schouwhengst die niet mag dekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

schouwhengst die niet mag dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 16:57

Mijn pony's (hengstjes) gaan binnenkort verhuizen en komen bij een aantal fokmerries te staan (niet bij elkaar maar bij dezelfde stalling).
Er werd al tussen neus en lippen door een opmerking gemaakt dat mijn hengstjes dan makkelijk gebruikt kunnen worden om te kijken of de merrie al hengstig zijn en naar de hengst kunnen die hun wel mag dekken.

Ik heb hier totaal geen kennis en ervaring mee, maar ergens voelt het niet goed om met een hengst te schouwen die vervolgens niks mag doen.
Dus ik wil daar graag wat info en ervaringen over horen om een mening te kunnen vormen voor als dit serieus aan de orde komt.

Marieke__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:02

Als jy het geen fijn gevoel vind, doe het dan ook maar niet! Het zyn die van jou en niet van iemand anders

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:08

Het zijn toch jouw pony's? Als je het niet wil hebben dan niet.

Het is volgens mij wel zo als ze nooit wat mogen dat ze minder hengst worden en om die reden af en toe wel moeten dekken, anders heb je er als schouwhengst ook niet veel aan, maar dat is per pony ook verschillend.

Het lijkt mij ook wel handig...

LDRD

Re: schouwhengst die niet mag dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:36

Niet laten doen, worden ze alleen maar vervelend van en zit jij met de gebakken peren.

Kiim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:41

Ja ik heb er geen ervaring mee hoe het paard dan word fzo..
Maar bij de haflingerfokkerij word ook altijd een schouwhengst meegenomen om te kijken of de merries hengstig zijn..
Als dit niet zo is kunnen ze nog wel eens trap van de merrie krijgen..
Niet doen als je je er niet fijn bij voelt

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:19

Ja het zijn idd mijn pony's en als ik het niet wil gebeurt het ook niet dat is natuurlijk logisch.
Maar omdat ik er helemaal niks van weet weet ik eigenlijk ook niet of en waarom ik het wel of niet zou willen.

Lizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:43

Je houdt als het ware een snoepje voor zijn neus wat hij niet gaat krijgen. Sommige paarden/pony's kunnen daar heel opdringerig en vervelend van worden en je paard/pony zal niet de eerste zijn die over zijn box deur zou willen proberen te klimmen met alle gevolgen van dien.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:47

ik zou het ook niet doen!
gewoon omdat ze er echt heel lastig van kunnen worden en de kans op een trap van zoon ''zijkwijf'' is groot! heb liever dat ze dan gewoon rustig en gezond blijven

Jikke1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:50

Een schouwhengst is handig als je zelf merrie's hebt waar je mee fokt. Maar ik zou mijn hengst niet voor iemand anders laten schouwen als ik er zelf geen baat bij had, aangezien de hengst er vervelende hengstenmanieren aan kan overhouden waar jij denk ik niet op zit te wachten.
Schouwen doe je normaal gesproken wel met een schot ertussen, dus een trap van de merrie zou hij in principe niet hoeven te krijgen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:21

ik kan er niets aan doen maar ook een schouwhengstje moet je in mijn ogen zo nu en dan laten dekken...het is toch pure treiterij hem voor een merrie te houden en er dan voor weg te trekken of zie ik dat verkeerd?

Lizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:58

RUBYWHITE schreef:
ik kan er niets aan doen maar ook een schouwhengstje moet je in mijn ogen zo nu en dan laten dekken...het is toch pure treiterij hem voor een merrie te houden en er dan voor weg te trekken of zie ik dat verkeerd?

Dat is het ook, daarom zou ik met een hengst niet gauw schouwen. Een hengstige merrie reageerd vaak al op een (onbekende) ruin. Bij ons schouwen ze zo altijd.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:00

ik vind het ook treiteren om een hengst alleen maar te laten snuffelen en hem vervolgens weg te trekken. Dan daarbij krijgt jouw hengst daar ook nog eens last van van zijn hormonen en dat maakt het voor hem ook des te lastiger, nu is hij nog braaf, ik zou het zo laten.

safety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:01

ik zou het ook niet doen als het mijn pony was, de hengst kan veel vervelender worden en hengsten streken krijgen, als gewoon toevallig in de beurt van een merrie komt.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 19:05

Ik heb genoeg gehoord. Het gaat dus niet gebeuren met mijn hengstjes.
Ze zijn heel netjes opgevoed en dat wil ik graag zo houden. Ik ga ze dus niet gek maken door merrie's voor hun neus te houden waar ze vervolgens niet op mogen.