Moederloos veulen maakt het goed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arie_de_Best

Moederloos veulen maakt het goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 13:26

Hallo,
misschien hebben jullie de oproep van gisteren al gelezen, de merrie Monali is zaterdag bevallen van een gezond merrie-veulen : Barcelona.
Alles leek goed, de merrie was supertrots en het veulen lief en dartel.
Zondag de eerste stapjes buiten, het veulen was onder de indruk en dartelde vrolijk in het rond, ook de merrie was vrolijk en liep trots met het veulen buiten.Toen ging de merrie staan om het veulen te laten drinken, na 5 min. vonden we het voor de eerste keer genoeg en wilde merrie en veulen binnen zetten.Maar de merrie bleef staan en toen we haar naar binnen wilde brengen zakte ze lichtjes door haar voorbenen.We dachten dat ze struikelde, maar ze kwam niet meer van haar plek, ze zakte neer en ging eerst zitten.De dierenarts was er binnen 5 minuten, maar de merrie was niet meer te redden.Ze had een hersenbloeding gehad.Ze ging languit liggen.De dierenarts heeft alles nog geprobeerd, maar ze was binnen 10 minuten overleden.Verschrikkelijk om te zien hoe het leven langzaam uit haar ogen verdween, zachtjes geluidjes maken naar haar veulen, alsof ze afscheid nam.We zijn kapot van verdriet, maar moeten nu vechten voor het leven van het veulen.Met de PAVO S.O.S kit krijgt ze biest- en veulenmelk.Gelukkig drinkt ze goed en is ze gezond !We hebben meerdere opties voor het veulen, naar Foppen Jansman in Elsloo (heeft iemand daar al ervaring mee gehad ?) of een merie die veulenloos in gebleven of geworden.Een andere optie is onze andere merrie die binnen nu en een paar dagen moet veulen, proberen om haar het veulen te laten accepteren zodat ze 2 veulens zoogt. Als iemand andere opties heeft, laat het ons a.u.b z.s.m weten ! We voeren haar nu om de anderhalf uur en doen alles wat in ons vermogen ligt om het veulen groot te brengen.
Ik zal jullie op de hoogte houden !

Groeten, Lejo

Beeker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:29

Wat verschrikkelijk zeg, ben je zo blij met je nieuwe veulentje gebeurt er zoiets. Echt vreselijk. Ik zou ook niet weten wat je verder kan doen want ik heb hier gelukkig geen ervaring mee. Ik wens jullie veel sterkte toe.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:30

Bah, wat naar!
Heel veel sterkte met het verlies van je merrie
Op www.bwp.be staan vaak merries die hun veulen verloren hebben, misschien kun je daar eens kijken of in het oog houden...

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:32

sterkte ermee. Ik heb hier verder niet zoveel ervaring mee, maar ik persoonlijk zou zo snel mogelijk een merrie zoeken waarvan het veulen is overleden. Dat lijkt me toch de beste manier om het veulen op te laten groeien. Ik zou het veulen zeker niet bij de andere merrie zetten die nog moet bevallen, want de kans is veel te groot dat beide veulens een achterstand oplopen. En wat of wie is Foppen Jansman? (wat doen ze daar). Nouja heel veel succes er nog mee en ik hoop dat het allemaal goed blijft gaan met het veulen.

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:34

Ik heb zo mijn hengstenveulen (inmiddels ruin) groot gebracht. We hadden ook een andere merrie met veulen staan en hebben hem daar bij gezet. Moeder liet hem meteen drinken maar het andere veulen was jaloers en sloeg naar hem. We hebben hem dus ook met een emmer melk groot gebracht en is goed in orde gekomen. Weet wel niet meer van welk merk deze was. Het is heel zwaar in het begin, maar we kregen er enorm veel voor terug.

edit: we hebben hem daarna bij mijn shetlandmerrie gezet, zodat hij op de weide toch een maatje had.

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:39

Het zal ook vast wel gaan om het veulen met de hand groot te brengen, maar het lijkt mij beter om een pleegmoeder te zoeken. Het veulen leert natuurlijk ook een hoop van de moeder wat wij als mens zijnde niet allemaal kunnen leren.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:49

dr is toch ook zo'n speciale centrale voor?
Moederlozeveulencentrale ofzoiets?

Rovinia

Re: Moederloos veulen maakt het goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:03

Ik heb je net een pbtje gestuurd!

bokjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:04

afgelopen week stond er een artikel in paardenkrant over een man die een soort melk bar heeft voor veulens zonder moeder. Hier groeien ze dan met z'n allen op.

Ik denk dat dit een goede optie is?

En als je ander merrie dit veulen accepteerd zou het natuurlijk toch nog mooier zijn .......

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:07

Wij hadden ook een keer een veulen dat geen moeder meer had, hadden we bij een andere merrie gezet waar net het veulen van af was. Maar verder weet ik natuurlijk niet of je hier wat aan hebt, dus sterkte!
(En het veulen haalt het wel, weet ik zeker)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:09

Heel veel sterkte!!!!

ter info, heeft idd ook in de paardenkrant gestaan!

Veulens krijgen melk van "kunstmerrie"
02 05 2006

ELSLOO – Foppe Jansma uit Elsloo, die al jaren in de agrarische dienstverlening zit, heeft er sinds kort een nieuwe tak bij. Dat is het opfokken van veulens waarvan de moeder kort na de geboorte is overleden, of die door de moeder zijn afgestoten. Dat gebeurt door middel van een computergestuurd drinkapparaat dat ook wordt gebruikt voor kalveren en lammeren. Bij veulens werkt het ook prima, zo heeft Jansma ervaren sinds hij nu een maand met de veulendrinkmachine werkt.
Lees voor een uitgebreid verhaal de Nieuwe Ooststellingwerver van woensdag 3 mei.

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:11

Wat een vreselijik verhaal! Ik hoop dat alles goed komt met het veulen, heel veel succes met het grootbrenge. Hopelijk komt alles in orde.

Arie_de_Best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 12:00

Hallo allemaal,

even een update over Barcelona, ze drinkt heel goed en vandaag is er een hele lieve 25 jarige pony bij haar gezet.Ze werd een beetje verdrietig van het alleen zijn en wij kunnen en mogen niet te lang, na elke voederbeurt, bij haar in de box blijven. Het gevaar bestaat dan dat ze zich teveel aan ons hecht en dan kan het een 'papveulen' worden wat moeilijk in de omgang wordt.Maar het lieve snoetje van haar is zo ontroerend dat ik toch elke keer eventjes met haar knuffel.We hebben er nu 2 lange nachten opzitten, maar we hebben het idee dat het goed gaat.Ik zal binnenkort een foto plaatsen.

groetjes, Lejo

chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:06

Sterkte met het verlies van je merrie

Ik hoop dat alles goed blijft gaan met de kleine, fijn dat ze nu gezelschap heeft, alleen is ook maar alleen.

Ben erg benieuwd naar de foto's.
Succes !

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:15

Helaas weet ik maar al te goed wat je mee maakt. 2 weken gelden lag mijn merrie dood in het weiland. Haar veulen was toen 2 maanden dus wel een stuk ouder dan die van jullie.

pech wilde dat mijn andere merrie 5 weken ervoor een dode 2 ling heeft gekregen. De merrie is nu de pleegmoeder van het moedrloze veulen geworden en dat gaat super. Veulentje drinkt ook erg goed de pavo melk en eet ook goed veulen opfokkorrel.

sterkte iig

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:52

Wat vreselijk naar voor jullie dat de merrie zo plotseling is overleden.
Heel veel sterkte toegewenst. En dan denk je dat je alles gehad hebt als het veulen geboren is. Duimen dat met het veulen alles goed blijft gaan en dat je snel een pleegmama vindt. Hou je taai!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:38

Wat een verhaal zeg! lijkt het allemaal zo goed te gaan, gebeurd dit. Lijkt me vreselijk, je merrie zo te zien wegzakken en dan die geluidjes nog te horen, alsof ze inderdaad afscheid neemt. En dat veulentje dan.... Ik krijg er kippenvel van. Ik kan je verder niet helpen, maar ik hoop voor je dat je de ideale oplossing vindt. Succes met alles!

_oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:22

misschien kan ik je helpen.
bij ons overleed de merrie (haflinger) nu 4 jaar geleden toen haar veulen 5 weken was.
we hebben het veulen toen met de fles groot gebracht, en nu is ze 4 jaar oud en sinds 3 weken trotse moeder van een lief merrieveulentje.
je kan me altijd mailen
haflingerdevorst@hotmail.com
verder wens ik je veel sterkte.

karmas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:51

3 jaar geleden heb ik mijn Friese merrie na de geboorte van het veulen moeten laten afmaken, wij hebben er toen voor gekozen om het veulen met de hand groot te brengen, dit is zeer goed verlopen het is nu een 3 jarige ruin van ruim 1.64 hoog, waaraan niemand merkt of ziet dat hij door mensen is groot gebracht. Het was wel heel veel werk, belangrijk is dat je zo snel mogelijk een paardenvriend(in) zoekt en zolang mogelijk doorgaat met het iedere anderhalf uur geven van (pavo)melk, dit lijkt het meest op de natuurlijke situatie. Ik heb het ruim 2 1/2 maand volgehouden om iedere 1 1/2 uur melk te geven (ook 's nachts). Mijn veulen is nog nooit ziek geweest. Wel heb ik hem 1x een klisma gegeven omdat zijn ontlasting door de PAvo melk te hard was (gewoon te koop bij de apotheek en eigenlijk voor mensen bedoeld).

redpebbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 00:33

Heb je al een moeder voor het veulen gevonden? Waar woon je?
Ik weet een Quarterhorse merrie waar het veulen van is gestorven vandaag.
Ze staat in Zuidlaarderveen. Fam. van Elp tel. 0598-491812 of 06-46094132.
Misschien kan je ze even bellen. Zeg maar dat je hun nummer van Sylva van der Wal hebt gekregen.
De merrie is erg verdrietig, wie weet lukt het.
Succes verder.
Sylva

redpebbles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 00:34

Sorry, dit was bedoelt al privebericht. Kan dat ook veranderd worden nog?