Paard met meerdere papieren? (bvb BAPS, NRPS, amerikaans)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Paard met meerdere papieren? (bvb BAPS, NRPS, amerikaans)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:22

Rare vraag misschien, maar weet iemand dit?

Ik heb een pinto merrie, met +/- 45% arabisch bloed, waarvan de BAPS (Belgisch Arabisch Paarden Stamboek) papieren in aanvraag zijn. Met die papieren kan ik dan meedoen aan shows voor half-arabieren in België. Wat ik in de toekomst misschien wel van plan ben.

Nu vroeg ik me af of ik ook NRPS papieren kan aanvragen én mijn BAPS papieren kan behouden? Ik zou namelijk ook graag willen meedoen aan NRPS-keuringen (woon niet ver van Nederland), maar wil wel graag ook nog meedoen aan shows voor half-arabieren in België. Waarschijnlijk maakt mijn merrie meer kans bij het NRPS dan bij het BAPS, gezien ze weining arabisch type heeft, maar toch wil ik de opties open houden.

Verder vroeg ik me af of het ergens mogelijk is om hulppapieren of iets dergelijks aan te vragen? Het zit zo dat mijn merrie officieel papieren zal hebben langs vaders kant, maar niet langs moeders kant. De afstamming langs moeders kant is wèl grotendeels bekend en ik zou dit toch graag ergens op papier zien staan, of kan/mag dit niet??? Er zit namelijk Samber bloed in moederslijn en dat vind ik best een belangrijk punt.

Owh en kan ik bvb papieren (of iets dergelijks) aanvragen bij het Pinto Horse Registry in Amerika of andere organisatie voor pinto's en/of half-arabieren? Want ik zie regelmatig op verkoopsites staan 'met papieren Pinto Horse Registry' hoe vraag je die dan aan?

Pfff, hoe ingewikkeld allemaal haha, is er iemand die me verder kan helpen?

Alvast bedankt!

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 11:19

Niemand die het weet? Of staat mijn topic verkeerd geplaatst?

Peterina

Re: Paard met meerdere papieren? (bvb BAPS, NRPS, amerikaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:55

Omdat de B.A.P.S en de N.R.P.S. beiden erkende stamboeken zijn, kan je feitelijk maar in een stamboek volledig geregistreerd staan. Dat wil zeggen je hebt stamboekpapieren EN passport van de B.A.P.S met een levensnummer. Je zou je paard kunnen registreren bij de N.R.P.S. maar dan moet je, wettelijk, afstand doen van de belgische passport.
Ik moet eerlijk zeggen ik weet niet of je een paard kan inschrijving bij de N.R.P.S. zonder dat ze een volledige passport opstellen; dit is wel het geval bij stamboek paarden met de palomino kleur die ook geregistreerd willen worden bij de R.B.P. stamboek.

Omdat de papieren van je merrie niet compleet zijn, zal de melding van de moeders kant nooit vermeld worden op eenderwelke stamboekpapier, mits dat de register erkend is en serieus is met hun werking. Je zou, als je de vader en moeder van de merrie's moeder weet staan, een DNA onderzoek kunnen laten doen op ouderschap. Maar dit heeft weinig zin als de hengst niet goedgekeurd is in een erkende stamboek. EN daarbij je zal de medewerking moeten hebben van de hengstenhouder of hij de moeder wilt 'erkennen' ... behalve de DNA kosten kan hier ook een prijsje aanhangen ... hij zou bijvoorbeeld de dekkingsgeld willen hebben voor de 'erkenning'. Verder zou dit dan betekenen ... eerste registratie van de moeder met de 'erkenning' en dan met haar papieren naar de BAPS gaan en vragen voor een aanpassing van diens papieren van je merrie (let wel ... nog een DNA test hiervoor! dat de moeder weldergelijk de moeder is). ...... Lijkt mij allemaal veel geld en moeite voor iets dat nog niet zeker is dat het zal lukken.

Wat de "Pinto Horse Registry in Amerika" betreft ... dit is niet een erkende stamboek en de papiertje daarvan heeft geen enkel waarde als stamboekpapier in Europa. Voor registratie zie hun website. Let wel net als voor de andere registers zal je eerst lidgeld moeten betalen voordat je je paard kan registreren.

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 18:03

Dank je wel voor de info Peterina Nu ben ik er al wat wijzer uit!

Nou, ik denk dat ik gewoon maar bij het BAPS zal blijven dan, zijn beiden toch erkend, dus qua papierwaarde is het juist hetzelfde als bij het NRPS.

Verder vrees ik dat ik dus nooit langs moeders kant officiële papieren zal hebben. Wel erg jammer, maar ja niks aan te doen hè. Ik weet ook enkel wie de vader is van de moeder, moeder van de moeder heb ik enkel de naam en kleur, dus dat schiet ook al niks op hè.

Als mijn merrie een goed paard is en er komt een nog beter veulen van, dan komt het wel goed met fokken zeker

Nogmaals bedankt voor de info!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:24

Mijn hengst is bij 2 stamboeken geregistreerd.

Hij is bij het Shetland stamboek een register hengst(waar je verder weinig mee kan) en bij het NMPRS goedgekeurd(met de nodige premies en kampioenschappen op zijn naam).

Ik dacht dat dit bij merries niet mocht, dat je dan echt voor het ene of het andere stamboek moet kiezen. Hengsten die in het fokdoel van meerdere stamboeken passen mogen wel bij meerdere stamboeken geregistreerd worden (kijk maar naar KWPN goedgekeurde hengsten die ook bij een duitsstamboek of bij het BWP goegekeurd zijn).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:11

Interessante vraag. Ik heb namelijk op de NAS-keuring al meerdere malen gezien dat er veulens voorgesteld worden met een KWPN-registratie.

Ik wil mijn beide pony's eigenlijk namelijk ook dubbel laten registreren, ze staan nu in het NAS, maar ik wil ze eigenlijk ook in het sportregister van het New Forest stamboek (50 en 75% NF-bloed), zodat ik ook met activiteiten van hun mee kan doen. (En vooral kan shockeren daar.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:42

NAS is ook dan een 'kleuren' stamboek, of liever gezegt een patroon, en geen 'Ras' stamboek, en de veulens die KWPN en NAS geregistreerd zijn, zijn:
- hoogst waarschijnlijk eerst KWPN geregistreerd en dan met die papieren NAS.
- hebben hoogst waarschijnlijk een KWPN passport: B-register of hulpboek, en alleen een register papier van de NAS.

Als uw veulens/paarden eerst NAS geregistreerd zijn, met passport, dan kunnen zij alleen (wettelijk) overgeschreven worden van de NAS stamboek naar de NF stamboek, met inlevering van de NAS passporten en verkrijging van nieuwe NF passporten. TWEE PASSPORTEN per paard kan en mag niet.

Bij zo'n gevallen, ras + kleur/patroon, moet je goed hebben nagedacht voordat het veulen is geboren welke stamboek (papier!) het meeste waardevol is voor dat dier. In de meeste gevallen zijn het de 'Ras' papieren (BWP, KWPN, NRPS, SBS, NF, shetland, enz enz) die een 'meerwaarden' brengen aan het dier en de kleur/patroon papieren zijn een leuke extra'tje en een mogelijke 'uitwijking' voor toekomstige fokprodukten.

Met het Shetland/NMPRS geval ... een goedgekeurde hengst van de ene stamboek mag gekeurd worden en geregistreerd worden bij een andere stamboek (mits waardig gevonden). Maar je mag maar EEN passport hebben. Hebt je twee, dan ben je in overtreding EN hebben de STAMBOEKEN niet hun werk gedaan bij het 'aannemen' van de hengst!
Een merrie kan ingeschreven staan in zoveel stamboeken als je wilt ... MAAR de premier 'ras' stamboekpapieren leveren de echte en enige 'officiele' passport. De andere stamboeken kunnen alleen een registratie papier geven.
Ik heb een merrie met B.A.P.S. papieren (bij geboorte hierin geregistreerd) die ook bij de B.W.P. (papier), bij de S.B.S. (papier) en bij de Royal Belgian Palomino (PASSPORT) is geregistreerd. Een passport en 3 register papieren. Het is mijn keuze om haar een RBP passport te geven omdat deze goedkoper was/is voor deze ouder merrie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:10

Bedankt voor je antwoord. Ik had al een vermoeden dat het zo in elkaar zat. Ik denk inderdaad dat deze bewuste veulens een KWPN-paspoort hebben en dan bij de NAS geregistreerd worden. Helaas heb ik wel bewust de keuze voor NAS gedaan, omdat mijn appaloosa's met dat papier "waardevoller" zijn, omdat ik ten eerste bij het New Forest stamboek geen vol papier krijg (sportregister omdat het uiteraard geen volle forester is) en ten tweede is bont een ongewenste kleur binnen dat stamboek. Alleen als het veulen effen geboren wordt vraag ik een New Forest paspoort aan.
Jammer dus, had het stamboek wel willen shockeren met mijn 2 appies.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:25

Ja, er zijn helaas stamboeken die niet 'open' zijn voor kleur en daarmee bedoel ik ze niet graag zien komen. Op een keuring sta je nergens, of onterrecht ergens achter in de rij.

Hebt het al meermaals meegemaakt, persoonlijk bij de B.W.P. met een palomino merrie. Ik hebt met moeite mijn cremello merrieveulen de juiste papieren en passport toe gekregen - eerste passport terug gestuurd omdat ze 'schimmel' erop hadden geschreven, correctie heeft 3 maanden geduurt, beestje was al dik 1 jaar voordat correcte passport (na een telefoontje ... de zoveelste!) thuis aankwam.
Gekleurde (palo's of cremello's) hengsten veulens worden zowiezo in de Duitse stamboek ingeschreven omdat ze daar een kans maken om gekeurd te worden, bij de B.W.P. = NO WAY! De S.B.S. is op dat gebied wat 'moderne' en wat opener voor kleur maar toch, hier alweer, de Duitse papieren hebben een meerwaarden over die van de S.B.S..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:45

In jouw geval snap ik dat niet, in de mijne wel, want het is een keihard rasvoorschrift bij het New Foresstamboek. Ook witte aftekeningen boven de knie mogen niet, en dat staat keihard beschreven bij het moederstamboek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:01

Je hebt Stamboeken die iets afweten van genetica en dan hebt je Stamboeken die niets afweten van genetica ... tenminste genetica van de 21e eeuw !!!!

De NF Stamboek is ook niet gek op palomino kleur, valk wel, cremello ... absolutely NOT! Krijg je in UK niet ingeschreven ... zelfs als moeder en vader kampioenen zijn !!!