Zal ik dit doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Zal ik dit doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 18:23

Ik heb een super lieve merrie. Mijn zus en ik zijn eigenlijk al iets te groot voor haar en we willen er een veulentje uit fokken van een hele mooie hengst (zie foto hieronder). Het is niet zo dat ik een romantisch idee heb van ohhh laat ik zomaar ff mijn merrie dekken, maar ik ben er toch nog niet helemaal zeker van. Ik ben ook bang dat haar karakter zal veranderen. Ze is op stal al een beetje chagarijnig, kan dit dan erger worden als ik haar laat dekken? En dan haar leeftijd, ze is nu 5, is het verantwoord om haar op deze leeftijd te laten dekken? Het ponytje dat ik heb uitgezocht is 1.33, en mijn pony 1.31, heb ik dan een vergrote kans dat ze het veulen er zeg maar niet uit krijgt .

Dit is dan het ponytje dat ik heb uitgezocht: Blue Stone Swing Boy

Afbeelding

Afbeelding

(copyright http://www.reitponyzucht-speit.de/ )

Ik hoor het graag.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:27

Leuke hengst. En is bijna even groot, dus dat kan wel.

Sommige merries worden liever, andere juist niet.
Het is een mooie leeftijd voor een eerste veulen, maar je kan gerust nog even wachten ook.

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:30

De ene merrie reageert er fijner op dan de ander. Je hebt sacho paarden die bevallen en erg beschermend zijn en hierdoor nog sacherijniger lijken. Er zijn natuurlijk ook paardjes waar het 'zorgzame' in eens naar boven komt!

Verder kan jou paardje de hengst qua grote aardig hebben. Ik weet niet of de hengst qua bouw veel zwaarder is dan de jouwe??

Tatort

Re: Zal ik dit doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 18:46

Afbeelding

Dit is mijn pony (voor meer foto's zie profiel)

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:08

Moet kunnen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:44

Het veulen past zich in utero aan aan de maat van de moeder, dus ook een rijpaardhengst op een shetmerrie is doorgaans geen probleem. En de hengst die je bij je merrie hebt gekozen is een mooi maatje. Vijf jaar is ook niet te jong om voor het eerst moeder te worden. Vraag is alleen: wat wil je met het veulen, als je al voor de moeder te groot bent? Is het fokken van een veulen dat je toch moet gaan verkopen niet uitstel van de executie (lees, uiteindelijke verkoop?)
Ik weet niet of mennen jullie wat lijkt, en of de pony daar geschikt voor is, maar je hoeft niet perse te blijven rijden om te kunnen blijven genieten van deze pony....

Tatort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 21:02

Cassidy schreef:
Het veulen past zich in utero aan aan de maat van de moeder, dus ook een rijpaardhengst op een shetmerrie is doorgaans geen probleem. En de hengst die je bij je merrie hebt gekozen is een mooi maatje. Vijf jaar is ook niet te jong om voor het eerst moeder te worden. Vraag is alleen: wat wil je met het veulen, als je al voor de moeder te groot bent? Is het fokken van een veulen dat je toch moet gaan verkopen niet uitstel van de executie (lees, uiteindelijke verkoop?)
Ik weet niet of mennen jullie wat lijkt, en of de pony daar geschikt voor is, maar je hoeft niet perse te blijven rijden om te kunnen blijven genieten van deze pony....

Dat zijn we ook van plan (het mennen dan) maar ik heb dat nog nooit gedaan, daarom hebben we ons (mijn zusje moeder en ik) opgegeven voor een cursus met een ervaren men paard en een instructrice, omdat ik haar niet wil verzieken. In de tussentijd leek het me een mooi idee om haar een veulen te laten krijgen omdat we niet kunnen rijden en ze zo toch iets te doen heeft. Wat het veulen betreft, die willen we doorverkopen met ½ jaar aan een kennis van ons.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:19

Als er al een koper voor is, dan is dat natuurlijk perfect! Ik hoop dat jullie pony een geschikte kandidaat is voor de kar, en dat jullie samen nog een hele fijne en lange toekomst tegenmoet kunnen gaan.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:04

Er is bij een merrie van 1.31 en een hengst van 1.33 geen 'verhoogd risico' dat het veulen niet 'uit de merrie kan komen'... hij en zij zijn kwa maat absoluut voor elkaar bestend hoor - hoef je je geen zorgen over te maken.
Het is iets anders als je een shetmerrie gebruikt bij een KWPNhengst van dik 1.70m., maar zolang het verschil in stokmaat niet groter is dan 20/30cm, is er geen probleem

miepmans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:53

Het veulen zal er wel uitkomen hoor