Merrie agressief naar mensen na bevalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Merrie agressief naar mensen na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 14:44

Ik wist niet precies onder welke van fokkerij en afstamming moest, dus als hij niet goed staat..

Het zit zo, een merrie die laatst is bevallen van een veulen is ontzettend agressief naar mensen geworden. Direct na de bevalling begon het al, dreigen, kont naar je toe keren, echt agressief gedrag. Ook naar andere paarden doet ze dit. Merrie was eerst absoluut niet zo. Nu het veulen wat ouder is, en mams in de steek laat om het weiland te onderzoeken en met z'n leeftijdsgenote te spelen, is het al stukken minder geworden.
Dit is haar eerste veulen, dus ze is heel erg beschermend, wat ook wel logisch is. Echter, andere merries zijn ook beschermend, maar niet zo agressief als deze (helemaal niet zelfs)

Zijn er mensen die dit herkennen, en hoe gaan zij er mee om?
Omdat er eventueel verder gefokt gaat worden met deze merrie, hoe groot is de kans dat ze dit bij een volgend veulen weer gaat doen?

jarrah

Re: Merrie agressief naar mensen na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:13

Gewoon direct aanpakken!!
Die merrie mag jou never nooit omver walsen, ookal heeft ze een veulen aan de voet!

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:49

Die van mij had dat ook heel erg na de bevalling..
Compleet veranderd, normaal was ze heel lief naar anderen.
Nu was het echt een monster geworden en bijna alle mensen van stal werden bang van haar..
S'morgens waren we een hele tijd bezig om haar uit de stal te pakken,
S'avond moesten we haar weer met zn drieen in een hoek drijven om haar weer te kunnen pakken..
Ook de hele tijd drijgen en klaar om te trappen en te bijten..
Er was gewoon geen lol meer aan...
Het werd met de dag erger tot ze me een keer beet, toen was ik het goed zat en heb haar zo ongelovelijk op de donder gegeven en een beste knal terug gegeven..
Waarschijnlijk is daar van geschrokken want daarna was het goed, ze werd weer wat normaler en liever..

Dit is het 3e veulen van mijn merrie en toen mijn merrie zo deed na de bevalling heb ik met haar vorige eigenaar gebeld die de eerste 2 veulens met haar gefokt heeft, maar die had toen precies dit zelfde gedrag..

Als er met haar doorgefokt gaat worden, zou ik er zeker rekening mee houden dat dit gedrag weer terug komt..

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:53

Berdien schreef:
Ik wist niet precies onder welke van fokkerij en afstamming moest, dus als hij niet goed staat..

Het zit zo, een merrie die laatst is bevallen van een veulen is ontzettend agressief naar mensen geworden. Direct na de bevalling begon het al, dreigen, kont naar je toe keren, echt agressief gedrag. Ook naar andere paarden doet ze dit. Merrie was eerst absoluut niet zo. Nu het veulen wat ouder is, en mams in de steek laat om het weiland te onderzoeken en met z'n leeftijdsgenote te spelen, is het al stukken minder geworden.
Dit is haar eerste veulen, dus ze is heel erg beschermend, wat ook wel logisch is. Echter, andere merries zijn ook beschermend, maar niet zo agressief als deze (helemaal niet zelfs)

Zijn er mensen die dit herkennen, en hoe gaan zij er mee om?
Omdat er eventueel verder gefokt gaat worden met deze merrie, hoe groot is de kans dat ze dit bij een volgend veulen weer gaat doen?

heel herkenbaar met mijn vorige fries.
heeft 5 maanden geduurt (is in land bevallen) dat we haar te pakken hebben gekregen.
en toen waren haar hoeven goed verwaarloost.
die heeft bij mijn nooit geen veulen meer gehad.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:09

Wij hebben ook zo'n, toevallig Friese merrie, die dit deed.
De eerste twee, drie weken waren het ergste.
Nadien had ze vooral moeite om haar zéér levendig hengstveulen te volgen en overal te gaan waar hij ging
Nadat het veulen ervan af was, werd ze terug normaal.
Zij kreeg zelfs een tijgervel, de DA zei toen dat dit vaker voorkomt bij héél beschermende merries.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:03

Deze merrie staat ook 24/7 in het land, dus uit de stal halen hebben we gelukkig niet. Het was alleen wel het vangen en naar stal halen wat nog wel problemen op wou leveren.
Echter, sinds het veulen vrolijk zonder mama op stap gaat, en z'n mams hem ook dúrft te laten gaan, is ze al stukken liever geworden, en gaat ze gewoon weer mee.

maar het komt bij jullie dus ook bij volgende veulens voor? Het neemt niet af, naarmate de moeder-ervaring toe neemt?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:56

Mijn merries zijn gelukkig niet zo erg. Mensen mogen er gewoon bij komen, andere paarden in het begin niet.

Maar ik was laatst op stal en daar is een merrie zodra ze drachtig is al een beetje 'apart'. Schijnt een hele leuke merrie te zijn tot ze drachtig is. Dan moet je haar niet boos maken.

Yrrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:06

Dennis schreef:
Mijn merries zijn gelukkig niet zo erg. Mensen mogen er gewoon bij komen, andere paarden in het begin niet.

Maar ik was laatst op stal en daar is een merrie zodra ze drachtig is al een beetje 'apart'. Schijnt een hele leuke merrie te zijn tot ze drachtig is. Dan moet je haar niet boos maken.

Even off topic als ik op je website ga kijken krijg ik een vervelende pop up die niet weg wil ondanks dat ik po ups geblokkeerd heb

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:11

Ik ken ook meerdere merries die dit doen. Eentje is al 20 en die doet het nog steeds. Heeft het ook altijd gedaan. Deze merrie is niet te vertrouwen voor vreemden. Ze valt je aan in de stal en in de wei. De eigenaar zelf heeft er niet veel last van. Ze dreigt dan wel maar doet niets. Wanneer ze geen veulen heeft is er niets aan de hand. Met andere paarden gaat het wel goed. Wel beschermend maar gewoon op een normale manier.

keresa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:25

ik heb ook zon merrie gehad in de eerste paar jaar dat ze een veulen had kon je er ook bijna niet bij komen later is het helemaal goed gekomen en kon ik er zelf wel altijd bij bij vreemde deed ze daar wat moeilijker over
mijn andere merrie doet het nog steed als je langs stal loop dan gaat het bekkie al open maar een grote mond is voldoende

dozo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:53

Ik heb 2 van zulke boze merrie's gehad. Wat ik deed was een halster bij ze omlaten en altijd met een wortel of appel de merrie begroeten en haar direct vastklippen aan een halstertouw. Het halster van leer bleef 24/7 omzitten anders moest je vrezen voor je leven! Mijn man hield dan de merrie vast aan 1 kant van de stal met een wortel. Zo kon ik het veulen en mams inspecteren en meenemen. Bij een merrie was het zo erg dat er zelfs verder niemand in de buurt kon zijn anders kreeg ik haar niet naar het worteltje gelokt. En bij het uit de wei halen moet ik haar alleen gaan halen anders kwam ze nooit.Het is niet leuk maar wel heel begrijpelijk van de merrie!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:03

Heel herkenbaar, helaas...
Mijn merrie ontwikkelde een zelfde gedrag nadat het veulen was geboren. Maar ik was ervoor gewaarschuwd. De vorige eigenaren hadden 4 veulens bij haar gefokt en bij alle vier vertoonde ze hetzelfde gedrag.
Na 8 jaar heb ik haar weer laten dekken, en weer ontstond hetzelfde probleem.

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:26

Mijn ene merrie die heeft dat ook heel erg, duurt om en bij een dag of 10 en dan wordt het steeds minder totdat het helemaal weg is. Je kan er weinig tegen doen, het heeft iets te maken met eerst een fikse stijging oestrogeen voor de bevalling en de diepe daling daarna. Onder invloed van progrestoron worden merries dan wel eens bloedlink (of iets in die trant). Ze zijn er niet allemaal 'vatbaar' voor.

Je kan dit gedrag wel afstraffen maar echt veel nut heeft het niet. Tenminste, je houd ze er natuurlijk wel mee op afstand maar het gedrag is iets dat uiteindelijk toch uit zichzelf moet verdwijnen. Kwestie van de hormoonspiegel terug op punt brengen en dat duurt ff.
Het scheelt overigens vaak een hoop als je het halster aan laat en telkens je de stal in moet of iets een touwtje aan klikt. Dan is die van mij vrij goed te doen.

Mijn andere merrie heb ik pas gekocht en die is nu drachtig van haar 9e veulen. Volgens haar vorige eigenaars is ze ook niet heel erg lief als ze een beeb aan de voet heeft maar daar kan ik me nog niet over uitspreken.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:29

Dit gedrag komt veel vaker voor. Eigenlijk is het ook natuurlijk gedrag maar wel erg lastig voor de eigenaar

Je kunt het er niet uitslaan of iets dergelijks dus die opmerking van aanpakken die merrie helpt mijns inziens niet zoveel. Gewoon even oppassen dus.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 05:58

Ibalia schreef:
Dit gedrag komt veel vaker voor. Eigenlijk is het ook natuurlijk gedrag maar wel erg lastig voor de eigenaar

Je kunt het er niet uitslaan of iets dergelijks dus die opmerking van aanpakken die merrie helpt mijns inziens niet zoveel. Gewoon even oppassen dus.

Duidelijkheid is voor paarden ten alle tijden noodzaak, of ze nou een veulen hebben of niet, een paard mag gewoon nooit en tenimmer een mens omver denderen...
Wij moeten de volgende dag altijd de merrie's even hun plek duidelijk maken en in 9 van de 10 gevallen is er daarna helemaal niks meer aan de hand!!
Het helpt dus wel degelijk...... duidelijkheid

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 06:17

Mijn merrie had dat vorig jaar ook met haar veulen, zelfs kijken vond ze maar niks, dan ging ze per direct voor haar kleine staan..
Het probleem was dat we dus niet bij het veulen konden komen, die was in het begin dus ook wat banging. Halster aandoen is toen allemaal wat lastiger gegaan, want dat ging pas toen we erbij mochten.

Toen het veulen een paar weken oud was, was het eigelijk helemaal over met m'n merrie's beschermende gedrag. Maar ik zou idd ook gewoon eventjes opassen. Niet de merrie gaan slaan oid..

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:00

Ik heb ook zo'n merrie gehad, de eerste week waakte die echt als een tijger over haar veulen. Zodra je haar echter vast had was het over.
Ik heb het nooit afgestraft, ik had het idee dat ik het probleem nog groter zou maken en de dan merrie ècht agressief zou worden. Met een week was het scherpe er ook wel af en probeerde ze het veulen alleen nog een beetje af te schermen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:26

jarrah schreef:
Ibalia schreef:
Duidelijkheid is voor paarden ten alle tijden noodzaak, of ze nou een veulen hebben of niet, een paard mag gewoon nooit en tenimmer een mens omver denderen...
Wij moeten de volgende dag altijd de merrie's even hun plek duidelijk maken en in 9 van de 10 gevallen is er daarna helemaal niks meer aan de hand!!
Het helpt dus wel degelijk...... duidelijkheid

Dat van die duidelijkheid, daar ben ik het helemaal mee eens, ik bedoelde eigenlijk ook dat je altijd even wat attenter moet zijn als je merrie een veulen heeft. En dat het heel goed mogelijk is dat je merrie nu niet zo lief meer eens dan anders.
Ik heb het er misschien niet helemaal duidelijk neergezet.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:34

Mijn merrie is heel dominant tegenover andere paarden en tijdens de dracht werd ze op een gegeven moment ook heel dominant tegenover mensen, echt uitkijken dus. Maar ik mocht altijd bij haar komen en heb ook geholpen met de bevalling en mocht er daarna altijd bij in om haar veulen te pakken, maar anderen mochten er nog niet naar kijken. Als we kraamvisite hadden, zette ik ze maar buiten, want ze ging gewoon voor de deur staan, zodat ze het veulen helemaal niet konden bekijken en als ze buiten moest, moest ik steeds de ruin bij de ingang vastzetten in stal, anders viel ze die ook aan. Heel beschermend, nu ook nog in het land, de andere paarden mogen niet neuzen, want dan gaat ze er snel tussen staan en haar oren legt ze dan plat in de nek. Nu mogen andere mensen wel bij aan haar veulen komen en het wordt dus al minder. Ik heb er zelf eigenlijk helemaal niet zo'n probleem mee gehad, omdat ik degene ben die met het paard omgaat en tegenover mij is ze nooit agressief.

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:41

Wij moesten de stal in bij Joy met een mestvork in de aanslag toen Otje geboren was (onderwijl biddend dat we er levend weer uit kwamen...). Ook niet echt een pretje. Ik kan je helaas geen tips geven... Het is bij 1 veulen gebleven en het ging over toen merrie en veulen gescheiden werden (jaja, logisch niet?).

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:02

jarrah schreef:

En dat is dus iets dat je niet uitgelegd krijgt aan een merrie die stijf staat van de hormonen, hoe erg je ook wil en probeert. Dat is niet van onwil, maar van onmacht. En tis zoals Sjuim ook al zei, ga je in de aanval met een echt boze beschermende merrie dan zul jij uiteindelijk toch het onderspit moeten delven.
Dus dan kan je beter ze met rust laten, zelf geduld oefenen en wachten tot het over gaat. Want dat doet het heus vanzelf wel, dat hoef jij haar niet uit te leggen want dat dringt toch niet door en wekt alleen maar ergernis en stress op terwijl rust zo belangrijk is.

En als dat op hun plek zetten bij jou wel helpt dan heb je nog nooit te maken gehad met een écht beschermende moedermerrie. Als je ze wil leren kennen kom je volgende maand maar eens op kraamvisite, wel op eigen risico.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:06

Ik heb ook lang een fokmerrie gereden bij het 3de veulen ik reed haar toen een paar maanden was ze erg beschermend en redelijk agressief we moesten haar vast zetten om bij het veulen te komen. Het jaar daarop was er niks aan de hand, ze duwde zelfs het veulen naar me toe. Onze band was gewoon een stuk sterker geworden en ze vertrouwde me

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:27

Chivance schreef:
Wij hebben ook zo'n, toevallig Friese merrie, die dit deed.
De eerste twee, drie weken waren het ergste.
Nadien had ze vooral moeite om haar zéér levendig hengstveulen te volgen en overal te gaan waar hij ging
Nadat het veulen ervan af was, werd ze terug normaal.
Zij kreeg zelfs een tijgervel, de DA zei toen dat dit vaker voorkomt bij héél beschermende merries.

wat is een tijgervel?

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:50

Heel herkenbaar. De eerste keer dat mijn merrie een veulen kreeg was het het ergst. Toen kwam de nageboorte ook nog niet en kreeg ze een extra hormooninjecte, nou toen ging ze helemaal door het lint en trapte ze de dierenarts bijna. Er was geen houden aan.
Ook dit jaar was ze weer erg beschermend, maar ik vond het wel een stuk minder dan de vorige keer. Ze is dan ook erg eenkennig. Alleen mijn man en ik mogen in de buurt komen en voor anderen loopt ze hard weg. Vooral de eerste week was het lastig, maar nu is er eigenlijk al niets meer aan de hand. Wat misschien ook meespeelt is dat het veulen deze keer van het begin af aan al erg zelfstandig was en zo tientallen meters bij moeder vandaan liep.

Het is lastig, maar ik vind het ook wel weer mooi om te zien dat ze zo blij met haar kleintje is en zo goed oppast (een goede moeder!!!)

Issy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:24

mijn bijrijdpaard kreeg haar eerste veulen en was erg beschermend. Meteen van dag 1 ben ik regelmatig de stal in gegaan toch tussen moeder en veulen in gaan staan, zodat ze toch moest accepteren dat ik het voor het zeggen had. Viel niet mee en moest erg op mijn hoede zijn. Uiteindelijk ging het dagje voor dagje steeds beter. Dit jaar heeft ze haar tweede veulen gekregen wederom meteen de stal in zoveel mogelijk, en dit jaar gaat het veel beter!!! ze dreigt af en toe nog wat maar durft niet meer daadwerkelijk toe te happen. Met vreemde of met een veearts erbij reageren ze weer anders dus dat blijft opletten geblazen.