Erfelijkheidsleer/kleurenleer: vliegenschimmel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Erfelijkheidsleer/kleurenleer: vliegenschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:31

Ik vroeg mij af hoe een vliegenschimmel "ontstaat".

Mijn arabiertje (volgende maand wordt hij 5, voor een foto: zie profiel ) heeft op zijn hoofd en op zijn lijf al wat bruine vliegjes, ik ben erg benieuwd of hij vliegenschimmel wordt.

De ouders zijn allebei spierwit. In de andere voorouders komt in elk geval vos, bruin en schimmel voor, maar vliegenschimmel heb ik nog niet teruggevonden (maar het valt ook niet mee om overal foto's van te vinden).

Is vliegenschimmel een mix van vos en schimmel?

Welk (vachtkleur)gen is dominant, welke recessief ?

Ben benieuwd of iemand hier meer over weet!!

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:49

Voor zover ik weet ik niet bekend waarom sommige schimmels vliegenschimmel-stipjes krijgen en andere niet.
Schimmel kan op elke kleur voor komen, een schimmel word gewoon met een kleur geboren en word dan wit.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:55

Dus jij denkt dat niet genetisch bepaald is? Het moet toch ergens uit te herleiden zijn?
Interessante kwestie.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:39

Ik vraag me dit ook af!
De moeder (en volle zus van de moeder) van mijn veulen zijn vliegenschimmel, vader 'gewoon' schimmel... Ik ben benieuwd wat de jaarling gaat worden! Nu is ze nog heel bruin

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:40

Ik denk overigens wel dat er een genetische component in zit, aangezien die 2 volle zussen het hebben, lijkt me anders wel heel toevallig...

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:27

Oh er zal gerust een reden voor zijn maar dat is dus nog niet ontdekt.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 21:15

Is er wel onderzoek naar gedaan, voor zover jij weet?

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:17

Ik post hier even om op de hoogte te blijven. De moeder van mijn veulen is ook vliegenschimmel. Mijn veulen is vos en zijn vader is grijze appel schimmel (nog) Als je de foto's bekijkt van de moeder van mijn veulen zie je dat ze ECHT vliegenschimmel is. Als ik ze goed "bestudeer" zijn het roodbruine vliegjes en niet bruine..... Ik WEET dat er ERGENS wel een boek in omloop is met een ZEER INGEWIKKELDE omschrijving met alleen maar over de kleuren van paarden en het effect bij het fokken ervan.....
Weet echt niet hoe het heette maar ALS je het leest moet je behoorlijk thuis zijn in de terminologie van de huid-stam-haarcellen....

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 09:52

De vliegjes die Dubak heeft zijn ook roodbruin, voskleur zeg maar. Vorig jaar had hij ze volgens mij nog niet (of in elk geval niet zichtbaar).
Heb je enig idee wie de schrijver van dat boek is, Downhill? En is het een Nederlands boek?

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:04

Ik weet wel dat het een nederlands boek is en dat ik er ook een blik op geworpen heb maar toen ik die letters zag met IPV X lYT ect. was het voor mij abacadabra en toonde er geen interesse in. Nu heb ik er spijt van omdat de moeder van mijn veulen ook vliegenschimmel is en dus nieuwsgierig ben naar de achtergrond hiervan... Maar ik houd mijn ogen en oren goed open. En zometeen ga ik maar eens in mijn "paardenbibliotheek" snuffelen.....

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:12

Verder nog mensen met een vliegenschimmel die kunnen vertellen wat de kleur van de ouders (en grootouders, enz) was, en op welke leeftijd de eerste sproetjes tevoorschijn kwamen ?

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:53

wel interresant...

ik heb mijn merrie ook door een vliegenschimmel laten dekken, nl Carolus II.

Ben ook wel benieuwd als ik een schimmelveulen krijg of deze dan ook vliegenschimmel word??