.
Ik weet dat dit kan komen door de hengstigheid van de moeder (ze is nu 11 dagen oud, veulenhengstigheid komt rond die tijd. helaas toont onze merrie nooit hengstigheid)
Gister is ze ontwormd dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ze is gewoon levendig, speelt en drinkt goed.

Hoe lang mag dit duren, wanneer moet ik me echt zorgen gaan maken?

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:03

Eerst was er een shetlandpony'tje, had ook diarree. hij was ook nog gewoon aan het spelen, maar na een paar dagen is hij overleden. Waarschijnlijk van de Diarree.
Misschien is het toch beter om de DA erbij te halen?
Veel Succes

Poehee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:23

Wij houden de 24 uur meestal aan. Dan moeten ze wel gewoon blijven eten en drinken ook moeten ze niet suffig en lusteloos worden, anders gelijk bellen. Ook kan je proberen er een flesje Yakult in te krijgen, er past precies een speen op het flesje, dat zou het veulentje ook kunnen helpen. Succes.

nicolina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:38

ze hebben meestal in t begin wel last van diaree, heb wel aantal veulentjes gezien die t ook hadden, wordt vanzelf wel goed is mij verteld.

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:41

ik heb wel eens gehoord dat het niks te maken heeft met veulenhengstigheid. Dat dit een fabeltje is. En dat het komt omdat (ieder veulen heeft wormen) er op die leeftijd (die gelijk valt met veulenhengstigheid) wormen afkomen ofzo waardoor ze wat diarree kunnen hebben.

Wie weet hoe het precies zit?

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:57

Ik zal het veulens eens temperaturen en bij afwijking van de temp(boven 38.5) Da bellen. En zeker niet te lang aankijken.
Mijn veulen is net weer hersteld van een ziekte periode, dat begon met diaree. En ze was ook fit,totdat ze echt ziek werd.

vanijmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:28

mijn veulen is ook wat aan de dia.. komt omdat de darmen nog actief moeten worden.. na een weekje trekt dat meestal wel bij hoor
leuk he veulentjes

Melissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:02

Ze drinkt nog steeds goed en is nog steeds fit.
Als ze morgenochtend nog steeds diarree heeft gaan we temperaturen en de DA bellen..

wybregje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:25

ons veulen was toen ze acht dagen was ook aan de diaree,tooske een wormekuur gegeven,moeder was willig en nog twee dagen later is ze geinsimineerd.Diaree van tooske ging over maar vorige week weer een wormekuur gegeven omdat ze weer wat aan de diaree was.Volgens veearts kan het komen dat ze niet alle wormen kwijt was.Tooske is heel levendig en vrolijk,ook tijdens de dagen dat ze diaree had.Misschien is het bij jou veulen verstandig om nog een keer te ontwormen,het kan in ieder geval geen kwaad volgens mijn veearts.

wybregje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:28

ik was nog vergeten te zeggen,dat als je een wormenkuur geeft,dat het natuurlijk niet gelijk over is,dus even wachten als de kuur aanslaat.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:36

Idd een wormenkuur geven is ook mijn ervaring (en het standaard antwoord van de da ). Wel opletten dat je niet de spuit in de mond van het veulen zet, ook al staat hij gedoseerd. Gewoon wat op je vinger doen en in het mondje doen, dan weet je zeker dat het niet te veel krijgt. Evt. een paar ochtenden achter elkaar doen en liefst mams ook meenemen.

tonie

Re: Veulen aan diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:55

ik heb het advies van mijn dierenarts opgevolgt en de merrie de dag van de geboorte direct ontwormd, dit om te voorkomen dat het veulen besmet wordt via het uier van de merrie, en dus kun je daarmee de diaree voorkomen, en dan het veulen en merrie ontwormen met 10 dagen leeftijd,,, niet dat je daar nu nog wat aan hebt, maar voor de geinteresseerden onder ons.......

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:11

Is inderdaat het beste om de merrie een week voor de bevalling (voor zover je dat kan plannen) te ontwormen.

Melissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:56

Ze heeft eergister een wormenkuur gehad, gister was ze aan de diarre maar nu is het al bijna over.
Dus we waren denk ik op tijd met ontwormen.

Toch vreemd.
merrie is 2 weken voor bevalling nog gedaan en word altijd netjes eens per 3 mnd ontwormd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:17

Pollewoppy schreef:
ik heb wel eens gehoord dat het niks te maken heeft met veulenhengstigheid. Dat dit een fabeltje is. En dat het komt omdat (ieder veulen heeft wormen) er op die leeftijd (die gelijk valt met veulenhengstigheid) wormen afkomen ofzo waardoor ze wat diarree kunnen hebben.

Wie weet hoe het precies zit?

Klopt! In het boek "Van veulen tot volwassen paard" staat:

"Diarree bij jonge veulens wordt vaak veulendiarree genoemd. Het is een veelvoorkomende aandoening die kan ontstaan als de merrie 7 tot 12 dagen na de geboorte voor het eerst weer hengstig wordt (veulenhengstigheid). Veel fokkers gingen er vroeger van uit dat het veulen diarree zou krijgen op het moment dat de merrie weer voor het eerst hengstig werd, omdat de samenstelling van de melk dan ook veranderde.
Het is nu echter wetenschappelijk bewezen dat de melk in deze periode geen veranderingen ondergaat en dat veulendiarree het gevolg van een worminfectie kan zijn.
Het is dan ook aan te raden uw veulen circa 7 dagen na de geboorte te ontwormen en dat elke 3 tot 4 weken daarna te blijven doen, totdat het veulen 3 maanden oud is."

nana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:54

Hoi,

Je kunt ook TSO geven. Dat is een spuit in pastavorm en werkt goed!

Succes!!!

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:29

Heeft mijn veulen vorig jaar ook gehad.
Komt idd doordat mams hengstig is en dan krijgen ze een bepaald stofje ofzo.
Niets ernstigs hoor.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:52

Zie twee berichten boven die van jou!!!
Het is nu echter wetenschappelijk bewezen dat de melk in deze periode geen veranderingen ondergaat en dat veulendiarree het gevolg van een worminfectie kan zijn.

Prince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:33

oosterhoff schreef:
Zie twee berichten boven die van jou!!!

Ja, maar het is idd KAN zijn. Ons veulen is net afgelopen woensdag (met 8 dagen) ontwormd en heeft nu (vrijdag dus) diarree. Het kan volgens mij niet van de wormen zijn want ze is net ontwormd (samen met mams).
Twee andere veulens bij ons op stal hadden ook rond deze periode (van hun 10e tot hun 17e dag ofzo) diarree.
Maar waar het nou van komt en wat je moet doen (behalve dan hun kontje goed schoonwassen en vet houden) ?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:41

Ik weet niet wat voor waterbak je hebt, maar sommige veulens drinken teveel water en raken daardoor aan de diarree. Dan zou de oplossing dus zijn om de waterbak van de merrie zo lang zo hoog te zetten/hangen zodat het veulen er niet bij kan. Zoutblok kan ook diarree veroorzaken.

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:42

ik heb er met mijn dierenarts over gehad omdat ik er al he een en ander over had gehoord en die had het er ook over dat het ook van de hengstigheid kon komen.

maar ik zou het veulen gewoon even goed in de gaten houden die van mij heeft het ook maar is alweer een stuk minder

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:46

@ Mac: Het zou idd ook van het waterdrinken kunnen komen, want ik heb de waterbakken gewoon op de grond staan en ik heb haar er ook uit zien drinken, maar niet echt veel. En die andere twee veulens stonden volgens mij nog binnen toen ze het kregen (waren heel vroege veulens) dus daar hangt de watervoorziening wel hoog.

@ Areke: het lijkt idd wel of alle veulens er in meer of mindere mate last van hebben, maar hoe lang heeft het bij jouw veulen geduurd ?

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:49

dinsdag begonnen nu al een stuk minde het is nog niet helemaal over maar het ergste is voorbij

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:59

Precies hetzelfde gehad. Ze is er als het goed is net vanaf.
Wij hebben als eerst ongepastaliseerde yoghurt 2 keer per dag in een schoongemaakte wormenkuur spuit aan haar gegeven. Toen ze 24 dagen was hebben we haar weer een wormenkuur gegeven en vanmorgen (26 dagen) even de DA laten kijken. Hij heeft ons een antibiotica kuur gegeven, maar 5 minuten na de eerste kuur zag het er al weer netjes uit
Weet alleen niet welke dag het begonnen is maar volgens mij was ze ouder dan 11 dagen..
Ik denk dat je over een paar dagen maar weer een wormenkuur moet doen..