Scannen, hoevaak en wanneer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Scannen, hoevaak en wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 20:39

Mijn merrie's zijn vandaag gescand (de ene zat op 18 dagen na de laatste dekdatum, de andere op 20 dgn na de laatste dekdatum). Ze zijn gelukkig allebei vol!

Mijn VA raadde me aan over een dag of 10 nog eens te scannen om devoortgang te bekijken van het veulen (groei enzo) en omdat je dan ook het hartje kan zien kloppen.

Van de ene kant wil ik dat wel doen, maar eigelijk wil ik na een maand of 3 nog eens scannen omdat ze voor die tijd het risico lopen vruchtje nog af te stoten. Ik kan natuurlijk beide merrie's nog 2 keer laten scannen, maarja, dat loopt wel heel erg in de kosten..

Vandaar mijn vraag wanneer jullie laten scannen en hoevaak?

Waterdance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 07:33

De kosten lopen wel op maar als je na bv.9 weken nog eens scant en de vrucht is weg kun je wel nog terug dekken.
Anders heb je niks en dat is ook duur en jammer.

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 08:51

Ik blijf regelmatig scannen. Dit omdat de eerste periode het vruchtje door het lichaam wordt opgenomen en niet via shede afgestoten wordt.
Verschillende dierenartsen hebben een vast tarief en komen daarvoor onbeperkt scannen. Je betaald dan eenmalige een bedrag.
Wanneer je niet op nieuw gaat insemineren, als het wel afgestoten wordt, kan je altijd vlak voor je de gust verklaring in moet worden gestuurd het nog eenmalig doen.

keresa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:03

@mazzel meid

we zien je dus voorlopig(ik hoop helemaal niet) terug op stal
veel succes met je meiden en ik hoop voor je mooie veulens volgend jaar

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:21

Toppie MM!!!

Ik laat scannen op 3 (18 dagen) weken en op 6 weken. Daarna nog eens opvoelen in oktober ongeveer, omdat ze dan op 6 maand zitten, nadien moet je normaal wel wat vinden als ze het dan nog afstoten.
Op 6 weken kan je ook mooi hartje zien kloppen en navelstreng enzo zien plus dan zit je net op tijd voor een volgende hensgtigheid... Ik zou dus, als je zoals ik, elke keer weer moet betalen, niet binnen 10 dagen weer laten scannen, maar een tikke langer wachten

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:04

Hetzelfde als frenia: op 18 dagen en dan op 42 dagen, dus 6 weken. En daarna nog een keer opvoelen vóór 1 oktober in verband met de gust regeling. Verder blijven we er van af, alleen bij twijfels komt de veearts even voelen.

Gefeliciteerd met je 2 drachtige dames!

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:35

Ik laat normaal ook 2 keer laten scannen en 1 keer op voelen, scannen rond de 18 dagen, en rond de 2 maanden en dan opvoelen op 6 maanden.

Afgelopen jaar is lisje een extra keer gescanned omdat ze in 1e instantie niet drachtig leek, maar bij Chuck geen hengstigeheid toonde, bij een 2e scan bleek ze wel drachtig.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:04

Hier op 18 dagen scannen, en dan op 6 weken. Opvoelen met 6 maanden heb ik niet laten doen, misschien dat ik dat dit jaar toch wel 'ns ga overwegen.
Maar zeker 2 keer scannen dus, om tweelingdracht uit te sluiten.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:21

Bij Ivanka heb ik laten scannen op 18 dagen, 6 weken en 3 maanden. Het zijn natuurlijk wel extra kosten, maar dan weet je zelf ook precies wat er in de buik gebeurd en dat is ook wel érg leuk . En het is ook gewoon super om dat veulen rond te zien zwemmen.
Ik wilde eerst op 6 weken niet scannen, maar omdat de DA bij de scan van 18 dagen zei dat het vruchtje erg klein was, dat het verstandig was om even te controleren met 6 weken of alles goed was.

Ik weet nog goed toen Ivanka op 3 maanden gescand werd, je zag het vruchtje (Aidan dus ) echt gewoon rond"zwemmen" daar. Prachtig, vergeet ik nooit meer!

Kytha

Re: Scannen, hoevaak en wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 10:22

Bedankt voor jullie reacties, is dus inderdaad wel verstandig
Ik ga het hier thuis eventjes overleggen, maar zeker op tweelingdracht scannen vind ik idd wel belangrijk!

Ik vond het overigens op 18 dagen al prachtig, hoewel je alleen een vruchtblaas zag, en bij één van m'n merrie's een klein stipje wat het veulen aan het worden is
Maar als het wat groter is, is het natuurlijk helemaal mooi...