ik heb een nakomeling van bachelor nh van 3,5 week oud. een super lief merrie veulen, een vosje met 2 witte achterbeentjes en een bles.
nu heeft ze sinds 1,5 week een piephak, en het ziet er niet naar uit dat deze nog weggaat. nu weet ik dus niet hoe ze hier op de keuring naar kijken. ik wil heel graag naar de nrps keuring in assendelft, maar heeft dit nut???
Deze blijf ik even in de gaten houden, we hebben een 2 jarige Nourejev merrie met piephakken. Hoe kijken ze daar volgend jaar naar op de merriekeuring?
Ehm... ik weet niet of dit ook erfelijk is ofzo, maar ik heb wel begrepen dat als je bijvoorbeeld een merrie hebt die zich heeft verstapt in de wei en blijvend kreupel blijft, je haar met een VA verklaring wel gewoon mee kunt nemen. Het gaat er natuurlijk om dat het paardje geen erfelijke afwijkingen heeft, omdat dat niet gunstig is voor de fokkerij. Maar als ze andere lichamelijke beperkingen heeft, kun je volgens mij vrijstelling krijgen voor bepaalde onderdelen ofzo, mits je een verklaring van de VA hebt. Maar anders moet je dit gewoon even bij het stamboek opvragen, dan weet je het zeker!
Ik heb goede ervaringen met de klei van firma Fabra. Mijn vorige paard is daar héél erg goed mee geholpen. Het verdween niet helemaal maar werd wel veel minder en soepeler.
Ik zou met een veulen met een 'gebrek' niet gaan denk ik. Ik zou ook nog proberen of er iets aan te doen is, het is vast gunstig dat ze nog zo jong is, en dan kan je er als 3 jarige wel mee naar de keuring!
Ik heb ook een merrie met een schoonheids gebrek. Ik heb een tijd terug contact hierover gehad met jaques verkerk van het KWPN en die zei dat ik een verklaring mee moest nemen van de DA dat het geen erfelijk gebrek is en dan is er niks aan de hand.
Hallo, ik heb een paard gehad met een enorme piephak. Hierop heb ik op aanraden van de DA SRL-Vetsem gelei gesmeerd. Dit is homeopatisch. De gehele piephak is hierdoor verdwenen.
Bij onze merrie met gebrek moesten we een verklaring van Utrecht hebben. Terwijl een hele goede veearts hadden. Een die ook mag prokken en zeer ervaren is op paardengebied.
Cristina
Het ligtt eraan hoe groot de piephak is. In principe is een piephak onstaan door een stoot of vallen op de hak. Als het echt enorm is zou ik er niet mee naar de keuring gaan. Maar is het een klein beetje kijken ze er echt wel door heen. Ik heb enige jaren geleden een E pony nationaal kampioen zien worden met een zeer goed zichtbare piephak.......er is dus nog hoop. Het is niet erfelijk, het is door een ongelukje een schoonheids gebrekje geworden. En het kan in de loop der tijd minder worden.