Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Saartje1 schreef:Wat vinden jullie kan je een fokker verplichten om je merrie eerst te laten prokken voor dat je er mee gaat fokken???
Als je kijkt waar de hengsten allemaal aan moeten voldoen,zou het toch best logisch zijn toch of zijn jullie het hier helemaal niet mee eens??
Citaat:Prok keuring is een keuring van rontgenfoto's van een aantal voorgeschreven onderdelen (niet te vergelijken met een rontgologische aankoopkeuring). Als de merrie daar goed op scoort is ze dus Prok goedgekeurd.
sarabande schreef:Saartje1 schreef:Wat vinden jullie kan je een fokker verplichten om je merrie eerst te laten prokken voor dat je er mee gaat fokken???
Als je kijkt waar de hengsten allemaal aan moeten voldoen,zou het toch best logisch zijn toch of zijn jullie het hier helemaal niet mee eens??
Het lijkt een logische ontwikkeling, verstandige fokkers maken die keuze al, juist om de hobby betaalbaar te houden.
Het KWPN en bijvoorbeeld de veulenveilingen zouden voorrang moeten geven aan kinderen van geprokte merries en aan een prok merrie bij de stamboekopnames.

Dus om zo'n merrie dan uit te sluiten van de fokkerij.
gomir schreef:Ik vind het wel belangrijk om met een gezonde merrie te fokken, maar of ik dat nou wil testen mbv een prok-keuring ben ik nog niet helemaal uit
Vind dat net zoiets als alleen maar fokken met stermerries. Laatst een superfijn springpaard gezien(sprong voor 8-en en 9-ens), maar beetje simpel in het type. Zou geen ster worden op de stamboekkeuring.
Maar van zulke fijne paarden wil ik er best tien hebben staanDus om zo'n merrie dan uit te sluiten van de fokkerij.
Is natuurlijk wel off-topic, maar ik wil er eigenlijk duidelijk mee maken dat je ook altijd naar je merrie en haar kwaliteiten moet kijken en niet alleen naar een stel röntgenfoto's of een exterieurpredikaat
ART_UMA schreef:Het is EN exterieur EN sport EN PROK EN index EN zwart
Bucephalus schreef:Prok is op zich een goed keurmerk, maar daarnaast zijn er nog veel meer zaken die belangrijk zijn voor een goede fokmerrie. Ook heb je niet de garantie, dat je een veulen krijgt dat OCD-vrij is. De hengst kan ook goed zijn op de foto's en toch kun je een chip hebben. Zolang niet echt duidelijk is waar OCD vandaan komt, is het nog dweilen met de kraan open.
Ik bewonder de fokker die standvastig zijn veelbelovende merrie niet onder de hengst brengt vanwege een 3-tje.
Ik vind het ook waardeloos dat de röntgengegevens van de jongere hengsten niet meer openbaar zijn. Zo blijft het toch lastig oordelen.
Saartje1 schreef:Ja ik vind dat je gelijk heb en dan maar hopen dat de mensen steeds beter na gaan denken over waarmee en waarvoor ze fokken.
Saartje1 schreef:ok maar dan is het er al wel toch?????