Merrie ieder jaar opnieuw dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Merrie ieder jaar opnieuw dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 10:29

4 Jaar geleden zijn we begonnen om onze Shetlandmerrie te laten dekken door een goedgekeurde hengst (toen Martijn v/h Wald) Sindsdien laten we haar gewoon ieder jaar opnieuw weer dekken; de eerste hengstigheid ná het veulenen zorgen we altijd dat ze bij de fokstal staat... daar blijft ze meestal een week of 3, komt weer even een aantal weken weer terug, en gaat dan weer even naar de fokstal om gescand en opgevoeld te worden... (Het nieuwe veulen gaat dan trouwens altijd mee)

Nou is het ook niet echt mijn keuze om deze merrie ieder jaar te laten dekken; maar er wordt steeds vaker kritiek tegen ons (de eigenaar en ik) geuit; mensen die het niet vinden kunnen dat 'dat arme beestje ieder jaar maar weer gedekt moet worden' en sommigen spreken zelfs van dierenmishandeling of -uitbuiting. Zij vinden het super zwaar voor die merrie; ieder jaar een veulentje eruit persen en hup, weer opnieuw gedekt worden.

Nou heb ik wel wát verstand van de fokkerij; maar niet ontzettend veel. Naar mijn weten is dit toch gewoon normaal in de fokwereld? en als je, zoals sommige mensen dan voorstellen, een halfjaartje wacht, dan wordt het volgende veulen alleen maar op een ongunstig tijdstip geboren (herfst/winter) Bovendien is het toch zo, dat het lichaam van de merrie gewend raakt aan dit ritme, toch?

Wat vinden jullie hier nou van? Hoe doen jullie het zelf, en is dat nou écht zo slecht, dat ieder jaar opnieuw laten dekken?

Yrrah

Re: Merrie ieder jaar opnieuw dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:03

Als de merrie verder gezond is kan dat best. Je moet je niets aantrekken van commentaren van mensen die dat "zielig" vinden. Dat zijn meestal degenen die er het minste verstand van hebben.
Er zijn merries die hun leven lang niet anders doen dan ieder jaar een veulentje krijgen en er zijn massa's eigenaren die daar een hoop plezier aan beleven.
Vaak hebben deze merries het veel beter dan menig paard waarvan grote prestaties worden verwacht in de sport.

Ik moet hier wel bij opmerken dat dit mijn persoonlijke mening is.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 14:32

dankjewel; zo dacht ik er ook namelijk over; ze krijgt prima te eten, hoeft geen superzware prestaties te leveren maar rijdt recreatief voor een koetsje en in de proffesionele fokkerij zie je ook zat merries mét veulen die dat zelfde jaar alweer gedekt worden voor het volgende jaar......

Wat veel mensen (tenonrechte, vind ik) te vaak doen is paarden met mensen vergelijken; 'goh, daar zou ik toch niet aan moeten denken hoor, ieder jaar een baby ter wereld brengen...' Nee, maar mensen zijn ook ontzettend anders dan paarden

Daarbij komt dat we gewoon hobby fokkers zijn; in principe is ons streven om de veulentjes gewoon zelf op te voeden en te houden; ons eerste veulen (hengst) hebben we helaas op 4 jarige leeftijd moeten verkopen; hij was prima opgevoed en ik kon er goed mee overweg, alleen was het risico gewoon te groot om hem te houden; naar andere mensen (en vooral kinderen) kon hij soms heel agressief uit de hoek komen, en dat is natuurlijk niet echt veilig

Arvensis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:57

Als de merrie er gewoon plezier in heeft zie ik het probleem niet zo, wij hebben op stal ook een aantal paarden die gelijk nadat hun veulen er is gelijk weer naar de hengst gaan.

Nu heb ik alleen een vraagje: De merrie die ik rijd daar wil de eigenaar ook veulens van, waarschijnlijk dus ook elk jaar.
Ze is nu net vier en het is de bedoeling om haar hoog in de sport te laten komen, in november gaan we onze IBOB rijden en daarna gaan we echt beginnen met de wedstrijden.
maar kan dit gecombineerd worden met elk jaar een veulen?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:06

In de natuur is het heel gewoon dat merries een 'jaartje overslaan'.
Het is tegen-natuurlijk een merrie elk jaar te laten bevallen. Het verkort de levensduus aanmerkelijk. Het lichaam heeft soms tijd nodig om weer terug te veren.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 15:37

@ Frisianhorsy: bedankt voor je reactie Naar ik weet kan een sportcarriere wel gecombineerd worden met een veulen, maar op een gegeven moment moet je toch keuzes gaan maken; het zal beduidend lastiger worden om én het veulen niet tekort te doen, én de merrie topprestaties laten leveren.... in de eerste paar maanden heeft het veulen nog regelmatig melk nodig; wat sommige mensen ook doen is gewoon het veulen meenemen op concours en vlak voordat moeders de ring in gaat nog even laten drinken; als moeders klaar is, of even tussendoor, kan 't veulen ook weer even drinken...... maar het is natuurlijk wel lastig op deze manier...
Bovendien kan een vergevorderde drachtige merrie natuurlijk geen topprestaties meer leveren in haar laatste 3 maanden voor de werping.... dat zou ook niet goed zijn voor haar gezondheid en voor dat van het ongeboren veulen...
Het is zeker erg lastig, en ik zou het eigenlijk niet echt aanraden

@ Dees: Of het tegennatuurlijk is, daar twijfel ik wel aan: in het wild, in kuddeverband, als de leidende hengst een merrie wil dekken (die toevallig een jaarlingveulen heeft) dan doet hij dat waarschijnlijk wel...

Dat een merrie elk jaar te laten bevallen zelfs de levensduur van je merrie verkort ben ik het zeker niet mee eens... waar haal je die informatie vandaan, als ik vragen mag? dat zou betekenen dat de ster-fokmerries in de proffesionele fokkerij ook aanzienlijk minder oud zouden moeten worden dan elk ander paard dat niet ieder jaar een veulen krijgt...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:20

Ik denk dat het in sommige gevallen ook tegennatuurlijk is. Als een merrie veel melk geeft wordt ze namelijk niet hengstig(mijn merrie ook niet, moet hengstig gespoten worden, blijft dit jaar gust), dat is een soort bescherming van het lichaam. Daar staat wel tegenover dat we onze paarden extra bij kunnen voeren.

Amarie

Re: Merrie ieder jaar opnieuw dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:35

Ik ben er voorstander van om toch wel eens een jaartje over te slaan. Dan heeft de merrie meer tijd om goed te herstellen.
Aan de andere kant is dit wel afhankelijk van wat je met de merrie doet, loopt ze ook nog in de sport dan zou ik zeker adviseren om eens een jaar over te slaan en ze goed in de sport uit te brengen. Immers drachtig en wedstrijden gaat wel maar vanaf de klasse M (lengtebuiging) gaat het toch wel zwaar worden.

Heb je echter een merrie met b.v. een blessure waardoor ze niet meer te rijden is, of puur alleen voor de fokkerij nouja dan zou ik zo min mogelijk overslaan, anders ga je het doel waarvoor je de merrie hebt voorbij.

Ik ken toch best een aantal merrie van rond de twintig die al een flink aantal veulens gehad hebben.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 18:07

[***] schreef:
Ik denk dat het in sommige gevallen ook tegennatuurlijk is. Als een merrie veel melk geeft wordt ze namelijk niet hengstig(mijn merrie ook niet, moet hengstig gespoten worden, blijft dit jaar gust), dat is een soort bescherming van het lichaam. Daar staat wel tegenover dat we onze paarden extra bij kunnen voeren.

Dat wist ik niet..... Ben benieuwd, want volgens de eigenaar is het normaal dat de merrie vanaf de 10e dag na het veulenen weer hengstig wordt/kan worden. Deze 10e dag hebben we dan ook merrie en veulen naar de fokstal gebracht, waar ze ruim twee weken zijn geweest. Zonder resultaat, want ze is namelijk nog steeds niet hengstig geweest. Ze is nu weer terug, en waarschijnlijk zit de hengstigheid er nu wel aan te komen, ze zal er zo'n 3 weken ongeveer nu blijven om eens in de 2 dagen voorgeleid te worden bij de hengst.

@ Amarie: ik ben het deels wel met je eens; je moet wel onderscheid maken tussen merries die echt zwaar werk verrichten (d.w.z het serieus uitbrengen in de sport) en merries die echt puur voor de fok worden gehouden of waar alleen recreatief mee gereden wordt. Onze Shetlandermerrie wordt af en toe onder het zadel bereden door een passend ruitertje, en zelf rijdt ik zelf met haar puur recreatief aangespannen. Ze heeft ook een prima conditie, helemaal voor een Shet; met het koetsje zijn we soms wel 4 uur weg, en als je het goed onderverdeeld in stap en draf, soms met een klein stukje galop, is dat prima vol te houden voor haar

Ik vertel de mensen altijd ook gewoon dat de hobby van de eigenaar het fokken van mooie veulentjes is, en mijn hobby is om met deze diertjes echt bezig te zijn in de zin van longeren, rijden en recreatief mennen we vullen elkaar zo prima aan en dat gaat prima