Hoe lang kan een hengst blijven dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Hoe lang kan een hengst blijven dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 18:44

Gekke vraag misschien, maar we hebben een shetlandhengstje dat gewoon in de kudde met de merries loopt. Hij heeft alleen maar veulenboekpapieren en zijn nakomelingen kunnen daardoor maar half papier krijgen. Mijn vader wil per sé met dit hengstje blijven dekken en ik krijg hem niet aan zijn verstand dat hij beter geruind kan worden en dan een stamboek hengst kan kopen (of evt. 1 van zijn hengstveulens het hele traject door laten lopen).

De hengst is nu 15, hoe lang kan hij nog productief blijven (ongeveer)?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:53

Ik denk nog heel lang. Járen.
Goed gekeurde shetlandhengsten kosten maar weinig, je kan ze ook voor een seizoen huren, daar weet ik de prijs eigenlijk niet van, maar ik vind je idee zo gek nog niet.

IloveKelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:05

Ze zijn volgens mij vanaf 1 rijp.. Maar ik denk wel tot 25..of ouder..
Maar het is beter als je een hengst met papier koopt, die veulens brengen meer op, en jullie fokken ook minder slachtveulentjes..
Raken jullie de veulens wel snel kwijt?

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:07

Nimmerdor heeft tot zijn 25ste gedekt, daarna was ie niet meer vruchtbaar, nouh het zaad was slecht toen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:16

samber dekt nog, is 30.

idd, raken jullie de veulens wel snel kwijt?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:36

Tot hij er bij neervalt zo ongeveer. Sommige worden onvruchtbaar, andere die gaan door tot ze er bij neervallen.

fjordnina

Re: Hoe lang kan een hengst blijven dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 09:38

Het gaat steeds moeilijker, maar het lukt nog wel altijd. Wat betreft die slachtveulentjes, ik weet het wel, maar vaders krijg ik het niet aan zijn verstand. Hij zegt dat, we hebben nooit zulke hele dure pony's gehad waarom nu dan wel.

omdat 1 van onze merries is overleden willen we toch iets nieuws, ik wil het liefst de kant van de luxe nmprser op omdat daar voldoende verkoopmogelijkheden voor zijn, maar mijn vader wil niet weer een pony van 300 euro kopen. Hij wil nu een veulentje. Prima, maar je hebt grote kans dat je dan weer bij een papierloos ding terecht komt en daar wil ik onzettend graag vanaf.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:08

Gewoon doorzetten! Ik vind dat je gelijk hebt en ik vind 300 euro voor een pony ook nieteens duur. Ik heb er zelfs een hekel aan dat pony's voor 50 euro verkocht worden of weggegeven, dat staat een weloverwogen aanschaf in de weg.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:20

Een volwassen luxe NMPRS-er vind je ook niet zo snel voor 300 euro, daarvoor kan je misschien wel een leuk gekleurd hengstveulentje kopen, en dan je eigen hengst verkopen als die dekrijp is.
Want idd die dekt tot ie doodgaat ga daar maar vanuit.
En een nmprs goedgekeurd krijgen is niet zo héél moeilijk, als hij maar veterinair goed is.