hoe haflinger aan de teugel krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe haflinger aan de teugel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 20:09

heey

ik heb mijn haflinger nu bijna een jaar ( 1 juni om presies te zijn)

en ik krijg hem niet aan de teugel. We hebben wel vooruit gang. Hij is onstpannen. Maar elke keer als ik druk voel en ik wil hem laten zakken dan schiet zijn neus naar voren

ik hou niet zo veel van bijzet teugels en elastieken.

zelf had ik in gedachten om hem te gaan longeren met een longeersingel

gr.willeke

dagmach

Re: hoe haflinger aan de teugel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:17

Het aan de teugel gaan is een samengaan van verschillende factoren en begint zeker niet aan de voorkant
Tenzij je bedoeld dat ie met een knik naar beneden moet lopen maar dat heeft niet met nageeflijk lopen te maken.

Aan de teugel gaat een dier dat voorwaarts is,met meer draagkracht dan stuwkracht,die rechtgericht is en daardoor ziijn rugspieren ontspant en zijn buikspieren aanspant.

Dat vergt dus heel veel training en een correct in balanszitten van de ruiter en het gehoorzaam zijn aan de hulp.

Dus wil je echt hieraan werken,zoek een goede instructeur,ga trainen en dan komt er een dag dat jij en je dier het kunnen.

Groet Dagmach

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:20

Misschien kun je bij Rijtechnisch kijken? Het is namelijk geen specifiek haflinger probleem en je vraag kun je daar in het sticky problemen met aan de teugel plaatsen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 20:32

okee dankje

hij luisterd heel goed naar me benen. heb weinig een zweep nodig. nu is het meer voor psygisch. Want als ik hem niet bij me heb dan is hij minder voorwaarts..

en tjaa, volgens de manege eignaar komt het omdat hij een dikke hengstennek heeft. maar winow heeft het nog mooiere dikke nek en die kan wel aan de teugel haha

ik zou ff bij dat rijtiische topic kijken

Babeth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:50

Gewoon de teugels lekker los laten (wel contact) en goed naar voren rijden. Zorgen dat je contact hebt dan komt ze vanzelf. Beetje stelling her en der.
Maar absoluut niet teveel druk op de teugels want haflingers hebben de neiging om zich te gaan opkroppen

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:35

Inderdaad geen haflingerprobleem maar het zegt iets over het rijtechnische gedeelte van de ruiter.
Een antwoord van een instructeur die de oorzaak in de dikke nek zoekt snapt niet veel van zijn vak.
Aan de teugel begint achter en zeker niet in de nek.

Groet Dagmach

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:18

willeke16 schreef:

en tjaa, volgens de manege eignaar komt het omdat hij een dikke hengstennek heeft. maar window heeft het nog mooiere dikke nek en die kan wel aan de teugel haha

haha je gebruikt mijn winnie gewoon als voorbeeld

dagmach schreef:

Aan de teugel gaat een dier dat voorwaarts is,met meer draagkracht dan stuwkracht,die rechtgericht is en daardoor ziijn rugspieren ontspant en zijn buikspieren aanspant.

dit had ik ook al een keertje tegen je gezegt.
maar het komt wel willeke als jullie samen wat verder zijn. jullie zijn al super vooruitgegaan in het jaar dat je hem heb en het gaat alleen maar beter

Esjje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:00

hallo,

je kan ook beginen met een hulpteugel zoals een elastiek die helpt je haflinger meer om rond te lopen zonder dat ze gedwongen wordt in die houding te lopen. Doe hem eerst los en daarna wat straker maar let op er moet als ze ontspannen loopt een boogje in de stiek komen. Bij mijn haflinger heeft dat zuper gewerkt:D

Babeth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:07

Esjje schreef:
hallo,

je kan ook beginen met een hulpteugel zoals een elastiek die helpt je haflinger meer om rond te lopen zonder dat ze gedwongen wordt in die houding te lopen. Doe hem eerst los en daarna wat straker maar let op er moet als ze ontspannen loopt een boogje in de stiek komen. Bij mijn haflinger heeft dat zuper gewerkt:D

Geen hulpteugels gebruiken.
Vaak ligt het niet aan het paard maar aan de ruiter.
Gewoon rustig los met de teugels rijden en lekker voorwaarts en ontspannen.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:19

het is zó verschillend,
Met Rosa met ik eventjes hard zijn en dan loopt ze prima, met Aron moet ik heel zachtjes doen, en véél meer op het been rijden. Ik raad je iets aan; Les. Ik begreep ook niet wat ik fout deed(Met Rosie al helemaal je moet foto's zien van een jaar geleden en nu )
en van de grond is het makkelijker te zien dan op het paard. Ik reed met Aron op een manege toen ik hem pas net had, (hij stond daar gestalt) en ik rijd en het lukte me maar niet om hem aan de teugel en vooral verzameld te rijden. En er komt een man de bak binnen en zegt dat het een héél gevoelig paard is, en dat ik zus en zo moest doen en het lukte. Je komt er vast wel willeke Ik hoop dat je er wat aan hebt

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:52

vaak komt het vanzelf.
ik zou er zeker niet aan gaan prutsen met hulpteugels ed.
maar gewoon een ervaren persoon zoeken die jou les kan geven en dan komt het vanzelf wel!

Esjje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:00

opzich is een hulpteugel niet zo erg want een jong paard longeer je ook met hulpteugels enzo. En als je een goeie hulp teugel zoals de elastiek hebt leert het paard de spieren in zijn rug goed gebruiken en het belangrijkste is dat een paard goed op zijn rug loopt en niet op zijn benen. Want als een paard nooit leer de spieren in zijn rug goed te gebruiken zitten er allen maar gevolgen aan.

huubhuub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:10

geeek schreef:
vaak komt het vanzelf.
ik zou er zeker niet aan gaan prutsen met hulpteugels ed.
maar gewoon een ervaren persoon zoeken die jou les kan geven en dan komt het vanzelf wel!

dit vind ik ook ja
maar ze zei zelf ook al dat ze geen hulpteugels wilt

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:27

Les nemen werkt toch meestal het beste.
Ieder paard heeft zijn eigen beschrijfsaanwijzing en zijn eigen dingetjes en doen.

Ik heb zelf ook een haflinger, en ik was nooit tot zo ver gekomen zonder les.

En verder ja, goed aan je been, zorgen dat hij voorwaarts is (voorwaarts neerwaarts), je moet hem wel aanleuning geven, zodat hij zelf kan zoeken, je kan wat spelen, goed met je buitenhand & binnenbeen rijden, binnenhand niet vasthouden, als hij nageeft gelijk ontspannen, als hij dan weer naar bovenkomt een kneepje in de buitenteugel en iets je binnenbeen eraan. Zo werkt het ongeveer bij mijn haflinger. Maar dat is ook pas na een jaar hard oefenen + lessen.

GoldieLoks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:05

Je kan het ook proberen d.m.v. longeren met de bijzet teugel.

Daarbij kan je hem stelling laten geven en kan je hem ook naar beneden laten komen.

Pinkmelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:25

Been blijven geven en spelen met je tegels. Als ze dan wat ronder loopt probeer je dr zo te houden door je been wat naar achter te leggen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:37

Aan de teugel is niets meer als ontspanning.
Paard spant de buikspieren aan en ONTSPANT de rugspieren daardoor kun jij ook lekker zitten.

Door dit te krijgen moet je zorgen dat je paard recht is (rechtrichten) alleen dan kan ie ontspannen en dus ook nageven.
Goed voorwaarts houden en op 2 teugels rijden...en vooral niet fixeren op dat 'aan de teugels', veel overgangen en wendingen rijden en het liefst op de 2e hoefslag zodat ie niet kan plakken aan de bakrand. Laat dan ook regelmatig iemand achter/voor je kijken of je paard echt recht is.

niks geen gespeel met die teugels of een hulpteugel daar red je het echt niet mee.

Een dikke nek is een mooie smoes om een extra teugel aan te hangen...wel eens gekeken naar die hengstennekken in de spaanse rijschool....die zouden dus volgens jou intructeur ook niet aan de teugel kunnen terwijl deze paarden op het allerhoogste nivo lopen. Knipoog

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:22

Dit is toch wel een oud topic..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:24

Dit is geen specefieke haflingervraag, kijk een op RT in het sticky Knipoog

Je moet proberen je paard van achter naar voor te rijden en op de momenten dat hij na wil geven je hand naar de mond brengen als beloning, als je dat vaak genoeg doet dan gaat hij op een gegeven moment zelf de ontspanning opzoeken. Je moet wel goed aanblijven vullen met been.

Heb je trouwens les?

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:37

Oud topic.